Ad voor ad gaat Jacqueline richting haar omzetdoel: ‘Ik vertrouw volledig op Marc’

Tien jaar is Jacqueline Bakema-Slotboom al de trotse eigenaar van  Bastaa , een webwinkel in vintage stoffen en retro accessoires met een knipoog naar de kleurrijke jaren zeventig. Begin 2024 vroeg ze Marc van Search Cobra om haar te helpen haar omzet te boosten met Google Ads. ‘Ik ging dit jaar voor een omzetgroei van 25 procent. Dankzij de campagnes die Marc runt met Google Ads zit ik op de goede lijn.’ 

Ambitieuze eenpitter 

Eigenlijk had Jacqueline als eenpitter haar handen al vol aan haar goedlopende webshop, toch besloot ze om Marc in te schakelen. ‘De ondernemer in mij wilde weten of ik met Google Ads nóg harder kon groeien. Toen ik tien jaar geleden begon, wist ik helemaal niks van webshops en nu sta ik hier. Ik wil weten hoe groot ik kan worden zonder het persoonlijke karakter van mijn onderneming te verliezen. Want uiteindelijk is dat wat mijn klanten fijn vinden: dat ik de pakketjes handmatig inpak met vrolijke details en hen persoonlijk te woord sta, en niet een of andere chatbot.’ 

Stapsgewijs groeien

Stap voor stap, dat is hoe Jacqueline het liefste groeit. Tien jaar geleden zette ze de overgebleven vintage stoffen van het textielbedrijf van haar schoonfamilie eerst op Marktplaats, om te kijken of er überhaupt belangstelling was voor vintage stoffen. Toen dat liep ging ze sierkussens maken en pas toen ook die aansloegen, opende ze haar eigen webshop. Dat liep al snel goed, maar ze merkte dat sommige mensen een stof vast willen voelen voordat ze ‘m kopen. Daarom heeft ze nu ook een fysieke winkel, die elke vrijdag van 11 tot 16 uur of op afspraak geopend is. ‘Inmiddels staan er mensen uit het hele land op de stoep, dat blijf ik bijzonder vinden.’ 

Verder groeien met online advertenties

De volgende stap was voor Jacqueline duidelijk: verder groeien met online advertenties. Dat betekende wel dat ze iemand moest inschakelen. ‘Online adverteren is zo ingewikkeld als het niet je specialisatie is. Naast al mijn andere werkzaamheden heb ik geen tijd om dat te leren, laat staan om het uit te voeren. En dan moet je het ook nog bijhouden, want online verandert alles snel.’ Via-via kwam ze bij Search Cobra uit. ‘Ik zag Marc in een webinar en toen viel het mij meteen op dat hij geen onbegrijpelijke vaktermen gebruikt. Dat sprak mij aan, want alledaags taalgebruik is in zijn vakgebied nou niet bepaald de standaard. Toen ik later met hem in gesprek ging, wekte Marc mijn vertrouwen door in klare taal uit te leggen wat hij specifiek voor mijn webshop kon betekenen.’ 



Vertrouwen in de samenwerking

Met een gerust gevoel legde Jacqueline de SEA volledig bij Marc neer. ‘Hij heeft eerst mijn Google Analytics helemaal ingeregeld en schakelde zelf met de webbouwer als er iets moest veranderen aan de webshop. Daarna is hij advertenties gaan testen en campagnes gaan runnen.’ Maar wat hij nou precíes doet? ‘Het eerlijke verhaal is dat ik dat niet weet, en dat ik dat ook niet  wil  weten. Ik heb Marc ingehuurd zodat ik geen omkijken heb naar mijn advertenties. Vanaf volgende maand pakt hij ook de SEO op. Dat hij mij en mijn webshop al goed kent, is daarbij natuurlijk een voordeel.’ 

Maandelijkse updates

Eens per maand brengt Marc verslag uit. In een video licht hij de resultaten van de afgelopen maand toe en deelt hij zijn voorstel voor de aankomende periode. Als het nodig is, bellen ze daar even over, maar meestal is het duidelijk. De beginperiode vond Jacqueline best spannend. ‘De eerste maanden was het echt een kwestie opbouwen, maar je moet nieuwe dingen ook de kans geven om te groeien. In juli dipten we even door een technisch probleem, daarna draaide ik in augustus mijn beste maand ooit. Ik zit nu op de juiste lijn om aan het einde van het jaar die omzetgroei van 25 procent te halen.’

Mannen en bedrijven

Jacqueline ziet niet alleen dat haar omzet groeit, ze merkt ook dat haar klantenkring verbreed. ‘De laatste maanden word ik ineens gevonden door bedrijven. Dat is fijn, want die bestellen natuurlijk meer dan particulieren. En ik word ook meer gevonden door mannen. Mijn webshop richt zich meer op vrouwen, maar ineens komen er ook mannen voor bijvoorbeeld de navulling van retro servettenhouders. Ik vermoed dat Marc adverteert op die merknaam, maar ik heb dat niet nagevraagd. Ik vertrouw er gewoon op dat hij de goede dingen doet zodat ik zoveel mogelijk tijd kan besteden aan waar ík goed in ben: de creatieve kant van mijn onderneming en het blij maken van mijn klanten.