Bloggen doe je zo met Esther Molenaar
Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts en mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Esther Molenaar, eigenaresse van de Blog Universiteit en schrijfster van het boek “Bloggen doe je zo!”.
Wie is Esther Molenaar?
Ik ben al sinds 2000 onderneemster. Ik heb verschillende bedrijven gehad, de een wat meer succesvol dan de andere. Ik heb samen met mijn partner een tekstbureau opgericht. We deden van alles met teksten. De meeste klussen waren gericht op secretariële ondersteuning. Ik ben me later steeds meer gaan richten op professioneel schrijven, teksten schrijven voor ondernemers. Sinds een paar jaar richt ik me op het bloggen. Ik ben helemaal wild van schrijven. Ik merkte dat veel ondernemers daar tegenaan lopen en met de vraag rond liepen hoe dit aan te pakken.
Wanneer ben je begonnen met bloggen?
Toen ik zelf van iemand hoorde dat het belangrijkste voor je onderneming een blog is. Op dat moment had ik zelf verschillende blogs gehad, maar kreeg ik dit nooit echt van de grond. Totdat ik me er veel meer op ging focussen en bij mijzelf na ging welke kennis ik daarin heb. Dat heb ik allemaal in een boek gezet en vanuit daar is het begonnen.
Kun je iets vertellen over de Blog Universiteit?
Het doel is mensen helpen met het bloggen. Niet alleen het schrijven, maar alle aspecten ervan en hoe je dit moet doen.
Wat heeft het boek “Bloggen doe je zo!” voor je opgeleverd?
Meer exposure. Ik heb lezingen gedaan. Je bereik wordt veel groter en je komt sneller ergens binnen. Ik heb heel bewust de overweging gemaakt om eerst het boek te schrijven en zo mijn onderneming te laten groeien.
Wat zijn de valkuilen voor mensen die beginnen met bloggen?
Mensen denken te veel in beperkingen. Denk aan uitspraken al “Ik kan niet schrijven” of “ik weet niet waarover ik moet schrijven”. Ook mensen die het wel weten. Ze beginnen heel enthousiast, maar laten dit vervolgens vallen. Het is heel belangrijk om van te voren te bepalen waar je het voor doet. Wat wil je ermee bereiken. Vervolgens niet direct heel intensief te beginnen maar bijvoorbeeld 1 keer per maand.
Is bloggen het middel om een expert status te bereiken?
Absoluut, een expert kenmerkt zich onder andere door de hoeveelheid content. Hoe meer content jij hebt hoe meer jij gezien wordt als de expert op jouw vakgebied. Een blog is een goede manier om dit aan te pakken.
Is het belangrijk dat de ondernemer zelf blogt of kan hij dit ook uitbesteden?
Dat vind ik een lastige. Voor mijn blog moet ik toegeven dat ik het liever zelf doe. Ik weet heel goed wat ik wil en wat mijn verhaal is. Het is lastig om dit over te brengen aan iemand anders en te zeggen. Bij een groot bedrijf waar niet één persoon centraal staat maar het bedrijf zelf denk ik dat uitbesteden geen slecht idee is.
Zet je juist wel of juist niet een datum bij een blog?
Ik doe het zelf nooit. Als je een datum aan je blog koppelt denken mensen snel dat de inhoud gedateerd is. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Een titel van een jaar geleden kan nog altijd actueel zijn. Als je bezig bent met technologie en dergelijke kan een datum erbij juist handiger zijn. Een computer die een jaar geleden helemaal op en top was is nu natuurlijk niet zo.
Gebruik je ook andere online marketing middelen?
Twitter, Facebook, YouTube en e-mailmarketing. Op dit moment richt ik me iets meer op Twitter om mensen te bereiken. YouTube gebruik ik met name voor de instructie video’s of als ik echt iets wil laten zien. Ik vind ze allemaal belangrijk. Maar doe niet alles tegelijk. Richt je eerst op het kanaal wat jou het beste ligt en ga dan pas met een ander kanaal beginnen.
Waar zie jij jezelf over 5 jaar?
Dan zie ik mijzelf waar de Blog Universiteit een platform is in Nederland waar iedereen naartoe gaat die meer wil weten over bloggen en schrijven. Ik voorzie dat ik me ook puur ga richten op het schrijven. Het helpen van mensen bij het schrijven van een boek of tijdschrift.
Wat is jouw gouden online marketing tip?
Zoals ik eerder ook al noemde. Focus je op één ding. Je kunt niet alles tegelijk doen, want dan word je helemaal gek. Pas als iets je moeiteloos afgaat ga je over naar een ander medium.