Performance Max is het nieuwe goud binnen Google Ads
De afgelopen maanden ging er een ware storm door het Google Ads landschap. Campagnes werden omgebouwd en nieuwe strategieën werden uitgerold en dat is niet voor niets. Performance Max, de nieuwste campagnesoort binnen Google Ads, overtreft alle verwachtingen.
Wat is Performance Max?
Performance Max, in het Nederlands Maximale prestaties, is een nieuw type campagne die je kunt aanmaken binnen Google Ads. Het is de directe opvolger van de Smart Campaigns, die vooral voor Shopping bedoeld waren. Deze zal gaan verdwijnen.
In essentie combineert Performance Max alle soorten Google Ads campagnes in één campagne. Je levert teksten, beelden, video's en een producten feed aan. Je kunt doelgroepen instellen en de targeting bepalen en vervolgens gaat Google zijn ding doen. Dankzij gebruik te maken van de geavanceerde learning-technologie worden advertenties geoptimaleerd en geplaatst op de verschillende platformen zoals: Youtube, Google Maps, Google Search, Gmail enzovoorts.
De campagne kan werkelijk overal worden weergeven, zoals hierboven in de afbeelding te zien is. Binnen de normale zoekresultaten, op YouTube, als Display-advertentie, via Gmail en zelfs op Google Maps!
Over de plaatsingen heb je geen controle. Het is de AI van Google de bepaalt waar en wanneer de advertenties het beste geserveerd kunnen worden. Met behulp van machine learning kan een voorspelling gedaan worden over werke advertentie in welke situatie en op welk moment het meest succesvol zal zijn. Bovendien krijg je realtime feedback over de prestaties van je advertenties.
Met behulp van goede teksten kunnen bedrijven hun advertenties optimaal aanpassen aan hun doelgroep. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld; geografische locaties, demografische gegevens en data over het zoekgedrag.
Met Google Performance Max kun je bovendien gemakkelijk je ROI verbeteren doordat je de prestaties van je verschillende advertenties snel inzichtelijk hebt. Je kunt namelijk meerdere advertenties tegelijk beheren.
De basis van een goede Performance Max campagne
Wanneer je een Performance Max campagne gaat opbouwen zal je wellicht opvallen dat het erg sterk erop lijkt dat je alle soorten campagnes tegelijk aan het maken bent. In essentie is dit ook zo. Je levert teksten, beelden, video's en eventueel een feed aan en Google maakt daar zelf dynamisch advertenties van.
Zeker in het begin zal het voelen alsof je de controle meer uit handen geeft en tot op zekere hoogte is dit ook zo. Jij bent verantwoordelijk voor het leveren van de beste ingrediënten en Google maakt het recept.
Dit is dan ook jouw rol, of die van ons uiteraard , het schrijven van de beste teksten, het maken van de mooiste en meest in het oog springende beelden, het produceren van video's en het optimaliseren van de feed met producten. Hiernaast kun je nog allerlei andere zaken beïnvloeden om het recept lekkerder te maken voor Google. Geef bijvoorbeeld de doelgroep aan, upload een klantenlijst en Google gebruikt die data om de juiste mensen voor je te vinden die echt interesse hebben in jouw product.
Profiteren nu het nog kan
De tijd om in actie te komen met Performance Max is nu! Nog lang niet alle adverteerders zijn hiermee bezig en dat biedt kansen. Over een aantal maanden verwacht ik dat het effect van dit type campagnes minder groot zal zijn omdat iedereen er dan gebruik van maakt. Nu heb je nog het first mover effect. Mis deze kans niet.
In diverse campagnes waarover wij het beheer mogen voeren presteert Performance Max zo goed, dat het Google Shopping volledig heeft overgenomen. Het is geen uitzondering meer dat wij klassieke Google Shopping campagnes volledig uit kunnen zetten. Een opmars zoals in de afbeelding hierboven te zien is, is geen uitzondering.
Schakel hulp in om er het maximale uit te halen
Geen zin of tijd om dit allemaal zelf op te gaan zetten? Dat begrijpen wij . Natuurlijk kun je Google Ads uitbesteden aan ons en dan zorgen wij ervoor dat jij ook maximaal gaat profiteren van dit type campagnes.