SEO ontwikkelingen in 2018 met Gerben G. van Dijk

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Gerben G. van Dijk.

Wie is Gerben?

Ik heb bedrijfskunde en communicatie gestudeerd en ben daarna in de zorg terecht gekomen. Vanuit daar ben ik overgestapt naar online werken. Ik heb veel ervaring met het vernieuwen van websites. In de loop der jaren ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in SEO. Daar ben ik de laatste jaren dan ook veel me bezig geweest. Eerst werkte ik in de non-profit sector, dus het is wel een grappige tegenstelling om nu juist met webwinkels bezig te zijn.

Wat is jouw achtergrond als SEO-specialist?

Ik noem mijzelf meer een adviseur dan een specialist. Vorig jaar heb ik verschillende cursussen gedaan waaronder SEO Guru in Amsterdam. Daar heb ik onder andere de cursus gedaan waarbij je websites analyseert op pagina niveau of het technisch gezien allemaal klopt. Denk bijvoorbeeld bij webwinkels aan een goede blader functie en unieke URL’s. Natuurlijk keken wij ook naar de aanwezigheid van titels en meta descriptions. Maar ook een concurrentie analyse maken en hoe je zoekwoorden opzoekt.

De langere meta omschrijving… wat te doen?

Zelf volg ik de blog Moz die in Amerika groot SEO onderzoek doet. Natuurlijk is dat niet helemaal representatief omdat wij in Nederland vaak nog een beetje achter lopen t.o.v. Amerika. Maar zij hebben ook verschillende testen uitgevoerd met de meta descriptions. Zij komen dus ook uit op omschrijvingen van ongeveer  325 tekens. Dat is een langere omschrijving dan voorheen. Er is daar nu een discussie aan de gang over of dit zal blijven.

Waarschijnlijk wel, gezien Google hier al twee jaar hiermee aan het testen is geweest. Moet jij als webwinkel eigenaar dan nu ook meteen je omschrijvingen gaan aanvullen tot 320 tekens? Ook hier zijn verschillende opvattingen over.

Google wordt namelijk ook steeds beter in staat om zelf een omschrijving te generen aan de hand van de gekozen zoekwoorden. Als je niets invult in je meta description zal Google deze zelf samenstellen. Indien jouw content past bij de zoekwoorden zal Google zelf langere zinnen uit de pagina verzamelen om uit te leggen wat op jouw pagina staat. Wanneer je het zelf invult heb je meer invloed op de tekst die er staat.

Het is wel zo dat wanneer mensen met andere zoekwoorden zoeken dan in jouw omschrijving zijn weergegeven zal Google alsnog een eigen meta description formuleren die beter past bij de zoekopdracht.

Hoe ga je om met de verschillen tussen desktop en mobiel?

Je moet kijken naar je gebruikersstatistieken om te beoordelen waar je het accent op wilt leggen. Heb je bijvoorbeeld veel desktop gebruikers dan gebruik je deze als hoofdlijn. Wanneer je je juist meer richt op mobiel zul je moeten achterhalen wat op dit moment het lengtevoorschrift van mobiel is. Vorig jaar was dat 120 – 130 tekens op mobiel. Naarmate de resoluties van de mobiele beeldschermen toenemen zul je wellicht ook meer tekens kwijt kunnen. Persoonlijk zie ik daar niet echt een lijn in. Dus ik zou de 120 tekens aanhouden.

Welke tools zijn onmisbaar bij SEO-monitoring?

Ik gebruik Screaming Frog. Die maakt eenmalig lijsten zoals ook SE Ranking dat doet. Ik moet echter bekennen dat ik daar regelmatig mijn weg niet in kan vinden.

Hoe pas je linkbuilding toe anno 2018?

Je moet er heel gedisciplineerd mee om gaan. Zelf ben ik niet zo gedisciplineerd. Maar ik kan er wel een weg in schetsen. Er zijn een aantal tools zoals Ahref en Majestic SEO. Dit zijn vrij prijzige tools maak laten je zien welke links concurrenten hebben en welke backlinks jijzelf hebt. Met het inzicht vanuit deze tools kun je een persoonlijke boodschap sturen naar de pagina eigenaren die naar de concurrent linken met de boodschap dat jouw pagina de verbeterde versie is. Wellicht dat je hiervoor je eigen content eerst zult moeten aanpassen/verbeteren.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Die heb ik nog nooit gehoord. Ik zou daar mijn website URL op zetten. Die zou ik dan op NS stations verspreiden als leuk weggevertje. Dat is wat mij als eerste te binnen schiet. Natuurlijk zou ik er minimaal een gebruiken om mee te tafeltennissen.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Wat voor mij een grote valkuil is is na een zoekwoorden onderzoek meteen te gaan schrijven. Het is altijd verstandiger om eerst te onderzoeken wat er al geschreven is. Neem de tijd om te onderzoeken wat er al gezegd is en hoe daarop wordt gereageerd.

Verder is het heel belangrijk om zowel online als ook offline met mensen te communiceren en meningen te toetsen.

Zoekmachine optimalisatie hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bereiken van hogere posities in Google? SEO uitbesteden is dan een logische stap om je hierbij te ondersteunen. Ga met ons in gesprek en verken de mogelijkheden om steeds meer bezoekers op jouw website te verwelkomen.