Top Kunstgras kijkt positief terug op twee jaar Search Cobra: ‘Marc deed zelfs de overdracht’

Twee jaar lang deed Search Cobra de SEA van Top Kunstgras, toen besloten Stefan, Jeff en Paul de hele webshop inclusief online marketing bij één partij neer te leggen. En dus ook de SEA. Marc was zelf bij de overdracht. Stefan: ‘We zijn hartstikke tevreden met de resultaten die Marc voor ons geboekt heeft en hebben altijd fijn samengewerkt. Dat Marc ook bij de overdracht was, bekrachtigt dat alleen maar.’ 

Top Kunstgras heeft een webshop, maar primair leggen ze kunstgras aan. ‘Helemaal in het begin was de website alleen bedoeld om de aanleg van kunstgras te verkopen. De webshop is daar eigenlijk uit voortgekomen.’ Maar die webshop leven in blazen, dat bleek nog een vak apart. ‘In eerste instantie legden we dat neer bij de partij die de webshop ook gebouwd had. Maar die bleken daar niet zo goed in. Je ziet dat veel in de online marketing: gouden bergen worden vaak beloofd, maar lang niet altijd geleverd.’ 

Valkuilen en verwachtingen

Door de jaren heen zochten Stefan, Jeff en Paul  dan ook regelmatig naar nieuwe specialisten om de online marketing van Top Kunstgras voor hun rekening te nemen. ‘We werden steeds beter in het kaf van het koren scheiden. Dat is ook logisch: als je al een keer of wat in dezelfde valkuil gestapt bent, zie je ‘m op een gegeven moment wel aankomen. Je leert op welke signalen je moet letten. Én je wordt steeds beter in het uitspreken van je eigen verwachtingen.’

Jip en Janneke

Op zoek naar een nieuwe SEA-specialist kwam Top Kunstgras via-via in gesprek met Marc. ‘Dat voelde eigenlijk meteen goed. Hij liet zien wat hij voor anderen gedaan had en kon dat ook in Jip en Janneke-taal uitleggen. Bij anderen vliegen de vaktermen je dan vaak om de oren. En hoewel ik best goed in de materie zit, ben ik de draad dan toch snel kwijt. Om mee te kunnen in het jargon ben ik er gewoon niet vaak genoeg mee bezig. Ik huur niet voor niets een specialist in.’ 


Vertrouwen

Dat hij meteen een goed gevoel had bij Marc, was doorslaggevend in de keuze. ‘Het gaat bij SEA om grote bedragen die snel rendement moeten opleveren. Als de specialist iets verkeerd instelt, kost ons dat meteen geld. Dat Marc ook les gaf aan de hogeschool, versterkte mijn vertrouwen dat we bij Search Cobra niet aan de onderkant van de markt zaten.’ Eens in de zoveel tijd spraken ze elkaar om de budgetten vast te stellen. Daarbinnen gaf Stefan Marc alle vrijheid. ‘In het eerste jaar verzamelde Marc veel data, waardoor hij in het tweede jaar nog nauwkeuriger aan de knoppen kon draaien en de maandbudgetten niet meer op gingen.’

Duidelijke rapportage

Hoe goed Top Kunstgras gevonden wordt, waar mensen op klikken en wat ze bestellen, volgt Stefan via Google Analytics en het platform waar de webshop op draait. Toch vond hij de videoanalyse die Marc maandelijks stuurde altijd een waardevolle aanvulling. ‘Hij laat gewoon zien wat hij doet en dat werkt een stuk beter dan dat je naar een screenshot van een dashboard zit te staren. Ik merkte dat ook aan collega’s die met mij meekeken. Die konden de rapportages van andere partijen vaak niet volgen. En dat is jammer, want het gaat bij SEA om zulke grote bedragen dat ik het wel fijn vind als collega’s kritisch meekijken.’

Grote verhuizing

Hoe tevreden ze ook waren, toch besloten Stefan, Jeff en Paul de samenwerking met Search Cobra te beëindigen. ‘Dat had niks met Marc te maken. Wij waren al een tijdje niet zo tevreden over de partij die webbouw en webbeheer deed en SEO lag weer bij iemand anders. Als er iets fout ging, wees iedereen naar elkaar. Dus zijn we op zoek gegaan naar één grote partij die alles doet. Nu kan er, als er iets fout gaat, alleen intern gewezen worden. En hoewel Marc niet van het vingerwijzen was, betekent dat ook dat SEA naar de nieuwe partij verhuisd is.

Sportieve overdracht

Stefan kijkt met een goed gevoel terug op de samenwerking. ‘Wij zijn altijd tevreden geweest met de resultaten én met de samenwerking. Dat Marc ook de overdracht aan de nieuwe partij met ons gedaan heeft, bekrachtigt dat wat mij betreft alleen maar. Marc is niet alleen goed in zijn vak, maar ook prettig in de communicatie. Hij is duidelijk, direct en verkoopt ook nee. Dat vind ik een pluspunt. Veel mensen durven geen nee te verkopen uit angst dat een klant weggaat. Marc heeft daar geen last van. Die is altijd lekker duidelijk in zijn communicatie en heeft ons juist heel sportief naar een ander laten gaan.’