Zoekmachine optimalisatie in corona-tijden
Doe jij ook meer aan zoekmachine optimalisatie in deze tijd? Nu we veel meer thuis zijn en alles anders lijkt komt er ook veel in beweging. Veel bedrijven hebben juist nu tijd om meer te doen aan hun online vindbaarheid. Samen met Bart van der Meer van Klikproces praat ik over de kansen rondom zoekmachine optimalisatie van dit moment.
Interview met Bart van der Meer
Dagelijks content publiceren
Dagelijks content maken, of dat nu video, audio, geschreven woord of een combinatie daarvan is, blijft een lange termijn strategie. Het is goed voor je bereik, je leert er zelf van en zorgt voor een hogere autoriteit. Natuurlijk helpt het ook enorm met jouw vindbaarheid in Google.
Linkbuilding moet je blijven doen
Linkbuilding is geen sexy taak en mede daarom blijft het te vaak liggen. Als je beter gevonden wilt worden in Google moet je hier wel aandacht aan blijven besteden. Juist in deze tijden kan dit extra lonen omdat veel bedrijven meer tijd hebben en sneller geneigd zijn om een samenwerking aan te gaan in de vorm van een linkplaatsing.
In deze tijden is linkbuilding via PBN’s (Private Blog Networks) steeds minder effectief. De meest kwalitatieve vorm van linkbuilding is het realiseren van PR. Goede kwalitatieve backlinks zijn het gevolg.
Slechte linkbuilding
- Lage kwaliteit links verzamelen
- Kwantiteit boven kwaliteit
- Links opbouwen via PBN’s
Goede linkbuilding
- Hoge kwaliteit links verzamelen
- Kwaliteit boven kwantiteit
- Links opbouwen via PR
YouTube pushen, ook op LinkedIn en Facebook
Wanneer je wilt groeien in vindbaarheid speelt YouTube daarin een grote rol. Daarom is het juist verstandig om video’s niet native te uploaden. Daarmee bedoelen we niet rechtstreeks naar Facebook of LinkedIn. Je wilt juist zo veel mogelijk mensen naar je YouTube-kanaal sturen om daar abonnees te werven. Dit speelt een rol in het beter vindbaar worden van je video’s op het kanaal.
Als je zou kijken naar het absolute totale bereik is het op de korte termijn juist negatief vanwege het algoritme van de sociale media. Ze houden het verkeer liever binnen hun platform. Je keuze hangt dus af wat je wilt bereiken.
Waarom wordt zoekmachine optimalisatie trendy gemaakt?
Veel partijen hebben er belang bij om zoekmachine optimalisatie ingewikkeld te maken. De reden is heel simpel, ze hebben er belang bij vanwege de diensten die ze verkopen. Om deze reden zie je ook vaak artikelen verschijnen aan het einde van het jaar met de trends van dat moment. Wie goed oplet ziet al snel dat veel “trends” jaar na jaar terug komen.
De basis blijft belangrijk bij zoekmachine optimalisatie
We hebben het hier al vele malen behandeld, maar herhaling is nodig ;). Ongeacht alle trends die er zijn of die gecreëerd worden blijft het bij 95% van de bedrijven vooral belangrijk om de basis van SEO op orde te brengen. Deze basis bestaat uit de 3 pilaren:
- Techniek
- Content
- Populariteit
Begin dit proces een met het controleren van je meta titels en omschrijvingen.
Lees ook onze 60 zoekmachine optimalisatie tips
Zelf aan de slag met de vindbaarheid van je website? Lees om te beginnen onze 60 zoekmachine optimalisatie tips. Veel succes!