Laat de AdWords advertentie-extensies niet links liggen
Een goed bewaard geheim van Google AdWords zijn de advertentie-extensies. Ze duiken ogenschijnlijk willekeurig op onder de advertentieteksten en je hebt geen invloed op welke extensie wanneer getoond wordt. Toch is de rol van deze uitbreidingen op de advertentieteksten enorm groot en heeft het veel invloed op het resultaat.
Wat zijn advertentie-extensies?
Advertentie-extensies zijn de toevoegingen die u bij advertenties ziet staan. Er zijn negen verschillende soorten extensies. Sommige extensies verdwijnen weer na een testperiode en regelmatig duikt een nieuwe extensievorm op. We nemen ze in dit hoofdstuk een voor een door.
U kunt de advertentie-extensies in Google AdWords beheren onder het gelijknamige tabblad. De extensies helpen u om meer informatie bij uw advertenties te plaatsen en zorgen voor een hogere CTR naar uw website, doordat uw advertenties groter worden en meer informatie bevatten.
Het complete overzicht ziet er als volgt uit:
• Extensies voor sitelinks
• Locatie-extensies
• Oproepextensies
• App-extensies
• Recensie-extensies
• Highlight-extensies
• Extensies voor website-informatie
• Prijsextensies
• Rapport ‘Geautomatiseerde extensies’
Advertentie-extensies worden weergegeven op basis van een berekening die Google ons niet laat zien. In die zin is er dan ook sprake van een ‘secret sauce’. Als de berekening van Google voorspelt dat het wel tonen van een extensie of een combinatie van meerdere extensies een positief effect zal hebben op de te verwachten CTR, dan zullen deze getoond worden. Het beste wat u als adverteerder kunt doen om uw kansen te verhogen is om alle voor uw business relevantie extensies in te vullen.
Advertentie-extensies en kosten
De kosten voor klikken op advertentie-extensies zijn gelijk aan de kosten van een reguliere klik op uw advertentie. In die zin zijn er dan ook geen verschillen. Een uitzondering hierop vormen klikken op de recensie-extensie en verkopersbeoordelingen. Een interactie, zoals een klik op een belknop of op een locatie-extensie worden ook als klik gerekend en kunnen kosten opleveren zonder dat de klikker uw website bezoekt.
Advertenties waaraan uitbreidingen zijn toegevoegd zullen over het algemeen meer verkeer opleveren dan advertenties waarbij dit niet het geval is. Hierdoor zullen ook de kosten oplopen. Aan de andere kant zorgen deze extensies juist voor een veel hogere relevantie en zijn de klikken het ook waard.
Alle advertentie-extensies en hun eigenschappen
Elke advertentie-extensie heeft zijn eigen unieke eigenschappen. Sommige uitbreidingen worden alleen weergegeven op de mobiel, andere vooral op desktop. Een overzicht:
Extensies voor sitelinks
Sitelinks zijn de blauwe extra linkjes onder uw advertentietekst. U kunt zelf bepalen welke linkjes hier komen te staan en welke tekst u hier gebruikt. Zorg ervoor dat u de sitelinks laat aansluiten op uw campagne. Ook op het niveau van advertentiegroepen kunt u sitelinks aanmaken. Op deze manier kunt u deze links nog relevanter inzetten.
Naast de standaard sitelinks kunt u ook gebruik maken van uitgebreide sitelinks. U vult da niet alleen de blauwe link in, maar ook een korte omschrijving onder elke van de maximaal vier links. De linktekst bevat maximaal 25 tekens, maar door het toevoegen van een omschrijving kunt u tot 70 extra tekens aan informatie toevoegen.
Bij sitelinks is het verder mogelijk om aan te geven of deze specifiek voor mobiele apparaten bedoeld zijn of niet. Zo kunt u aan mobiele gebruikers andere teksten of landingspagina’s serveren als aan desktopgebruikers.
Ook tijdelijke acties kunt u prima kwijt in sitelinks. Bij het toevoegen van een sitelink kunt u een begin- en einddatum toevoegen en zelf advertentieplanning toepassen. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer u alleen op bepaalde tijden van de dag bepaalde informatie wilt laten zien. Denk aan een webwinkel waarbij u voor 16:00 uur kunt bestellen voor bezorging de volgende dag. Deze sitelink wilt u dan ook alleen tot dat tijdstip tonen zodat uw advertentie altijd kloppend is.
Locatie-extensies
Met een locatie-extensie geeft u de locatie van uw bedrijf aan. Ook kunnen zaken als een telefoonnummer en openingstijden worden weergegeven. Vooral erg handig voor retailers die online actief zijn en waar de consument ook naar binnen mag wandelen.
Om locatie-extensies te kunnen gebruiken is het van belang om uw AdWords account te koppelen aan uw Google Mijn Bedrijf account. Hier kunt u eenvoudig de locaties van uw bedrijf, openingstijden en telefoonnummers beheren. Wanneer u voor de eerste keer een locatie-extensie wilt aanmaken verschijnt het scherm met de stappen om de koppeling te leggen.
Oproepextensies
Oproepextensies zijn ideaal voor mobiel gebruik. Stel dat uw mogelijke klant door de stad loopt en zich afvraagt of uw winkel nog een bepaald type product op voorraad heeft? Vanuit de advertentie kan de klant u direct bellen en de juiste informatie krijgen.
Een klik op een telefoonnummer geldt als normale klik. Ook al wordt uw website niet bezocht, u betaalt het bij het zoekwoord en de positie horende tarief.
App-extensies
De app-extensie geeft u de mogelijkheid om vanuit de advertentie op een mobiel apparaat direct door te linken naar de download pagina binnen een app winkel, zoals de App Store van Apple of Google Play. Hiermee maakt u de klantreis zo kort als maar mogelijk is indien uw doelstelling is om downloads van uw applicatie te stimuleren.
Let op: deze extensie voegt een tekstlink toe naar uw app in de advertentie en dit is niet hetzelfde als de Universele app-campagne waarbij aparte App-advertenties gemaakt kunnen worden.
Recensie-extensies
De recensie-extensie is een vrij bijzondere extensie. In tegenstelling tot de geautomatiseerde extensie verkopersbeoordelingen, wat in essentie ook recensies zijn, kunt u bij deze extensie zelf de review tekst invullen welke mag worden weergegeven bij de advertentie. Voorwaarde hierbij is dat u de bron waar de recensie is gepubliceerd ook vermeld. Hoewel wij deze extensie in Nederland in de praktijk maar zelden voorbij zien komen, zijn er toch een aantal praktische toepassingen.
• Zakelijke recensies van belangrijke partners waarmee u geassocieerd wilt worden;
• Citaten over een artiest of band uit gerenommeerde bladen;
• Aanbevelingen over uw restaurant van een journalist.
Highlight-extensies
De highlight-extensie is bedoeld om de USP’s van uw bedrijf te benoemen, zodat u daar in de advertentietekst en in de extensie voor sitelinks geen ruimte meer voor hoeft te reserveren. Het is een mooi extra middel om ervoor te zorgen dat uw advertenties meer opvallen.
Een belangrijke reden om highlights te gebruiken is dat deze meer tekstruimte geven om uw boodschap over te brengen. Meer informatie zorgt vaak voor een hogere CTR. Op de highlight-extensie kan niet worden geklikt.
Wanneer u highlights wilt gebruiken moet u tenminste twee highlights invullen. Wij raden echter aan om het maximale aantal van vier highlights in te vullen voor maximaal bereik. De maximale lengte voor een highlight tekst is 25 tekens en net zoals bij sitelinks is het mogelijk om highlights in te plannen voor weergave in een bepaalde periode of op bepaalde dagen en tijden.
Extensies voor website-informatie
Begin 2016 werd de extensie voor website-informatie geïntroduceerd. Deze extensie biedt u in aanvulling op de highlight extensie de gelegenheid om bijvoorbeeld voorzieningen of typen producten toe te lichten. Deze extensie werkt met een kop waaronder u de services of voorzieningen een lijst kunt benoemen.
Een voorbeeld:
Online marketing expert
//www.searchcobra.nl
Op zoek naar een online marketing
specialist? Neem direct contact op!
Services: SEA, SEO, Sociale Media
Waar highlight-extensies voornamelijk worden gebruikt voor de toelichting van USP’s, worden extensies voor website-informatie ingezet voor specifiekere zaken.
Prijsextensies
Een nog recenter gelanceerde extensie is de prijsextensie. Deze verscheen halverwege juli 2016. Via deze extensie is het mogelijk om een klein menu met prijzen toe te voegen onderaan uw tekstadvertentie. De prijsextensies verschijnen vooralsnog alleen op mobiele apparaten en bestaan uit een titel en omschrijving, gevolgd door een kort overzicht van prijzen.
Prijsextensies bieden u als adverteerder een mooi mogelijkheid om nog specifieker te zijn in uw informatievoorziening. Hiermee worden irrelevantie kliks voorkomen en gaat de kwaliteit van de bezoekers die overblijven omhoog.
Rapport ‘Geautomatiseerde extensies’
Het rapport ‘Geautomatiseerde extensies’ geeft inzicht over zaken waarover we eerst niets wisten. Het is mogelijk om te zien in hoeverre de verkopersbeoordelingen een positieve bijdrage leveren aan de CTR van advertenties. In het verleden was hier ook data te zien over de sociale extensie van Google+, maar deze wordt niet meer bij advertenties weergegeven.
Welke advertentie-extensies gaat u inzetten?
Bepaal voor uw eigen campagnes met welke advertentie-extensies u uw doelstellingen het beste kunt bereiken. Ook hier geldt weer dat het een kwestie is van testen, testen en testen.
Google Ads management
Het maken en onderhouden van Google Ads campagnes is een vak apart. Google Ads uitbesteden? Neem dan een kijkje bij onze online marketing diensten pagina.
Lees ook het artikel over winnende advertentieteksten.