Google Ads trends van nu 🛸

Google Ads trends zijn altijd in beweging en je zult hier dan ook rekening mee moeten houden als online marketeer. Google is een platform dat zich blijft ontwikkelen en wanneer je hier echt in uit wilt blinken zul je jezelf voor moeten bereiden op wat komen gaat. Houd de Google Ads trends dus in de gaten.

In 2023 zullen er meer dan 2 miljard zoekopdrachten per maand worden uitgevoerd via Google Ads. Daarnaast zal het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van Google Ads toenemen, waardoor de concurrentie om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen steeds groter zal worden.

Automatisering binnen Google Ads 🤖

Automatisering is een van de Google Ads trends die we de laatste tijd steeds meer hebben gezien. Dit zal de komende tijd ook zeker niet stoppen en de verwachting zal zijn dat Google Ads steeds meer nieuwe smart functies toe zal voegen. De focus veranderd hierdoor meer naar de kwaliteit van de advertenties. In sommige gevallen is het echter wel frustrerend dat je je biedingen niet volledig zelf in de hand hebt en niet volledig inzicht hebt in je campagnes.

  • Smart campagnes:

Google heeft smart campagnes geïntroduceerd in 2019. Voorheen bestond AdWords Express wel maar dit moest je vanuit een ander platform beheren. Ook is dit steeds beter geoptimaliseerd en werkt het Google algoritme steeds beter. Het is ontworpen voor kleine bedrijven die op een minimalistische manier Google Ads op een geautomatiseerde manier willen gebruiken. Je hoeft zelf niet te leren hoe het hele systeem werkt en je hoeft niks uit te besteden. Je kunt dit koppelen aan je Google my business profiel.

Google my business pins op Google Maps worden meer weergegeven wanneer je een smart campagne hebt draaien. Je krijgt sinds september 2020 het voordeel mee dat je pinnetje op de map extra gepromoot wordt wanneer je een smart campagne gebruikt. Je kunt je smart campagne namelijk ook helemaal inzetten om meer bezoekers naar je fysieke winkel te krijgen.

Ook heeft Google zoekwoord thema’s toegevoegd zodat je binnen je smart zoekcampagne iets meer grip hebt op wat er allemaal gebeurt. Zo krijgt een gebruiker toch een wat beter gevoel bij het instappen in een smart campagne. Smart campagnes en automatisering zijn Google Ads trends die steeds meer doorontwikkeld worden.

  • Smart shopping campagnes:

Er zijn ook smart shopping campagnes die eind 2018 zijn toegevoegd aan Google Ads. Dit is tegenwoordig zelfs automatisch geselecteerd wanneer je een nieuwe shopping campagne aanmaakt. Smart shopping is een shopping campagne die volledig op zichzelf werkt. Het enige wat je dus hoeft te doen is een feed aanleveren bij Google Merchant Center en deze koppelen aan je smart shopping campagne. Daarnaast stel je je budget in en een automatische biedstrategie met eventueel een doel ROAS. Je campagne doet de rest!

Het grote nadeel hiervan is dat je de zoektermen niet kan bekijken. Je kunt dus niet zien waar je advertenties op gevonden zijn en je kunt dus ook niks uitsluiten in een smart shopping campagne. Dit is iets waar veel marketeers niet blij mee zijn. In A/B tests waar wordt getest of smart shopping campagnes beter werken dan normale shopping campagnes komen vaak wisselende resultaten tevoorschijn. Over het algemeen geeft het vooralsnog een beter gevoel om het zelf in de hand te houden.

Het algoritme blijft zich echter constant verbeteren en er zal ongetwijfeld een tijd komen dat deze smartshopping campagnes de standaard worden.

  • Smart Display campagnes:

In april 2018 heeft Google Smart Display campagnes toegevoegd aan Google Ads. Smart Display campagnes werken eigenlijk hetzelfde als smart shopping campagnes. Je stelt een budget in en je stelt een biedstrategie in (Doel-CPA, Doel-ROAS of Conversies maximaliseren).

Vervolgens maak je een of meerdere display advertenties en doet de campagne de rest voor je. Je kunt hier echter wel bepaalde doelgroepen uitsluiten zoals remarketing lijsten.

  • Smart bidding: 

Smart bidding is het automatiseren van biedingen binnen Google Ads. Je ziet dit steeds meer terug in de Google Ads trends. Vroeger moest je bij alle campagnes handmatige biedingen beheren. Je moest zelf op zoekwoorden bieden of bepalen hoeveel je per click betaalde. Tegenwoordig blijft Google je aanbevelingen doen om automatische biedstrategieën toe te passen op je campagnes. Het gaat hier om machine learning van Google.

Het AI-systeem van Google optimaliseert met smart bidding automatisch voor conversies. De verschillende slimme biedstrategieën die er zijn binnen Google Ads zijn:

Doel-CPA:

CPA staat voor kosten per acquisitie en dit kun je per campagne instellen. Google zal zich eraan proberen te houden om je kosten per conversie dus niet hoger dan dat te laten worden.

Doel-ROAS:

Je stelt dan een ROAS-percentage in en Google probeert zo veel mogelijk geautomatiseerd te bieden zodat je ROAS behaald wordt.

Maximaliseer conversies:

Je verhoogt zo je conversieratio door Google je budget te laten gebruiken om zo veel mogelijk conversies binnen te halen.

Het grote nadeel van deze biedstrategieën is dat ze gebruik maken van historische data. Wanneer deze niet beschikbaar is dan zullen ze dus ook niet (meteen) goed werken. Het is dus vooralsnog slim om te beginnen met handmatige strategieën. Je kunt deze later om te zetten in automatische strategieën wanneer je hier gebruik van wilt maken.

Slim bieden bespaart veel tijd van het handmatig optimaliseren van elke advertentiecampagne. Het helpt adverteerders de advertentieprestaties te verbeteren op den duur.

Het wordt ongetwijfeld in de toekomst steeds meer de standaard en zal het handmatige biedsysteem steeds verder verdringen. Het grootste voordeel is dat adverteerders meer tijd hebben voor andere zaken zoals advertenties verbeteren en maken.

Nieuwe vormen van Google Ads advertenties

Google brengt constant nieuwe vormen van advertenties uit, dit hoort zeker bij de Google Ads trends van dit moment. Op deze manier blijft het een uitdaging om constant bij de blijven en topadvertenties te maken. Bekijk bijvoorbeeld de volgende goed werkende advertenties eens:

  • Responsieve zoekadvertenties:

De nieuwste vorm van zoekadvertenties binnen Google Ads zijn de in 2018 geïntroduceerde responsieve zoekadvertenties die op 15 juli 2020 nog verder zijn uitgebreid. Responsieve zoekadvertenties worden samengesteld uit maximaal 15 koppen en 4 omschrijvingen. De machine learning van Google (weer automatiseringen) zorgt ervoor dat de beste combinaties gemaakt worden. Er is nu ook een optionele countdown timer en location insertion toegevoegd.

Op deze manier test Google eigenlijk wat het beste voor je werkt. Je kunt de best werkende vervolgens omzetten in normale tekstadvertenties en weer verder experimenteren met je responsieve advertenties. Of je laat alleen responsieve advertenties lopen wat natuurlijk ook kan.

  • Responsieve displayadvertenties:

Op 15 juli 2020 hebben de responsieve displayadvertenties die in 2018 zijn toegevoegd een nieuw jasje gekregen. Het is een geweldige manier naast de standaard display banners om je display ads snel en gemakkelijk te maken.

Ook deze ads maken gebruik van machine learning en maken verschillende combinaties van verschillende koppen, omschrijvingen, video’s en afbeeldingen. Deze ads zien er steeds beter uit en zijn een goede aanvulling van je Google Ads strategie.

Bekijk hier voorbeelden van de nieuwe responsieve display advertenties:

  • Showcase shopping advertenties

Showcase shopping ads zijn de nieuwste versie van de shopping advertenties. Ze zijn bedoeld voor de wat meer oriënterende shoppers die nog niet weten wat ze willen. Er wordt namelijk niet maar één product getoond maar meerdere. Je ziet dus eigenlijk een showcase van een collectie in plaats van losse producten. Dit is een leuke optie voor wanneer je een groot budget hebt. Dit is zeker géén vervanging van je normale shopping advertenties.

  • Call Ads

Call ads zijn ads waarmee je iemand direct kunt laten bellen. Sinds april 2020 is hier ook een optionele toevoeging aan toegevoegd zodat iemand ook de website kan bezoeken.

  • Discovery Ads

Discovery campagnes zijn de nieuwste vorm van Google-campagnes en zijn vanaf april 2020 pas in alle accounts uitgerold. Het gaat hier om advertenties die binnen Google zoeken, YouTube en Gmail worden vertoond.

De advertenties zien eruit als een soort van shopping advertentie met een afbeelding, een kop en een beschrijving. Het is echter anders dan een shopping ad omdat hier niet een product aan hoeft te hangen. Het is meer vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Facebook-advertentie.

Bekijk hier voorbeelden van Discovery Ads:

Google Ads doelgroepen

Ook het gebruik van doelgroepen hoort steeds meer bij de Google Ads trends. Waar je vroeger nog vooral moest targeten op zoekwoorden heb je nu een grote keuze met doelgroepen waar je op kunt targeten:

  • In-market doelgroepen
  • Affiniteitsdoelgroepen
  • Vergelijkbare doelgroepen
  • Aangepaste doelgroepen
  • Life events
  • Remarketing lijsten

De Google Ads overview page en aanbevelingen

De Google Ads overview page bestaat uit aanbevelingen voor je Google Ads account. Op 7 juli 2020 is hier nog het een en ander aan veranderd. Je kunt nu vanuit hier al nieuwe campagnes beginnen uit de aanbevelingen van Google. Ook dit toont weer aan dat alles je veel gemakkelijk wordt gemaakt en Google steeds meer de controle in eigen hand wil nemen. Meer controle is een van de Google Ads trends.

Het Partner programma voor marketingbureaus wordt aangepast.

Google gaat het partner programma aanpassen. Google-partners zullen vanaf 2021:

  1. De aanbevelingen van Google voor de optimalisatiescore moeten volgen.
  2. Minimale Google Ads uitgaven in de afgelopen 90 dagen van $20.000 of meer moeten hebben.
  3. Ten minste 50% van de gebruikers binnen het bedrijf moet bijgewerkte Google Ads-certificeringen hebben voor Search, Display, Video en Shopping.

Vooral nummer 1 betekent dus eigenlijk dat Google iedereen dwingt om zich aan hun aanbevelingen te houden. Dit wil dus zeggen dat er een stuk meer smart campagnes en automatische biedstrategieën gebruikt zullen gaan worden.

Handmatige CPC zal uiteindelijk waarschijnlijk verdwijnen

De kans dat dit gebeurt na alle ontwikkelingen is zo groot dat wij denken dat dit uiteindelijk zal gebeuren. De volledig handmatige CPC zal dan als eerste verdwijnen. Je hebt ook de optie ‘verbeterde CPC’ die ook al automatisch aangeklikt is wanneer je een deze biedstrategie aanklikt. Bij het maken van een nieuwe campagne staat het trouwens automatisch op doel-CPA of conversies maximaliseren.

Verbeterde CPC is eigenlijk een soort van semi geautomatiseerde strategie omdat Google zich niet aan je biedingen houdt. Dit doet Google wanneer de kans op conversie groter is. Deze versie van handmatig bieden zal waarschijnlijk langer beschikbaar zijn.

Zoektermen worden steeds minder zichtbaar en zullen misschien verdwijnen

Google zegt op hun website over het Google search term report dat:

“Starting September 2020, the search terms report only includes terms that a significant number of users searched for, even if a term received a click. You may now see fewer terms in your report.”

Dit betekent dat je dus minder inzicht hebt in hoe mensen bij je advertenties terecht komen. Dit is een ramp voor adverteerders die hun eigen campagnes volledig beheren en geen smart shopping campagnes gebruiken. Het is namelijk cruciaal om te kunnen zien waar je op gevonden wordt zodat je bepaalde zoektermen uit kunt sluiten.

Of het hierbij blijft is de vraag. Google doet alles namelijk in kleine stapjes omdat ze niet alles in een keer om kunnen gooien. Aan de andere kant is het zo wel een stukje overzichtelijker maar dan moet het hier wel bij blijven. Het is zeker een van de Google Ads trends om deze minder belangrijk te maken.

Hou voice search in de gaten 🗣️

Voice search groeit minder hard dan werd gedacht ooit maar het groeit nog steeds. Het is een feit dat alles steeds meer mobiel wordt en voice search wordt vooral op de mobiel gebruikt. Optimaliseer dus meer voor mobiel en bekijk niet alles vanuit de desktop.

Hoe je het beste kunt optimaliseren voor voice search is door long-tail zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit een zin of een zinsdeel. Gebruik dus niet één woord altijd als zoekwoord maar gebruik zinnen. Het is vooral slim om vragen te gebruiken. Wanneer iemand iets inspreekt via voice search is dit ook meestal in vraagvorm.

Conclusie

Blijf dus op de hoogte van de ontwikkelingen van de Google Ads trends en hou er rekening mee dat je in de toekomst de focus van je werkzaamheden moet veranderen. Je zult toch meer strategisch moeten gaan denken en nog betere content moeten creëren.

Veranderingen in de Google Ads trends zijn onvermijdelijk en je zult hier slim mee om moeten gaan. Bereid je voor en weet wat er komen gaat. Blijf creatief in het maken van je marketingmaterialen en gebruik Google Ads op de manier hoe het voor jouw bedrijf het beste is.

Uiteindelijk worden er bepaalde opties makkelijker gemaakt of weggehaald maar er komen er altijd weer nieuwe voor in de plaats. Dit blijft een platform dat nooit ‘af’ is in de ogen van Google en dat is maar beter ook. Uiteindelijk zullen we meer en meer op de machine learning en automatisering van Google moeten gaan vertrouwen.

Eigenlijk ben je zelf ook nooit klaar met het optimaliseren van je Google Ads campagnes. Ook bij DGOC houden wij ervan om jouw Google Ads campagnes op te zetten en te optimaliseren. Neem vooral eens een kijkje op onze Google Ads pagina als je hierin geïnteresseerd bent!