5 Google Ads strategieën die je nog niet kent
Denk jij alle Google Ads strategieën al te kennen? Ben jij op de hoogte van de mogelijkheden die je niet zomaar elke dag tegenkomt? Vandaag sta ik stil bij 5 wat minder alledaagse Google Ads strategieën. Ik zal niet garanderen dat je ze allemaal niet kent, maar de ervaring leert dat deze dingen minder vaak de aandacht krijgen dan ze verdienen.
Maak de kwaliteitsscore je belangrijkste KPI
De kwaliteitsscore van je zoekterm is een van de meest belangrijke indicatoren voor succes. Deze score geef een indicatie op een schaal van 10 van hoe relevant de zoekterm is voor mensen die je advertentie te zien krijgen. Persoonlijk ben ik alleen tevreden met kwaliteitsscores van 8 of hoger.
De kwaliteitsscore bestaat uit verschillende elementen die samen een totaalcijfer geven. Zo wordt er gekeken naar de gebruikerservaring op je pagina, in hoeverre de zoekterm ook echt op je pagina voorkomt en naar aanverwante zoektermen.
Geld besparen via een Google CSS partner
Zeer regelmatig zie ik nog advertenties in Google Ads voorbij komen waarbij de shopping partner Google zelf is. In dit geval ben je echt een dief van je eigen portemonnee. Via een zogeheten CSS partner krijg je altijd meer waar voor je geld.
Dat zit zo. Google Shopping is tegenwoordig een apart bedrijf en staat in essentie gelijk aan andere prijsvergelijkers zoals Beslist, Vergelijk en Kieskeurig. Maar wat de meeste adverteerders niet weten is dat Google Shopping 20% van je biedingen inhoudt als vergoeding voor het gebruik van hun dienst. De andere vergelijkers, de CSS partners, houden veel minder in waardoor jouw bod in Google Shopping meer ten goede komt aan je advertentiecampagne.
Dit is iets wat je eenmalig doorloopt en daarna kun je verder gaan waarmee je al bezig was, terwijl je doorlopend effectiever bezig bent. Niet gek!
Geef Performance Max een kans
Wij mensen hebben moeite met verandering en vooral het loslaten van controle over dingen. Net zo gek dus dat Performance Max campagnes nog niet zo heel erg populair zijn onder adverteerders. In essentie geef je Google hiermee meer controle over wat er gebeurt binnen je campagnes en laat je hun algoritmes het werk doen.
Google zet vol in op Performance Max. Smart Shopping campagnes zijn bijvoorbeeld al automatisch omgezet naar dit type campagnes.
Daarom wil ik graag een lans breken om dit soort campagnes vaker te testen. Waarom zouden wij als mensen de illusie hebben dat we beter zijn (op termijn) dan de machine? Precies…
De promotie extensie
Waarom kom ik deze extensie niet vaker tegen? Dat is de vraag die ik mezelf regelmatig stel. De promotie extensie bij advertenties is een zeer opvallende en zichtbare extensie link onderin de advertentie. Je hoeft deze extensie niet te koppelen aan een feestdag (vroeger wel) en je kunt elke promotie erin kwijt.
De countdown timer
Als laatste aan bod in dit blog, maar zeker niet onbelangrijk is de countdown timer. Heb je een tijdelijk actie? Laat de timer dan aftellen in je advertentietekst! Wij gebruiken deze voor onze klanten vrij vaak bij tijdelijke acties rondom een feestdag of Black Friday. Een hogere CTR is gegarandeerd!
En welke Google Ads strategieën gebruik jij?
Heb je iets nieuws gelezen hierboven of kende je ze allemaal al? In dat laatste geval, neem contact met ons op. We hebben vast leuk werk voor je :). Liever het werk uit handen geven en Google Ads uitbesteden? Bekijk dan onze Google marketing diensten.