28 manieren om het maximale uit AdWords te halen
07 april 2015 
7 min. leestijd

28 manieren om het maximale uit AdWords te halen

Google AdWords blijft zich in een razend tempo ontwikkelen. In elke branche zijn inmiddels ook vele partijen actief aan het adverteren en dat op een steeds slimmere manier. Daarmee veranderen de beste strategieën om het maximale resultaat uit je campagnes te halen ook continu. Dit artikel biedt een overzicht van 28 manieren waarmee jij de komende maanden succesvol kunt zijn.

De 28 Google Ads tips

Je kunt aan de slag :).

1. Richt een aparte campagne per land in

Elk land is anders en daarom is het verstandig om voor elk land waarin je actief bent een aparte campagne in te richten. Het is praktisch omdat alles goed meetbaar is en het is verstandig omdat mensen uit Vlaanderen bij voorbeeld heel anders op je advertentieteksten kunnen reageren dan mensen uit Nederland.

2. Maak aparte campagnes en geen gemixte

Binnen Google AdWords heb je de optie om een campagne aan te maken voor Zoeknetwerk met displayselectie. Maak hier absoluut GEEN gebruik van. Het is onoverzichtelijk en de display campagne zal de resultaten van je zoeknetwerk campagne vervuilen. Maak het jezelf gemakkelijk en maak twee aparte campagnes aan.

3. Test minimaal vier verschillende teksten per advertentiegroep

Het schrijven van de advertentieteksten is een doorlopend proces. Zorg en dan ook voor dat je voor elke advertentiegroep minimaal vier verschillende teksten schrijft en dat je minimaal één keer per maand de prestaties doormeet. Kijk welke twee teksten voor jou het beste resultaat opleveren, verwijder de teksten die minder presteren en schrijf vervolgens twee nieuwe teksten. Bij het doormeten kijk je naar zaken als de CTR en de uiteindelijke conversie.


4. Gebruik altijd een call to action in je advertentietekst

Mensen moeten ALTIJD een reden hebben om ergens op te klikken. Als je in jouw advertentietekst geen call to action hebt staan en men geen reden heeft om door te klikken, dan zal men dat ook niet doen. Zorg er daarom voor dat je altijd een call to action gebruikt.

5. Stel een vraag

Mensen met een zoekopdracht hebben een vraag en deze stellen ze aan Google. Wat heel goed kan werken om de aandacht te krijgen van de zoeker is om direct een wedervraag te stellen. U bent op zoek naar … ?

6. Zet de zichtbare URL in voor extra relevantie

De zichtbare URL is jouw geheime wapen en wordt veel te weinig effectief ingezet. Zorg ervoor dat je in de zichtbare URL de meest voorkomende zoekopdracht horende bij de advertentiegroep gebruikt. Dit zorgt voor een hogere CTR binnen jouw campagne. Kijk maar naar het onderstaande voorbeeld waarbij de zoekopdracht “auto onderdelen opel” luidt.

auto onderdelen zichtbare url


7. Doe zoekwoorden onderzoek om op nieuwe ideeën te komen

Blijf jezelf uitdagen en doe zoekwoorden onderzoek. Ook als je denk alles al te weten over jouw branche zal het lonen om toch eens gebruik te maken van die bekende tool van Google, de Zoekwoordplanner.

8. Bespaar geld door het gebruik van uitsluitingswoorden

Niets is zo zonde als geld weggooien als het niet nodig is. Hier zijn uitsluitingswoorden je beste vriend. Deze woorden helpen je voorkomen dat je gevonden wordt op woorden waarvan je weet dat je er geen omzet mee zult behalen. Een praktisch voorbeeld is de situatie van 123luisterboek.nl. Mensen die zoeken op het woord “torrent” willen wel luisterboeken downloaden, maar hebben geen koopintentie. Wegstrepen dus. Nu jij!

9. Gebruik bestemmings-url’s bij specifieke zoekwoorden

Wist je dat je ook op zoekwoord niveau landingspagina’s kunt instellen? Je kunt daardoor bij één enkele advertentiegroep toch specifieke pagina’s aangeven waar de zoeker naartoe gestuurd mag worden. Dit heeft een zeer positief effect op de kwaliteitsscore, omdat je veel relevanter kunt zijn dan wanneer je dit nalaat.

10. Gebruik verschillende typen zoekwoorden

Maak gebruik van de kracht van de verschillende typen zoekwoorden van Google AdWords. Dus zet breed zoeken, breed zoeken met modifer, woordgroepen en exact zoeken op de juiste manier in. Bespaar hiermee geld door gericht te werken met exacte zoekwoorden en hark veel verkeer binnen en krijg ideeën voor nieuwe effectieve zoekwoord combinaties door brede zoekwoorden.

11. Verwijder zoekwoorden die niks opleveren

Wordt je gevonden op woorden die je zelf belangrijk vindt maar leveren ze geen conversies op? Laat dan je ego los en verwijder deze niet rendabele woorden vandaag nog. Het is zonde om budget te besteden aan woorden die wel relevant lijken maar niks opleveren.

12. Maak gebruik van merken

Maak op een slimme manier gebruik van de kracht van de merken die je verkoopt. Vaak kun je niet in de titel van je advertentie een merknaam gebruiken, tenzij je vrijstelling hebt, maar door het gebruik van merknamen in je body tekst en zichtbare URL kun je toch een heel eind komen. Ook kun je merknamen vaak wel als zoekwoord gebruiken.

13. Gebruik longtail zoekwoorden

Hoe breder een zoekwoord, hoe meer je per klik zult moeten betalen. Maak daarom gebruik van longtail zoekwoorden en adverteer zo breed mogelijk. Hieronder een voorbeeld van 3 zoekwoorden waar bij longtail zich steeds uitbreidt.
– luisterboek
– download luisterboek
– download luisterboek kopen

14. Houd je conversies bij

Meten is weten. We weten het allemaal, maar toch houden we lang niet allemaal goed onze gegevens bij. Wees er zeker van dan je Google AdWords en Google Analytics account goed aan elkaar gekoppeld zijn en stel het bijhouden van conversies in Google AdWords in via de hulpprogramma’s.

15. Let op je kwaliteitsscore

In de regel geldt dat hoe hoger je kwaliteitsscore is, hoe minder je betaalt aan Google per klik. Het is daarom ook van belang om de kwaliteitsscore van je zoekwoorden goed te monitoren. Zorg er bij voorbeeld voor dat je gekozen zoekwoorden goed aansluiten bij de gekozen landingspagina. Hoe relevanter je bent voor je bezoeker, hoe relevanter je bent voor Google.

kwaliteitsscore

16. Zet je budget in op de momenten dat het telt

Door slim gebruik te maken van Advertentieplanning kun je de winst binnen jouw campagnes flink verhogen. Verlaag je biedingen op tijdstippen waarop jouw websitebezoekers wel klikken maar niet kopen en verhoog je biedingen op momenten waarvan je weet dat de conversie ook hoger dan gemiddeld is.

17. Maak gebruik van de highlight extensie

Hij is al in 2014 gelanceerd, maar ik zie nog maar weinig campagnes voorbij komen waarin de highlight extensie wordt gebruikt. Het is een uitgelezen kans om je USP’s te benoemen in een extra sectie tekst binnen je advertentie. Het grote voordeel hiervan is dat je deze USP’s niet meer hoeft te benoemen in de advertentietekst waardoor er meer ruimte over blijft voor de kern van de boodschap.

Huisdierplein highlight extensie


18. Zorg voor een killer landingspagina

Alles valt of staat met een killer landingspagina. Als de bezoeker eenmaal de moeite heeft genomen om naar jouw website door te klikken MOET je leveren wat er wordt verwacht. Zorg ervoor dat je landingspagina aansluit op de zoekterm(en) waarmee de bezoeker binnen komt of raak je bezoeker direct weer kwijt.

19. Bespaar tijd met dynamische advertenties

Honderden of duizenden producten? Dan is het geen doen om voor elk product een aparte advertentie aan te maken. Natuurlijk zou dit wel het meest effectief zijn. Een mooie oplossing hiervoor is de optie dynamische advertenties binnen Google AdWords. Het zorgt ervoor dat zoekwoorden automatische worden gekoppeld aan de meest relevante landingspagina en maakt gebruik van een dynamische titel, aansluitend op de zoekopdracht.


dynamische advertentie


20. Maak gebruik van de kracht van remarketing

Er zijn maar weinig tools zo krachtig als de remarketing tool van Google. Via deze tool ben je in staat om mensen die je website eerder hebben bezocht opnieuw te verleiden om naar je website te komen en (alsnog) een aankoop te doen. Deze manier van adverteren is kosten effectief en warme leads die jouw merk weer zien kopen in de praktijk sneller bij je.

21. Ga aan de slag met Google Shopping

Heb je een product feed klaar staan? Ja, ga dan direct aan de slag met Google Shopping. Nee, maak hem NU (of laat dat doen)! Steeds vaker zie je bovenin de zoekresultaten producten met een afbeelding verschijnen, zoals in het onderstaand voorbeeld van stofzuigers. Deze resultaten vanuit Google Shopping snoepen je verkeer af.

Google Shopping voorbeeld


22. Optimaliseer je mobiele campagne of stop

Een mobiele campagne hebben is leuk, maar het moet wel nut hebben. Nog veel te vaak zie ik campagnes voor mobiele apparaten voorbij komen die verwijzen naar websites die nog NIET mobiel vriendelijk gemaakt zijn. Dat is zonde geld natuurlijk. Dus optimaliseer je site als je dat nog niet gedaan hebt direct, want meer dan de helft van al het zoekverkeer komt nu al mobiel binnen.

23. Laat het display netwerk links liggen

Ben jij niet bezig met branding? Mooi, laat dan het display netwerk links liggen en focus je helemaal op een zoekwoord campagnes, aangevuld met shopping en wellicht dynamische advertenties. Het display netwerk is prachtig voor het verkrijgen van zichtbaarheid, maar qua directe conversie is het een kanaal om geen geld aan te besteden.

24. Positie 1 is niet heilig

Het is verleidelijk om je te richten op de nummer 1 positie, maar het is (meestal) niet slim. Veel mensen klikken op minimaal twee zoekresultaten en uit de praktijk blijkt dat positie 2 en 3 vaak een hogere conversie hebben dan positie 1. Bovendien zijn deze posities vaak een stuk voordeliger.

25. Speel in op de actualiteit

De actualiteit biedt altijd kansen. Speel daar op in met je advertentie campagnes en maak creatief gebruik van evenementen, de feestdagen en actuele nieuwsgebeurtenissen.

26. Ga aan de slag met Google+

Google+ wordt door veel ondernemers over het hoofd gezien. Toch is dat niet slim, want een rijk gevuld Google+ profiel zorgt voor meer bezoekers en een meer opvallende advertentie. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld van Wehkamp.

Google+ voorbeeld wehkamp

27. Verzamel recensies voor je webwinkel

Recensies zorgen voor een meer opvallende zichtbaarheid van je Google advertenties. Er worden, volledig willekeurig, sterren vertoond bij je advertenties van de beoordelingen van je klanten. Wanneer jij hier gebruik van maakt en je concurrent niet val je meer op!

28. Blijf continu aan je campagnes werken

Een Google AdWords campagne is geen kwestie van het opzetten van de campagne en er dan weer klaar mee zijn. Het is continu eraan werken en het blijven optimaliseren en actualiseren voor een maximaal resultaat. Ga er wekelijks mee aan de slag. Heb je hier geen tijd voor? Laat het mij dan doen en neem vandaag nog contact met mij op!

Het maken en onderhouden van Google Ads campagnes is een vak apart. Google Ads uitbesteden? Neem dan een kijkje bij onze online marketing diensten pagina.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.