Voorkom Google AdWords teleurstellingen
28 maart 2014 
1 min. leestijd

Voorkom Google AdWords teleurstellingen

Steeds vaker komen wij ze tegen, ondernemers die ooit iets met Google AdWords hebben gedaan en vervolgens teleurgesteld door de resultaten er weer mee zijn opgehouden. Waar ligt dit dan aan? Had men geen verstand van zaken? Waren de verwachtingen te hoog? Wij zochten het voor u uit.



 1. De ondernemer is zelf aan de slag gegaan zonder kennis van zaken

Vele ondernemers zijn echte doe-het-zelf-er’s. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar als een ondernemer zelf aan de slag gaat met zijn Google AdWords campagnes is het zaak dat men zich eerst verdiept in de mogelijkheden, de kansen en de verschillende technieken die gebruikt kunnen worden. Maar al te vaak gebeurt dit in het geheel niet. Dit heeft allerlei niet wenselijke gevolgen. Men biedt bij voorbeeld met te hoge CPC bedragen en bovendien op, voor ons althans, voorspelbaar niet converterende woorden. De ondernemer raak teleurgesteld en staakt het project.

2. De ondernemer heeft een bureau ingeschakeld die Google AdWords ‘erbij’ is gaan doen

Deze keuze is nog erger dat het zelf doen zonder kennis van zaken. De ondernemer legt zijn vertrouwen bij een bureau neer en deze komt met een slecht lopende campagne op de proppen. Wederom teleurstelling alom. In deze situatie zien we vaak dat het gaat om webdesign bureau’s waarbij vanuit de klant de vraag is gekomen of men ook “Google AdWords” kon doen voor ze. Dit soort bureau’s zijn over het algemeen geen Google Partner en ontberen nog de nodige kennis.

3. Geen duidelijke doelstellingen geformuleerd

Ongeacht de keuze van de ondernemer om zelf aan de slag te gaan of om het traject uit te besteden wordt de stap van het bepalen van doelstellingen opvallend vaak overgeslagen. Zonder doelstellingen is er geen helder beeld van wat de campagnes moeten bereiken. Zonder duidelijkheid en meetpunten is er geen sturing.

Google Ads grafiek


Conclusie

Onze conclusie is dan ook dat er enorm veel ondernemers zijn die baat zouden hebben bij goed opgezette Google AdWords campagnes. Het is een bron van kwalitatief hoogwaardig verkeer en een generator van verkopen, mits op de juiste manier ingezet. Voor de doe-het-zelf-er’s onder ons raden wij het programma Succes met Google AdWords aan (niet meer beschikbaar). Hiermee leert u van A tot Z om succesvolle campagnes op te zetten. Wilt u de campagnes liever laten managen door een professioneel bureau? Kies dan voor een bureau die Google Partner is, zoals het onze.

Meer leren over Google Ads? Bekijk dan ook onze Google Ads Kennisbank met vele praktische artikelen over Google Ads.

Het maken en onderhouden van Google Ads campagnes is een vak apart. Google Ads uitbesteden? Neem dan een kijkje bij onze online marketing diensten pagina.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.