Advertentieplanning binnen Google AdWords
08 november 2017 
1 min. leestijd

Advertentieplanning binnen Google AdWords

Van veel partijen mag ik de Google AdWords campagnes bekijken en beheren en daarbij is mij opgevallen dat er nog steeds enorm veel partijen zijn die advertentieplanning niet inzetten. De meest ingewikkelde dingen zijn ingesteld, maar een basis optimalisatie zoals advertentieplanning nog niet…

Wat is advertentieplanning?

Door advertentieplanning in te zetten ben je in staat om je advertenties op bepaalde dagen of tijden wel of juist niet te laten weergeven. Stel dat jij hebt geanalyseerd dat je klanten nooit kopen tussen 12 uur ’s avonds en 6 uur ’s morgens. De kans is best groot dat je in die tijdspanne wel klikken krijgt en dat er niets wordt gekocht. Dan is het best logisch om die tijdsblokken uit te sluiten. Zo vinden er geen vertoningen meer plaats op dit soort tijdstippen en zul je simpelweg geld besparen. Dit is een mooi praktijkvoorbeeld voor “MEER verdienen en MINDER uitgeven met Online Marketing”.

Kijk dus eens kritisch naar je advertentieplanning of start met het maken van een planning. Zorg ervoor dat je op dit soort manieren geld gaat besparen

Specifieke tijdstippen

Dit is een interessante. Een voorbeeld: Stel je hebt een webwinkel en jouw kopers kopen wel eens tussen 10 uur ’s morgens en twee uur ’s middags. Maar tussen 2 uur ’s middags en 8 uur ’s avonds kopen ze vaker. De conversie ligt dus hoger. Bovendien hebben ze gemiddeld een hoger bestelbedrag. Dat betekent dat de bezoekers in de twee groep meer geld waard zijn. Je zou nu een bodwijziging kunnen toepassen.

Op de tijden dat er meer verkocht wordt kun je meer budget besteden om klanten naar je website te halen. Dit kun je doen door een bodaanpassing te doen van 10%, 20%, 30% of zelfs 100% t.o.v. je ingevulde bod. Andersom geldt dat natuurlijk ook voor de ochtend. Hier zou je ervoor kunnen kiezen om de biedingen te verlagen. Zo kun je de balans in stand houden.

Dit kun je natuurlijk ook toepassen op apparaat niveau. Duik er eens in en profiteer er van. Bepaar geld. Meer verdienen en Minder uitgeven, in dit geval, met Google AdWords.

Meer leren over Google Ads? Bekijk dan ook onze Google Ads Kennisbank met vele praktische artikelen over Google Ads.

Het maken en onderhouden van Google Ads campagnes is een vak apart. Google Ads uitbesteden? Neem dan een kijkje bij onze online marketing diensten pagina.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.