Bestaande content verbeteren voor SEO
16 september 2021 
3 min. leestijd

Bestaande content verbeteren voor SEO

Kijk jij weleens terug naar de content die je al gemaakt hebt? In deze blogpost gaan we het hebben over het verbeteren van je content voor SEO. Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt wanneer je bezig bent de vindbaarheid en SEO van je website te verbeteren, maar het is zeker iets waar onwijs veel kansen liggen. Bijkomend voordeel is dat je de content niet alleen verbetert voor SEO, maar uiteindelijk vooral voor je lezers en dus voor je populariteit. Jouw website wordt aldus makkelijker gevonden en bovendien interessanter voor de bezoekers. Een win-win als je het mij vraagt.

Herschrijf je SEO content en publiceer opnieuw

Heb je bijvoorbeeld een artikel geschreven over nieuwe trends in jouw vakgebied voor 2021, dan kun je dit artikel herschrijven voor de nieuwe trends van 2022. Je hebt de structuur van het artikel al, dus kost het je minder tijd dan wanneer je een geheel nieuw artikel zou schrijven. Natuurlijk zul je de inhoud moeten aanpassen zodat die daadwerkelijk actueel is, maar sommige trends zijn een jaar later nog steeds actueel, dus die kun je dan laten staan.

Vervolgens publiceer je het artikel alsof het een nieuw artikel is. De content kan opnieuw gepusht en gepromoot worden en dat heeft allerlei voordelen omdat je daarmee content promoot die al een keer een ranking in Google heeft gerealiseerd. Je krijgt dus eigenlijk een extra boost op iets dat er al was en niet uit het niets heeft moeten komen en dat is al een belangrijke reden om je bestaande content te willen updaten. Ik heb nog een aantal meer redenen voor je.

Zoektermen ranking

Ga eens kijken naar hoe jij op dit moment rankt op de zoektermen van jouw content. Zie jij bijvoorbeeld dat jouw artikel na publicatie in de top drie terechtkwam, maar nu is afgezakt naar plaats, 5 of lager? Als je artikel niet meer voorkomt op de eerste pagina zoekresultaten in Google is het hoogtijd om je content te actualiseren en het artikel opnieuw te promoten. Houd dus je rankings altijd goed in de gaten met programma’s van bijvoorbeeld:

Mocht je daar overigens zelf totaal geen zin in hebben, neem dan vooral even contact met ons op! Dan gaan wij dat onderzoek voor jou doen en houden wij het allemaal in de gaten voor je. Dit begint bij ons altijd met een strategische call.

Actualiseer bestaande content voor SEO

Kijk of je content nog actueel is. Ook als je niet van plan was om een nieuwe versie te schrijven van een bestaand artikel (zoals in het geval van de nieuwe trends voor 2022) is het verstandig om je al gepubliceerde artikelen regelmatig te controleren. Zijn de dingen die je geschreven hebt nog wel correct? Jouw kennis en inzichten ontwikkelen zich voortdurend, maar ook de wereld staat niet stil. Beoordeel je content daarom op:

  • Correctheid
  • Actualiteit

Vervolgens ga je waar nodig je artikel herschrijven en waar mogelijk langer maken. Ook dit is goed voor de vindbaarheid. Tot slot publiceer je het artikel opnieuw. Mijn gouden tip is om niet te vermelden dat het een geactualiseerde versie van een oud artikel is. De lezer denkt dan onbewust dat het toch nog oude inzichten zijn, ook al heb je er veel aandacht aan besteed om ervoor te zorgen dat de inhoud juist helemaal up-to-date is. Daarom kun je het artikel het beste gewoon opnieuw publiceren, met de datum van vandaag op het moment dat je het geactualiseerd hebt.

Dwell time vergroten

Naast het herschrijven van de content wil je natuurlijk ook ervoor zorgen dat mensen een reden hebben om langer op de pagina te blijven. Dat heet dwell time. Hoe langer bezoekers op je pagina blijven, hoe hoger deze zal worden gerankt en ook hoe meer tijd je hebt om klanten aan je te binden. Dwell time kun je vergroten door je content te verrijken met onder andere:

  • Meer relevante afbeeldingen
  • Infographics (visuele weergave van hetgeen je vertelt)
  • Video’s die aansluiten bij het topic

Verwante zoektermen

Ga ook in Google zoeken naar de belangrijkste zoekterm voor je pagina, dus de zoekterm waarmee je toch al scoort. Kijk eens naar welke suggesties Google geeft als verwante zoektermen: “Mensen zochten ook”. Je krijgt dan een stuk of tien suggesties en daar zitten vaak best relevante zoektermen bij. Je hoeft niet meteen een volledige pagina te schrijven over elk van die zoektermen, maar je kunt die woorden wel verwerken in je bestaande content. Dit heeft als voordeel dat je dan ook op die zoektermen wordt gerankt.

Optimaliseer de opbouw van je content

Nu je de inhoud van je artikelen helemaal hebt geperfectioneerd is het tijd om ook naar de opbouw te kijken. In hoeverre is je content leesvriendelijk? Zijn je zinnen te lang? Maak dan van één zin twee zinnen. Of zijn je alinea’s tijdens het herschrijven per ongeluk te lang geworden? Ga dan met meer harde enters werken en gebruik af en toe opsommingen in plaats van volzinnen. Vergeet verder ook vooral de tussenkopjes niet! Weet dat lezers nu eenmaal stukjes skippen of scannend lezen. Door jouw heldere opbouw zorg je ervoor dat je ook die lezers toch vasthoudt.

En dan is het nu tijd om in je eigen content te gaan duiken! Laat mij ook vooral weten wat jij uit deze blogpost hebt gehaald.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.