52 creatieve content ideeën voor 2023
23 september 2022 
26 min. leestijd

52 creatieve content ideeën voor 2023

Content marketing draait om waardevolle inhoud. Je zult dus creatieve content ideeën moeten bedenken. En deze content ideeën zul je vervolgens uit moeten werken en om moeten zetten in waardevolle content.

Veel klanten van ons hebben totaal geen idee waar ze content over moeten maken en hoe ze dit constant kunnen blijven doen. Af en toe moet je creatief zijn en liggen de antwoorden op de vraag ‘wat moet ik schrijven of maken?’ dichterbij dan je denkt.

Ik begrijp dat je af en toe geen ideeën meer hebt of weet waar je moet beginnen. Daarom heb ik een lijst gemaakt met content ideeën waar jij aan kunt gaan werken in 2023 (of daarna). Dit is een lijst die ongetwijfeld nog uitgebreid kan en gaat worden in de toekomst.

Bekijk de lijst en ga er mee aan de slag wanneer je niet weet wat voor content je moet creëren.

Jij bent de expert in je markt en daarom zou je in staat moeten zijn om de trends te voorspellen voor de toekomst. Je bent misschien niet gewend trends in je branche te voorspellen maar je weet waarschijnlijk veel meer dan je klanten. Deel deze kennis!

Neem bijvoorbeeld een keer per jaar de tijd om samen te vatten wat er gaande is in je branche en wat je denkt dat de nabije toekomst zal brengen. Je kunt hier vervolgens over bloggen of bijvoorbeeld een video maken. Dit soort video’s bijvoorbeeld doen het altijd goed:

Koop je bijvoorbeeld lokale producten? En ga je vaker op speurtocht naar bijvoorbeeld de beste materialen of ingrediënten? Ben je op zoek naar unieke deals en specials?

Waarom neem je niet wat videobeelden op tijdens je speurtocht? Dit is vooral een goed idee als je in de voedings- en drankenindustrie of horeca werkt en lokale producten koopt. Ik weet zeker dat je klanten graag willen zien waar en hoe je je ingrediënten koopt.

Dé social media sensatie van 2022 was TikTok! Dit platform is zo populair zelfs dat YouTube met YouTube Shorts en Instagram met Reels dit nagenoeg gekopieerd hebben. Je kunt dus je oude TikTok content hergebruiken voor op je Instagram account en YouTube kanaal! Het is een gemiste kans wanneer je dit niet doet.

Dit soort prachtige content wil je natuurlijk ook op je andere platformen delen:

@chef.lukeyluc@gordonramsayofficial I think i’m fired…😅 ##gordonramsayofficial ##chef ##koken ##fyp ##voorjou ##gordonramsay ##memes ##geenrapvoormij♬ Sandstorm – DJ Dee Bee & The Bee Zee Krew

Of je nu een sportschool runt of een marketingbureau, je kunt een lijst maken met de voordelen van het wel of niet doen van iets dat jouw bedrijf aanbiedt.

In plaats van de directe voordelen van het gebruik van je product of dienst te benadrukken zoals je sportschool kun je je concentreren op de voordelen van gezond leven en sporten.

Schrijven over jouw eigen bedrijf is vaak moeilijk en kost veel tijd. Door te schrijven over wat je weet besteed je minder tijd en schrijf je betere inhoud.

Maak, net als bij de lijst met voordelen, een lijst met wat je niet moet doen of wat je niet moet kopen (niet een lijst tegen je concurrenten).

Bijvoorbeeld: “10 dingen die je moet vermijden als je hoog wilt ranken in Google”

Wat is er nodig om te slagen in jouw branche of niche? Als je wilt dat een blogpost scoort in Google dan moet er zeker een lijst must-do’s zijn. Er zijn genoeg dingen die je moet doen om zelfs maar de minste kans te maken op een hoge ranking.

Wat zijn de dingen die mensen moeten doen om te slagen in jouw vakgebied? Denk hierover na en schrijf dit op.

must-do lijst

Mogelijk heb je al een sectie met FAQ’s op je site maar waarom zou je deze niet uitbreiden met verschillende blogposts? Verzamel vragen van je klanten of verzin deze zelf en beantwoordt er elke week een.

Dit kunnen vragen zijn over je product of dienst of die betrekking hebben op je branche.

Breng je klanten in de juiste stemming voor het seizoen. Maak creatieve content voor bijvoorbeeld Halloween, Carnaval, Pasen, Kerst en ga zo maar door. Je kunt dit perfect doen in combinatie met een sale bijvoorbeeld. Zelfs nu met Kerst voor de deur is het nog (net) niet te laat om voor dit jaar nog iets te doen wanneer je dit nog niet hebt gedaan.

Dit soort content dat CocaCola elk jaar maakt kun jij ook! Ben creatief, dit zijn dé momenten om te tofste content te maken.

Komt er een conferentie aan? Gebruik Snapchat om je reis en activiteiten vast te leggen. De plaatsen waar je heen gaat, de mensen die je ontmoet, de speakers, de locaties, de restaurants.

Sla deze Snaps daarna ook op zodat je ze ook voor andere kanalen kunt gebruiken.

Of jouw bedrijf nu in de keuken of op kantoor is, er zijn altijd momenten achter de schermen die jouw publiek fascineren of laten lachen.

Gebruik bijvoorbeeld Snapchat of TikTok om je publiek te laten zien ‘Waar het is gemaakt’ of ‘Hoe het is gebeurd’. Laat je volgers zien waarmee je te maken hebt of hoe het er achter de schermen werkelijk uitziet.

achter de schermen moment

Heb je veel volgers op Instagram maar niet op Snapchat? Maak je geen zorgen. Leg gewoon jouw momenten achter de schermen vast met foto’s en korte video’s of sla je Snaps op. Ga dan naar Instagram en maak een verhaal met dezelfde foto’s en video’s.

Je slaat twee vliegen in één klap door je video’s en foto’s op te nemen met Snapchat en ze vervolgens te importeren via Instagram Stories.

Bezoek jij of je personeel conferenties, workshops, seminars of andere trainingsevenementen? Maak aantekeningen en combineer die aantekeningen tot een samenvatting na het evenement.

Je kunt hier vervolgens content voor maken voor op je website of op social media.

De Skyscraper techniek is een manier om je blogposts goed te laten scoren in Google. Het idee is om de nummer 1 ranking-post te vinden voor het zoekwoord waarvoor je wilt ranken. Analyseer dit om te bepalen waarom het de nummer 1 is. Maak vervolgens nog iets beters. Dit is een van de beste manieren om te ranken in Google. Vergeet ook niet om de backlinks naar dit blog te benaderen en te vragen of ze nu naar jouw blog willen linken.

Skyscraper techniek

Of het nu formeel of informeel is, je kunt een enquête houden onder klanten of leveranciers, de resultaten verzamelen en er vervolgens over schrijven op jouw blog.

Het kan natuurlijk ook een top 20 lijst zijn maar je kunt waarschijnlijk brainstormen over vele genummerde lijsten die betrekking hebben op jouw bedrijf. Trends, inzichten, tips, eten en ga zo nog maar even door.

Creatieve content ideeën nodig voor Twitter, LinkedIn of Facebook? Schrijf een lange lijst met snelle tips op en plan ze van tevoren in om elke dag of week te posten.

Wij als DGOC plaatsen bijvoorbeeld elke week een SEO-tip.

Podcasting is de afgelopen jaren enorm populair. Maak hier gebruik van door bijvoorbeeld interviews te houden met experts binnen jouw vakgebied.

Bekijk bijvoorbeeld de Marc Onderneemt podcast op Spotify. Dit is een verzameling van op interviews gebaseerde podcast over online marketing:

Zoek een fatsoenlijke microfoon en neem een lezing van enkele van je beste blogs op.

Plaats de opnames in iTunes of Spotify als een podcast of plaats de audiobestanden gewoon op jouw blog zodat de lezers ze kunnen beluisteren of downloaden.

Je kunt natuurlijk ook de andere kant op gaan. Laat jouw podcastafleveringen in blogposts veranderen. Het draait allemaal om het hergebruiken van content.

Je kunt ofwel de exacte transcriptie publiceren of je kunt een blogbericht schrijven op basis van het transcript.

Een van de grootste voordelen van podcasting is dat je rechtstreeks met je publiek kunt spreken als expert. Het is een geweldige manier om jouw autoriteit en een sterke aanhang op te bouwen.

U kunt zelfs vragen uit jouw podcast beantwoorden en jouw antwoorden opnemen om te publiceren.

Meer manieren om jouw inhoud opnieuw te gebruiken.

Je kunt de audio gebruiken en deze omzetten in een videobestand. Upload deze vervolgens naar YouTube.

Voor de thumbnail-afbeelding kun je bijvoorbeeld een titelafbeelding of een tekstbeschrijving van jouw aflevering gebruiken.

Bekijk bijvoorbeeld onderstaand filmpje. Dit is tegelijkertijd ook een podcast op bijvoorbeeld Apple en Spotify.

Dit is het tegenovergestelde van het bovenstaande. Je hebt je video al. Die heeft audio, toch? Strip gewoon de audio en publiceer deze als podcast.

Veel online cursussen maken hun videozelfstudies beschikbaar als audio. Niet iedereen heeft tijd om naar je video’s te kijken maar ze kunnen naar de audio luisteren terwijl ze verschillende dingen doen.

Wanneer je meerdere talen spreekt zou je ervoor kunnen kiezen om gewoon al je content te vertalen. Je bereikt dan automatisch een veel groter publiek.

Je kunt ervoor kiezen om hier zelfs een nieuw domein voor aan te schaffen en je hele website te vertalen. Dit is pas een hoop extra content! Zo hoef je ook niet zo veel content ideeën te bedenken en ben je toch uren bezig!

Ga er niet automatisch van uit dat mensen iets wel of niet weten. Zoek naar interessante of vaak onbekende feiten, gebeurtenissen of mensen die een impact hebben gehad op jouw branche of jouw bedrijf.

Wist je dat?

Schrijf over de belangrijkste mythes en misvattingen in jouw branche. Dit kan gemakkelijk leiden tot aanvullende veelgestelde vragen en kan zelfs helpen om nieuwe klanten binnen te halen. Wij zouden bijvoorbeeld een heel artikel kunnen schrijven over SEO-mythes of iets dergelijks.

Besteed aandacht aan het nieuws en zoek manieren om wat er gebeurt te relateren aan wat je doet. Wees voorzichtig en wees voorzichtig en ga niet te ver om een verbinding te maken die gewoon niet werkt.

Je moet ook voorzichtig zijn bij het omgaan met controversiële kwesties. Als je in het openbaar een standpunt wilt innemen over een kwestie die verdeeldheid zaait kan dit impact hebben op je business. Probeer dus altijd neutraal te blijven.

Interview een klant met een geweldige ervaring en zet dat om in een casestudy die je kunt gebruiken om de deal te sluiten met toekomstige prospects.

Bekijk bijvoorbeeld onze casestudies op onze klantcases pagina. Of de Bloompost casestudy (klik op onderstaande afbeelding):

Casestudy voorbeeld

Dit is nog beter dan een normale casestudy. Help je een klant bij het aanpakken van een probleem?

Waarom zou je het hele proces niet documenteren? In plaats van tot het einde te wachten om er een korte blogpost over te schrijven vertel je je publiek over het hele proces terwijl het nog gebeurt.

Gebruik Snapchat, Facebook, Twitter of Instagram. Of een combinatie hiervan. Geef een wekelijkse of zelfs dagelijkse update. Ik kan je verzekeren dat mensen erg graag willen weten hoe het afloopt.

Je kunt het interview persoonlijk, telefonisch, via Zoom of zelfs per e-mail afnemen. Doe zowel een paar lange interviews als een paar kortere interviews.

Je kunt ook een lijst met vragen naar verschillende experts sturen en al hun antwoorden in één post of over een bepaalde periode verzamelen.

Wij hebben bijvoorbeeld talloze interviews tussen onze blogs, Spotify en op ons YouTube kanaal staan. Een leuk voorbeeld was het filmpje uit idee nummer 21.

Heb je een artikel geschreven over toekomstige trends? Als het lang geleden is, neem dan de tijd om opnieuw te lezen wat je hebt geschreven en een vervolgbericht te schrijven.

Wat klopte? Waar had je het mis? Waarom? Je kunt hier weer een volledig artikel over schrijven.

Follow-up voorspelling

Zoek experts of bedrijfseigenaren en nodig hen uit om berichten te schrijven om op jouw blog te publiceren. Ze zullen de aandacht onder jouw publiek waarderen en je zult bekendheid krijgen wanneer ze hun blog bij hun publiek promoten.

Als je eenmaal succesvol bent krijg je waarschijnlijk mensen die vragen om een gastblog op je blog te mogen plaatsen. Een voorbeeld van een gastblog is deze ‘emoji marketing blog’ van een van onze gastbloggers Jeroen van der Zwet.

Of je nu een bakker bent die een cake bakt of een online marketeer die een e-mailfunnel maakt, denk na over onderdelen van jouw bedrijf waar jouw klanten van kunnen leren.

Hebben ze er wat aan om een stapsgewijze demo in een korte video te zien?

Bekijk bijvoorbeeld eens onze recente video over het installeren van de Google Analytics 4 tag:

Ben je bezig met het maken van producten? Neem de tijd in een video of blog om het ontwikkelingsproces van begin tot eind te laten zien.

How It’s Made is bijvoorbeeld gebaseerd op dit soort content.

Mensen houden ervan om achter de schermen te kijken en naar plaatsen te gaan waar ze normaal niet heen mogen. Als je jouw deuren niet kunt openen voor rondleidingen dan kun je bijvoorbeeld een mooie videotour maken binnen jouw bedrijf.

Als je een restaurant heeft, kunt je bier en wijn beoordelen. Een bakkerij? Je kunt kaas en chocolade beoordelen. Een fitnesscentrum? Fitnessapparatuur. De mogelijkheden zijn eindeloos en winstgevend.

Je kunt namelijk als bijvoorbeeld influencer of affiliate hier bakken met geld mee verdienen. Heet je bijvoorbeeld Anna Nooshin? Dan wordt je door talloze merken gevraagd om hun producten in je video’s te gebruiken en te testen voor bakken met geld. Natuurlijk is dit niet voor iedereen weggelegd maar je moet ergens beginnen! Dit is een voorbeeld hiervan:

Bekijk jouw Google Analytics account en zoek naar berichten die geen verkeer ontvangen en die verouderd of irrelevant zijn.

Combineer ze in een nieuw bericht met meer details of nuttige informatie, voeg een paar bijgewerkte voorbeelden toe en plaats ze opnieuw.

Leid de oude URL’s om naar de nieuwe zodat Google weet wat er aan de hand is.

Vraag je Facebook-publiek wat ze van een bepaald onderwerp denken of hoe ze denken.

Houd in leven door in het gesprek te blijven en commentaar te geven.

Nadat het is verdwenen kun je de tijd nemen om over de resultaten te schrijven.

Waarom zou je na het lezen van een interessante of controversiële blogpost of artikel niet de tijd nemen om jouw eigen reactie op te schrijven en die op jouw site te publiceren.

Zorg ervoor dat je jouw bericht zo presenteert dat je geen bruggen verbrandt en jouw klanten niet twee keer nadenken over een samenwerking.

Neem nu drie tot vijf minuten de tijd om jouw publiek een nuttige tip of inzicht te geven met je telefoon. Plaats het op YouTube, IGTV of een ander kanaal en plaats dit op je website.

Dit is korte maar krachtige content die waardevol is voor je volgers. Bekijk hier een voorbeeld van een videotip op onze IGTV pagina:

Blijf je op de hoogte van het nieuws? Zijn lokale, regionale of nationale wetten van invloed op jouw bedrijf? Ook kun je je het nieuws gebruiken wanneer je weinig content ideeën hebt.

Schrijf jouw mening op en geef informatie die jouw klanten en klanten nuttig zullen vinden. Voor online marketing is het bijvoorbeeld nuttig om over de AGV-wetgeving te schrijven.

Bekijk trending onderwerpen op Twitter of andere sociale mediasites om content ideeën op te doen. Zoek iets dat verband houdt met jouw branche of bedrijf en schrijf er een bericht over.

Zorg ervoor dat je erover post op het relevante sociale mediaplatform en een link terug naar jouw site plaatst en de gerelateerde hashtags toevoegt.

Blijf op de hoogte van trends en statistieken en verander ze in een infographic of reeks grafieken en grafieken.

Voeg onderaan jouw bedrijfslogo en informatie toe en moedig mensen aan om te delen via internet en sociale mediakanalen.

Nodig jouw klanten uit om zichzelf op te nemen met jouw product en vraag hen om ze bij je in te dienen om online te posten.

Dit kan gemakkelijk worden omgezet in een wedstrijd of weggeefactie.

Ben je een fanatiek lezer? Regel een webcam en neem op terwijl je een boekrecensie doet. Neem het op met een microfoon en post het als podcast. Of schrijf het op en plaats het op jouw blog. Bekijk hieronder bijvoorbeeld een boek review van ‘Crushing it’ van Gary Vaynerchuck door Marc de Groot:

Je klanten kunnen dingen altijd beter, veiliger, minder riskant of efficiënter doen.

Neem de tijd om de best practices uit de branche te schetsen en onder de aandacht te brengen die jouw klanten echt zullen helpen om op een van deze gebieden te verbeteren.

Je kunt bijvoorbeeld hier ons blog over Black Friday lezen om te weten wat je moet doen (of klik op onderstaand plaatje).

Black Friday afbeelding

Heb je nog steeds weinig creatieve content ideeën? Vraag jouw klanten gewoon wat ze graag van je willen horen.

Je kunt dit doen via e-mail, sociale media of een online enquête. Als je veel contact hebt met jouw klanten vraag het hen dan persoonlijk.

Wat hebben jouw klanten nog meer nodig? Welke producten zouden hen helpen hun leven of hun bedrijf te verbeteren?

Wat zou hen beter maken in wat ze doen, of hen helpen efficiënter, veiliger of winstgevender te zijn? Je kunt bijvoorbeeld een blog of artikel schrijven over een online marketingtool.

Consumenten zijn dol op checklists. Checklists helpen om problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat we geen fouten maken. Via checklists kun je veel waarde toevoegen aan je klanten.

Check bijvoorbeeld onze succesvolle banners checklist. Dit is een oud blog dus het wordt ook voor ons weer eens tijd om een nieuwe checklist te maken!

Ga er niet vanuit dat je weet wat jouw klanten weten.

Waarom zou je niet de tijd nemen om een guide te schrijven die kan worden gebruikt door degenen die nieuw zijn in jouw product of dienst? Wanneer je weinig content ideeën hebt is dit een waardevol stukje content.

Als je een lijst met geweldige quotes hebt kunnen je ze opnieuw gebruiken. Dit kunnen quotes van jezelf zijn of van experts in de markt. Verander quotes in afbeeldingen om op Instagram, Facebook of Twitter te plaatsen.

Gebruik hier bijvoorbeeld Canva voor. Dit is een voorbeeld van hoe het er uit zou kunnen zien:

Afbeelding quote voorbeeld

Iedereen lijkt tegenwoordig alles te hacken. We hebben grow-hacks, marketinghacks, life-hacks, taartversieringshacks en de lijst gaat maar door.

Mensen houden van hacks, tricks of shortcuts. Manieren om snel resultaten te behalen om de concurrentie voor te blijven zonder tijd te verspillen.

Elke branche heeft termen en acroniemen die buitenstaanders, vaak klanten, niet begrijpen.

Neem de tijd om deze op te schrijven en in lekentaal uit te leggen.

Het kost nogal wat tijd als je veel content wilt maken. Het is daarom slim om bijvoorbeeld een contentkalender te maken. Je plant bijvoorbeeld voor de komende weken of zelfs maanden in wanneer je wat wilt maken. Verzin van tevoren wat voor content je wilt maken zodat je ook iets in te plannen hebt natuurlijk.

Maak bijvoorbeeld een hele lijst met blog onderwerpen, social media posts en meer en plan dit alvast in je agenda. Wanneer je dit doet word je constant eraan herinnerd dat je content moet maken. Blijf vooral constant waardevolle content creëren en creatieve content ideeën bedenken. Dit is dé manier om je content marketing goed te doen. Consistent waarde creëren voor je publiek.

Heb je hulp nodig hierbij? Wij bij Search Cobra kunnen je natuurlijk altijd hierbij helpen. Neem contact op met ons team om de mogelijkheden te bespreken.