De 5 essentiële Google Ads topics voor 2023
04 december 2022 
2 min. leestijd

De 5 essentiële Google Ads topics voor 2023

In 2023 zal Google Ads nog steeds erg populair zijn. Er zullen dan ook veel bedrijven gebruik blijven maken van deze advertentie-tool om hun doelgroep te bereiken. Door de toenemende populariteit van Google Ads zullen er ook steeds meer mogelijkheden beschikbaar komen, waardoor bedrijven nog beter hun doelgroep kunnen bereiken. In dit artikel behandel ik 5 essentiële Google Ads topics waar je in 2023 mee te maken zult krijgen.

1. De transitie naar Google Analytics 4

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics. Deze versie biedt meer mogelijkheden dan de voorgaande versies en werkt op een compleet andere manier. Het zal even wennen zijn. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om meer inzicht te krijgen in de reis naar een conversie van bezoekers naar klanten. Daarnaast is het ook mogelijk om meer inzicht te krijgen in de interactie van bezoekers met je website. Vanaf 1 juli 2023 stopt de oude versie van Google Analytics volledig en moet je de overstap gemaakt hebben.

Om die reden zul je voor die datum dan ook de koppeling tussen Google Ads en GA4 gereed moeten hebben, inclusief de meting van conversies en voor webwinkel het stuk e-commerce tracking.

2. Performance Max pakt het podium

Performance Max is een functie van Google Ads die het mogelijk maakt om campagnes, advertentiegroepen en advertenties te optimaliseren voor een bepaalde prestatie. Bijvoorbeeld, het maximaliseren van de CTR (klikken op de advertentie), het maximaliseren van de conversies of het maximaliseren van de ROAS (Return On Advertising Spend). De werking van dit type campagne lijkt op de werking van advertenties op sociale media. Jouw taak is om de beste creatieve elementen aan te leveren aan het systeem en via automatische optimalisatie, waarbij je nog wel aan bepaalde knoppen kunt draaien, wordt er zo rendabel mogelijk geadverteerd.

Performance Max is nu grofweg een jaar aanwezig en wordt steeds dominanter binnen vele Google Ads campagnes. Je kunt er niet meer omheen.

3. Alle biedstrategieën naar het ROAS-model

In mijn gesprekken met Google account managers gedurende 2022 werd één ding heel duidelijk. Alles adviezen rondom biedstrategieën wijzen naar het ROAS-model. Google drukt automatisering stukje bij beetje steeds verder door. Daar kun je tegen zijn, maar je kunt het ook omarmen. Ben jij echt slimmer dan da AI van Google? Dat begint een realistische vraag te worden.

Sterker nog, ongeveer 60% van dit artikel is geschreven met behulp van AI. Tools om teksten te schrijven worden steeds slimmer en accurater. Deze trend zal op allerlei vlakken steeds sterker worden in de toekomst.

Terug naar ROAS. Door het gebruik van data binnen campagnes wordt Google steeds slimmer in het laten zijn van jouw advertenties aan de juiste mensen en op het juiste moment. Daardoor worden campagnes gebaseerd op het ROAS-model steeds effectiever. Doe er je voordeel mee.

4. Minder uitvoering, meer strategie

Door de eerder genoemde trends wordt één ding duidelijk. De rol van de Google Ads specialist blijft veranderen. Op zich niks nieuws, maar wel lastig voor mensen die niet van verandering houden. Zelf omarm ik verandering. Meestal betekent het ook vooruitgang. Ook nu is dit waar. Naarmate we minder tijd nodig hebben voor het handmatig beter maken van Google Ads campagnes, blijft er meer tijd over voor strategie en kunnen wij klanten op een hoger niveau helpen. Het zou mooi zijn als alle Google Ads specialisten er op deze manier naar gaan kijken.

5. Buitenreclame met Google Ads

Het is altijd leuk om een onverwachte trend te benoemen voor het komende jaar. Voor 2023 is dat de lancering van buitenreclame met Google Ads. Buitenreclame is reclame die buiten opgehangen wordt. Dit kan bijvoorbeeld op een billboard of een muur zijn. Steeds vaker zie je dat deze reclames niet meer van papier zijn, maar bestaan uit beeldschermen. Dat opent de deur voor Google Ads.

Deze nieuwe vorm van buitenreclame valt onder de noemer digital out of home-reclame (DOOH). De term legt zichzelf uit. Deze vorm van adverteren is voorlopig alleen beschikbaar voor grote internationale adverteerders en de inkoop hiervan loopt via een apart platform, maar het is in elk geval een bijzondere ontwikkeling om te volgen.

Leuk al die Google Ads trends, maar wat nu?

Ga je zelf verder met het onderhouden en optimaliseren van Google Ads? Of wordt je moe van alle veranderingen en is het tijd om deze specialistische taak nu echt uit te besteden? De keuze is aan jou. Voor de mogelijkheden rondom Google Ads uitbesteden zit je bij ons aan het goede adres ;).

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.