Facebook lijkt steeds meer op Google AdWords
23 december 2013 
1 min. leestijd

Facebook lijkt steeds meer op Google AdWords

2013 zit er bijna op en een van de meest in het oog springende ontwikkelingen is het continu dalende bereik van Facebook pagina’s met hun berichten naar de fans toe. Eind 2013 moet je als pagina beheerder niet vreemd opkijken als het bereik ergens tussen de 5 en de 10% uit komt. De gemiddelde nieuwsbrief doet het beter…

Waar menig pagina beheerder de haren uit het hoofd zal trekken en zich wellicht afvraagt hoe dit toch allemaal mogelijk is, is deze strategie vanuit Facebook gezien heel logisch. Maak de massa eerst afhankelijk van het medium en ga er vervolgens geld voor vragen. Een vergelijking met voicemail voor de tijd van de mobiele telefoon is niet vergezocht.

Continue daling organisch bereik Facebook

Het organische bereik daalt continu, maar wat kun je daar als pagina beheerder nu tegen doen? Je hebt immers zorgvuldig een grote schare fans opgebouwd. Eigenlijk is er maar één antwoord en daar zal de pagina beheerder niet blij mee zijn. Maak gebruik van Facebook Ads. Betaald bereik in plaats van organisch bereik. Het systeem laat zich vergelijken met Google AdWords alleen betaal je hier voor het aantal mensen dat je advertentie te zien krijgt waar bij Google AdWords per klik betaald wordt.

Facebook lijkt steeds meer op Google AdWords

Wanneer zien we de dag dat het organische bereik helemaal is verdwenen bij Facebook?

Het maken en onderhouden van Google Ads campagnes is een vak apart. Google Ads uitbesteden? Neem dan een kijkje bij onze online marketing diensten pagina.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.