Hoe kan ik referrals uitsluiten in GA4?
Een van de meest gestelde vragen over Google Analytics 4 is of het mogelijk is om websites uit te sluiten van de statistieken, oftewel de vraag hoe kun jij referrals uitsluiten in GA4?
In dit artikel behandel ik stap voor stap hoe je referrals kunt uitsluiten.
Wat is een refferal?
Een refferal is niets anders dan een verwijzing vanuit een andere website naar jouw website. Als iemand vanaf een andere website naar jouw website doorklikt, dan zie je deze site in jouw statistieken terug als referral.
Waarom zou je bepaalde referrals willen uitsluiten?
Sommige bronnen van verkeer wil je simpelweg niet terugzien in je statistieken en dit kan verschillende redenen hebben. Het is bijvoorbeeld verstandig om je eigen website uit te sluiten om interne verwijzingen uit te sluiten. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je met meerdere subdomeinen werkt.
Een andere veelvoorkomende soort referrals om uit te sluiten zijn de betaalproviders. Deze komt uiteraard vaak voor bij webwinkels.
Waarom betaalproviders uitsluiten van je verkeer?
Wanneer je een marketingcampagne hebt, zoals een Google Ads campagne, dan wil je dat Google Ads ook wordt gezien als de bron van het verkeer na een aankoop. Omdat klanten je webshop vaak verlaten voor het doen van een betaling, verlies je hier Google Ads als bron en krijg je de betaalprovider er als referral voor terug. Dat zorgt ervoor dat je het succes van je marketingcampagnes niet goed kunt meten.
Naast de betaalproviders, zoals een Mollie, Klarna en Buckaroo, wil je ook de banken zelf uitsluiten voor de betalingen die via hun domein lopen.
Stap voor stap referrals uitsluiten in GA4
Stap 1: ga naar Google Analytics beheer en klik door op gegevensstreams.
Stap 2: klik door op de gegevensstream van jouw website.
Stap 3: scroll naar beneden en klik op taginstellingen instellen.
Stap 4: klik rechtsonder door op alles tonen om de juiste opties te krijgen.
Stap 5: binnen het opengevouwen menu kun je nu doorklikken op een lijst met ongewenste verwijzingen aanmaken. Doe dit om naar de volgende stap te gaan.
Stap 6: op deze pagina voeg je 1 voor 1 de referrals toe die je wilt uitsluiten van je statistieken.
Dat was het! Je hebt nu alle stappen gevolgd om zelf refferals uit te sluiten in Google Analytics 4. Wil je zelf meer leren over Google Ads, SEO of Google Analytics? Lees dan verder in onze Google Marketing Kennisbank. Wil je Google Marketing uitbesteden? Bekijk dan onze diensten of neem direct contact op.