Microsoft Advertising is onmisbaar in jouw SEA strategie
22 september 2021 
3 min. leestijd

Microsoft Advertising is onmisbaar in jouw SEA strategie

Maak jij nog weleens gebruik van de zoekmachine Bing.com? Nou, dan ben jij toch niet de enige!

Bing, de zoekmachine van Microsoft bestaat zeker nog na al die jaren. Je zou misschien denken dat helemaal niemand in Nederland er meer gebruik van maakt, maar niets is minder waar. Dit maakt automatisch het bruggetje naar het onderwerp van de blog van vandaag. Namelijk: Microsoft Advertising (voormalig Bing Advertising) en waarom die onmisbaar is in je SEA strategie.

Microsoft Advertising is echt heel vaak een ondergeschoven kindje is. Natuurlijk kan ik begrijpen dat je het al druk genoeg hebt en daarom geen tijd hebt om nog een campagne je managen. Toch denk ik dat er kansen op je liggen te wachten die je sowieso zou moeten benutten. Je bent eigenlijk een dief van je eigen portemonnee, zeker als webwinkel eigenaar, als je hier niet mee aan de slag gaat.

SEA kansen bij bewuste en onbewuste Bing gebruikers

Hoezo bestaat Bing nog? Microsoft heeft nog altijd een marktaandeel met Bing dat schommelt tussen de 5 en 10 procent op desktopapparaten. Dit is wel een belangrijke toevoeging want het marktaandeel op mobiele apparaten is echt significant veel kleiner, daarbij heeft Google 98 tot 99 procent inmiddels. Maar op desktopapparaten, oftewel laptops en vaste pc’s, wordt Bing nog steeds gebruikt. Op die apparaten vinden heel veel aankopen plaats.

Hoe kan dat nou? Want iedereen werkt toch met Google zou te zeggen. Ten eerste heb je altijd wel een kleine groep mensen die niet met Google wil werken. Ze vertrouwen Google niet of denken dat het bedrijf nu te groot is bijvoorbeeld. Wat echter vaker voorkomt, is dat mensen een laptop in de winkel kopen waarop Windows al is geïnstalleerd. Bij de webbrowser Microsoft Edge is Bing als standaard zoekmachine ingesteld.

Er zijn mensen die niet weten dat ze zelf de zoekmachine kunnen aanpassen en ze zijn zich er vaak niet eens van bewust dat Bing iets anders is dan Google. Ze gebruiken gewoon een zoekmachine en vinden het verder niet zo interessant wat er allemaal achter schuilgaat. In essentie werken beide zoekmachine hetzelfde en als consument zullen zij geen verschil merken. Dit is een kleine groep, maar wel een groep die koopkrachtig is en via advertenties vaak wel te verleiden is om online aankopen te doen. Het kan dus zeker geen kwaad om ook die doelgroep te benaderen.

Automatiseer je Microsoft Advertising campagne

Dan volgt meteen het volgende bezwaar. Want luister eens Marc, dit is allemaal leuk en aardig, maar ik ben heel veel tijd kwijt aan het optimaliseren van die Google Ads campagnes. Moet ik dat ook nog eens allemaal voor Microsoft Advertising gaan doen? Daar heb ik gewoon geen tijd voor! Dat begrijp ik totaal en het goede nieuws is: het hoeft ook helemaal niet.

Microsoft Advertising campagnes kun je voor het grootste gedeelte lekker automatiseren. Want Microsoft is natuurlijk ook niet op zijn achterhoofd gevallen. Die hebben ook allang in de gaten dat ze de strijd met Google Ads al lang en breed hebben verloren en dat Bing niet meer de grootste zoekmachine van de wereld gaat worden. Dus, wat hebben ze gedaan? Je kunt je Google Ads account koppelen in Microsoft Advertising en je Google Ads campagne rechtstreeks importeren. Zo heb je in een paar eenvoudige stappen dezelfde campagnes ook in Microsoft draaien. Een slimme zet van Microsoft en mijn gouden tip voor jou!

Nou zitten er wel wat verschillen in hoe beide systemen werken en daarom kan niet alles geïmporteerd worden. Shopping is natuurlijk anders of is in Microsoft überhaupt maar beperkt beschikbaar. Ondanks de verschillen in beide systemen kun je toch in een paar simpele stappen een Microsoft Advertising campagne opzetten zonder dat het je veel extra tijd kost. Importeren, automatiseren en na een maand of twee, drie kun je naar de resultaten gaan kijken.

Tel uit je SEA winst!

De zoekvolumes in Microsoft Advertising zijn helaas wel een stuk lager. Google blijft nou eenmaal de zoekmachine kampioen. Toch maakt die 5 tot 10 procent wel degelijk een verschil op jouw omzet. Je bent natuurlijk een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet, daar mag absoluut geen vergissing over bestaan. Kijk ook eens naar hoeveel partijen er in jouw branche adverteren in Google Ads. Heb je dan enig idee hoeveel minder concurrentie je zou hebben in Microsoft Advertising? Dat is echt Walhalla! Dus ik zou daar toch maar eens naar gaan kijken.

Doe er je voordeel mee, want de meest voordelige omzet vind je binnen Microsoft Advertising. Het zal niet je taart ineens verdubbelen, maar ook die 5 tot 10 procent extra omzet is erg lekker vanuit SEA perspectief gezien. Bovendien zijn de kosten per klik en de kosten per order vaak een stuk lager. Als je dan je advertentiekosten afzet tegen je gerealiseerde omzet dan kom jij als marketeer of webwinkel eigenaar ontzettend goed uit de bus.

Ga ermee aan de slag en implementeer Microsoft Advertising binnen jouw paid ads / CPC ads strategie en veel succes! Heb je geen zin om zelf met Microsoft Advertising aan de slag te gaan, laat het dan lekker door ons doen en vraag je SEA uitbestedingspakket aan. Doe dit via een call, dan kunnen wij jouw wensen in kaart brengen om er vervolgens voor te zorgen dat die wensen uitkomen.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.