Voice search gebruiken wordt steeds belangrijker en zelfs onmisbaar in de toekomst. We kennen allemaal de huidige virtuele assistenten, zoals Siri (Apple) en Cortana (Microsoft), maar wist jij bijvoorbeeld dat 50 biljoen zoekopdrachten maandelijks plaats vinden door middel van voice search?
De stroomversnelling van voice search
De Google Home speaker werd in 2018 in Nederland geïntroduceerd en hoewel je het niet zo snel gaat dan ik had verwacht wordt voice search steeds vaker gebruikt. 20 jaar geleden konden we ons niet indenken dat we zo veel zouden zoeken online, laat staan via mobiele apparaten. In de tussentijd heeft online vindbaarheid een enorme sprong gemaakt en is een virtuele assistent actiever in ons dagelijkse leven dan we realiseren. Maar hoe kun je dit gebruiken voor zoekmachine optimalisatie? We zetten een aantal speerpunten op een rij.
Schoenmaker blijf bij je leest
Oftewel ga geen gekke dingen doen. Blijf doorgaan met content optimalisatie, verbeteren van SEO metrics op jouw website, linkbuilding en het verbeteren van de kwaliteit & bruikbaarheid van jouw website. Je vindbaarheid binnen voice search wordt hierdoor zeker verbeterd.
Lokale vindbaarheid
Lokale vindbaarheid is zeer belangrijk. Zorg ervoor dat men jouw bedrijfslocatie gemakkelijk kan vinden in Google. Je kunt dit doen door een bedrijfspagina aan te maken bij Google Mijn bedrijf. Let op dat je alle relevante locaties invult waar jouw filialen zich bevinden. Combineer zoekwoorden met relevante plaatsnamen in gerichte content om de lokale vindbaarheid te verbeteren. Geef ook jouw openingstijden aan, link naar jouw website, informatie waar mensen kunnen parkeren bijvoorbeeld of dergelijke informatie die bezoekers moeten weten. Een tip: Meld je aan via lokale bedrijfsgidsen online voor nog een ruimere lokale vindbaarheid.
Snelheid van de website
Zorg ervoor dat de snelheid van jouw website optimaal is, want dit beïnvloed de Google ranking in de zoekresultaten, dus ook met voice search. Google wilt jou zo snel mogelijk helpen om een relevante pagina te vinden met relevante informatie. Een pagina waar het lang duurt om informatie van te verkrijgen zal nooit een top positie krijgen.
Wat wordt het weer vanavond?
Dit zijn typische vragen die men stelt aan een digitale assistent. Wat belangrijk is om te onthouden, is dat je niet de website pagina en zoekwoorden op deze hele vraag hoeft in te stellen. Juist niet zelfs, Google wilt namelijk dat jij to the point alle informatie geeft over de zoekterm die relevant is.
In dit geval dien je bijvoorbeeld een korte samenvatting van het lokale weer aan te geven, met een grafiek van het weer per uur met bijvoorbeeld nog extra informatie of links voor het weer van morgen of de rest van de week. In dat geval ben je relevant genoeg.
Een goede tip is om de zoekterm waar je graag op gevonden wilt worden, via incognito modus, op Google ingeven en nagaan welke onderwerpen op de pagina van de website met de 1e posities worden behandeld. Dit zijn onderwerpen die Google relevant vindt ten aanzien van de zoekterm.
Zoekmachine optimalisatie hulp nodig?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bereiken van hogere posities in Google? SEO uitbesteden is dan een logische stap om je hierbij te ondersteunen. Ga met ons in gesprek en verken de mogelijkheden om steeds meer bezoekers op jouw website te verwelkomen.