60 SEO Optimalisatie taken [de must do's]
06 februari 2020 
21 min. leestijd

60 SEO Optimalisatie taken [de must do's]

Jij wilt hoger in Google staan? Dat willen we allemaal ;). Deze 60 SEO optimalisatie taken gaan je hierbij helpen. Dit zijn de absolute must do’s wanneer je hoger in Google wilt komen en wanneer jij jouw website gebruiksvriendelijker dan ooit wilt maken voor je bezoekers. Deze 60 SEO optimalisaties geven de belangrijkste taken weer in 3 categorieën. Techniek, content en populariteit. Om deze taken in beeld te krijgen gebruiken wij de tool SE Ranking.

Voor elk van deze categorieën heb ik een lijst met 20 top prioriteit taken voor je. We geven eerst het totale overzicht van alle 60 taken. Wil je niet de hele lijst met SEO optimalisatie taken lezen, maar doorgaan naar de voor jou relevante taak? Klik dan op de interne link in het overzicht.

Techniek SEO optimalisatie taken

  1. Zorg voor unieke pagina titels
  2. Maak een unieke meta omschrijving
  3. Zorg ervoor dat je website mobiel vriendelijk is
  4. Laat je website sneller laden dan Usain Bolt kan rennen
  5. Gebruik een slash aan het einde van je URL
  6. Zorg voor leesvriendelijke URL’s
  7. Gebruik een robots.txt bestand
  8. Gebruik een XML Sitemap voor Google
  9. Maak gebruik van minimalistische CSS
  10. Geef je afbeeldingen een ALT tekst mee
  11. Laadt Javascript in externe bestanden
  12. Maak gebruik van een favicon
  13. Zorg voor een eigen 404-pagina
  14. Voldoe aan de W3C HTML richtlijnen
  15. Maak gebruik van SSL
  16. Gebruik externe tools voor audio en video
  17. Maak een kruimelpad (zoals Hans en Grietje)
  18. Maak gebruik van AMP techniek
  19. Maak je afbeeldingen zo klein mogelijk
  20. Less is more

Content SEO optimalisatie taken

  1. Maak regelmatig nieuwe content
  2. Update bestaande content
  3. Doe regelmatig zoekwoordonderzoek
  4. Onderzoek de relevantie van de zoektermen waarop je al scoort
  5. Bouw een kennisbank of veelgestelde vragen sectie
  6. Werk met gastbloggers
  7. Schrijf voor positie nul (of juist niet)
  8. Maak infographics
  9. Gebruik het AIDA-model in je content
  10. Schrijf korte leesbare alinea’s
  11. Maak gebruik van call-to-actions
  12. Kies je schrijfstijl [formeel of informeel]
  13. Schrijf voor lokale vindbaarheid
  14. Vermijd duplicate content
  15. Schrijf voor jouw specifieke doelgroep
  16. Verrijk je content met media
  17. Zet keywords vooraan in je titels en koppen
  18. Schrijf pagina’s met meer dan 250 tekens
  19. Zorg ervoor dat je taalgebruik correct is
  20. Zorg voor veel content die ook kwalitatief is

Populariteit SEO optimalisatie taken

  1. Bouw een sterke interne linkstructuur
  2. Wordt gastblogger op relevante sites
  3. Zorg voor kwalitatieve binnenkomende links
  4. Link zelf naar kwalitatieve externe websites
  5. Probeer invloed uit te oefenen op de linkteksten naar jou toe
  6. Verkrijg links van sites uit dezelfde niche
  7. Gebruik je podcast als bron van inkomende links
  8. Gebruik Pinterest als bron van inkomende links
  9. Verkrijg links van .edu en .gov domeinen
  10. Plaats niet teveel uitgaande links op één pagina
  11. Zorg voor binnenkomende links naar verschillende pagina’s
  12. Vermijd links van domeinen in vreemde talen
  13. Ga voor de favorieten van Chrome gebruikers
  14. Zorg voor interactie bij je content
  15. Eer je oude inkomende links
  16. Zorg voor een populair Twitter account
  17. Gebruik de afgewezen links functie van Google Search Console
  18. Zorg voor een natuurlijk linkprofiel
  19. Verrijk je Google Mijn Bedrijf profiel
  20. Zorg voor Google klantenreviews

De 20 SEO optimalisaties voor techniek

We trappen af met de 20 SEO optimalisaties op technisch vlak. Wanneer je technische basis nog niet op orde is, hoef je naar de rest nog niet te kijken. Kortom, begin vooral hier.

Zorg voor unieke pagina titels

Dit is en nagenoeg altijd het eerste advies wat ik nog altijd geeft bij het werken aan SEO optimalisaties. Zorg ervoor dat je pagina titels goed ingevuld zijn. Het zijn de titels welke Google laat zien als titel in de zoekresultaten. Het zou kunnen dat deze enigszins belangrijk zijn ;).

Maak een unieke meta omschrijving

Hoewel Google niet in alle gevallen de meta omschrijving laat zien als omschrijving bij het zoekresultaat, is dit in een meerderheid van de gevallen nog wel zo. Daarom is het ook zo belangrijk om je meta omschrijving voor elke pagina in te vullen en om ervoor te zorgen dat deze voor elke pagina uniek is.

Zorg ervoor dat je website mobiel vriendelijk is

Moble first wereld

Is dit nog een vraag? We leven in een mobile first wereld en er is sinds 2015 meer verkeer op de mobiel dan via desktop apparaten. Natuurlijk is ook een mobiel vriendelijke website een enorm grote factor in de bepaling van de Google Rankings.

Laat je website sneller laden dan Usain Bolt kan rennen

Elke milliseconde dat het laden van je webpagina langer duurt loop je meer kans dat de gebruiker zal afhaken. De snelheid van je website is een doorslaggevende factor in het bepalen van de rankings op Google. Controleer de snelheid van je website met een tool als Google Pagespeed Insights en volg de daar gegeven optimalisatietips op.

Gebruik een slash aan het einde van je URL

Dit is een optimalisatie die wellicht niet altijd opvalt, maar het is verstandig om heel consequent je URL’s te laten eindigen met een slash (/). Wat je in de praktijk vaak ziet is dat URL’s met en zonder slash werken, waardoor de pagina’s als duplicate content kunnen worden opgepakt.

Zorg voor leesvriendelijke URL’s

Gebruik URL’s die mensen en zoekmachines kunnen lezen. Maak ze niet te lang, gebruik geen vreemd tekens en laat wanneer van toepassing de hierarchie van een pagina terug komen. Dit doen wij in de Online Marketing kennisbank bijvoorbeeld. Ook de URL van deze pagina, waar de primaire zoekterm SEO optimalisatie is, is… kijk zelf maar even ;).

Gebruik een robots.txt bestand

Elke website moet een robots.txt bestand actief hebben. In dit bestand kun je aan de zoekmachine spider laten weten welke pagina’s hij wel en niet mag indexeren. Het bestand Robots.txt bevat ook de link naar het XML sitemap bestand waarmee de crawlers van zoekmachines het maximale aantal pagina’s van de website kunnen vinden en indexeren.

Gebruik een XML Sitemap voor Google

We noemden hem net al even, de XML sitemap. Voor je bezoekers betekent hij niets, voor Google des te meer. De URL van deze sitemap kun je pro-actief doorgeven via Google Search Console en wanneer deze in beeld is bij Google zullen nieuwe pagina’s veel sneller in de zoekresultaten worden opgenomen. Google heeft altijd een actueel beeld van de beschikbare pagina’s van jouw website.

Maak gebruik van minimalistische CSS

CSS staat voor Cascading Style Sheets. In Jip & Janneke taal hebben we het hier dan over bestanden waarin stijl informatie over de webpagina staat opgeslagen, zoals lettertypen en kleurgebruik. De tip is om deze bestanden zo klein mogelijk te maken en geen overbodige code te gebruiken. Dit geldt natuurlijk voor alle code binnen je website. Je verwijst vanuit je HTML broncode naar de URL van de stylesheet.

Geef je afbeeldingen een ALT tekst mee

Google kan nog steeds geen afbeeldingen lezen. Kortom, daar moeten wij de zoekmachine crawler een beetje bij helpen. Geef daarom al je afbeeldingen een ALT tekst mee. In deze tekst plaats je een korte omschrijving van waar de afbeelding over gaat. Handig voor Google, handig voor de gebruiker.

Laadt Javascript in externe bestanden

Deze tip gaat hand in hand met het minimaliseren van je broncode en CSS bestanden. Javascript is zwaar en vertraagt de laadtijd van je pagina. Zorg er dan ook voor dat je deze apart opslaat en er in je broncode alleen naar verwijst. Dat maakt de boel een stuk sneller.

Maak gebruik van een favicon

Een favicon is belangrijk dan ooit. Vroeger zag je dit icoontje alleen bovenaan in de tabbladen van je webbrowser op alle apparaten, maar tegenwoordig laat Google de favicon ook zien in de natuurlijke, niet betaalde, zoekresultaten. Des te meer reden om deze in te zetten. Nu kan dit op elk moment ook weer veranderen. De ene keer zie ik ze persoonlijk wel en op alle apparaten, de andere keer nergens en op het moment van schrijven bijvoorbeeld op mobiele apparaten wel en op laptops niet.

Voorbeeld favicon AFWEZIG op desktop apparaat

Favicon afwezig op desktop

Voorbeeld favicon AANWEZIG op mobiel apparaat

Favicon aanwezig op mobiel

Zorg voor een eigen 404-pagina

Het kan af en toe gebeuren dat men op een niet bestaande pagina uit komt vanwege een typefout. Dat is niet erg, maar zorg dan voor een positieve invulling van deze 404-pagina. Een website welke dat heel leuk doet en die we allemaal kennen, is Bol.com.

404-pagina van Bol.com

Voldoe aan de W3C HTML richtlijnen

De W3C HTML richtlijnen zijn een prachtig hulpmiddel om je inzicht te geven in de opbouw van de HTML-code van je website. De meeste SEO tools welke door online marketeers gebruikt worden hebben ook een W3C HTML check in zich zitten en geven de technische mankementen van je HTML-code aan wanneer deze van toepassing zijn.

Maak gebruik van SSL

Sinds enkele jaren is het gebruik van SSL bijna voor elke website verplicht. Er was een tijd waarbij het hebben van een SSL-certificaat een teken van onderscheid was en je dat ook hogere posities binnen de zoekresultaten van Google kon opleveren, maar dat ligt alweer achter ons. Inmiddels is het een minimale vereiste. Sterker nog, heeft je website geen SSL? Dan wordt je bijzonder hard naar beneden gedrukt in de resultaten van Google.

Gebruik externe tools voor audio en video

Videobestanden zijn groot en zwaar en toch geven de meeste website beheeromgevingen je de mogelijkheid om een videobestand direct in te laden. Dit raden we altijd af. Voor videobestanden is het veel eenvoudiger om deze te publiceren op bijvoorbeeld YouTube of Vimeo en voor audiobestanden zijn er ook tal van opties, zoals Podbean of Anchor.

Maak een kruimelpad (zoals Hans en Grietje)

Mensen houden van duidelijkheid en structuur. Een manier om dit te geven is door gebruik te maken van een kruimelpad in je navigatie. Je geeft hiermee aan waar men op dat moment is en ook wat de hiërarchie is van pagina’s. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de pagina’s in onze online marketing kennisbank, zul je zien dat deze ook voorzien zijn van een kruimelpad navigatie.

Maak gebruik van AMP techniek

AMP staat voro Accelerated Mobile Pages en is een techniek waarmee pagina’s binnen Google super snel worden weergegeven. Je serveert pagina’s in essentie in een afgeslankte vorm en pas wanneer men doorklikt naar een tweede pagina gaat de bezoeker echt naar de mobiele versie van je website zelf. Je herkent de pagina’s door de term AMP in de URL van pagina’s.

Het moment dat wij met DGOC de overstap maakte van WordPress naar Phoenix websites (waar je nu naar kijkt) en daardoor ook direct AMP in gebruik namen, zagen wij een behoorlijke toename in verkeer vanuit mobiele apparaten. Google geeft dit soort pagina’s duidelijk voorrang.

Maak je afbeeldingen zo klein mogelijk

In de categorie pagina snelheid is dit ook een zeer logische SEO techniek optimalisatie. Hoe kleiner de afbeelding in KB, oftewel hoe beter je afbeeldingen zijn gecomprimeerd, hoe sneller je pagina zal laden.

Less is more

Dit geldt voor alle onderdelen binnen je website, behalve voor content / teksten. Hoe schoner de opbouw van je HTML-code, hoe beter. Hoe kleiner je mediabestanden, hoe beter. Hoe sneller de laadtijd van je website… hoe beter.

De 20 SEO optimalisaties voor content

Wanneer de technische basis van je website staat en op orde is, is het zaak om te kijken naar de content van je website. We staan stil bij 20 belangrijke SEO optimalisaties op het gebied van content.

Maak regelmatig nieuwe content

In de categorie practice what you preach zijn wij enkele maanden geleden ook begonnen met het zeer regelmatig plaatsen van content. Één blog per week en diverse kennisbank artikelen verrijken onze website en zorgen voor een continue opgaande lijn in het aantal bezoekers en aanvragen.

Regelmaat is hierbij belangrijk. Het is in onze optiek bijvoorbeeld beter om een blog per maand te publiceren en dit echt vol te houden dan een blog per week en je hier vervolgens niet aan te houden. Een blog schrijven moeilijk? Misschien helpen onze 52 tips voor het schrijven van een blog je dan verder.

Update bestaande content

Het updaten van bestaande content is de laatste tijd een trend te noemen en aan een opmars bezig. Ook wij doen hier graag aan mee. Het is een mogelijkheid die vaak onderbelicht is gebleven. Eigenlijk heel gek, want hoe logisch is het om je content te verbeteren of aan te passen aan de actualiteit? Zeker binnen een onderwerp als online marketing ontkomen we hier absoluut niet aan.

Doe regelmatig zoekwoordonderzoek

Zoekwoordonderzoek is vaak een eerste stap naar het bepalen van de zaken waarop je focus gaat leggen. Waarop wil je gevonden worden en hoeveel mensen zoeken daar eigenlijk naar? Zijn de zoektermen waarop we een jaar geleden gevonden wilden worden nog steeds allemaal relevant of is hier beweging in te ontdekken? Onze favoriete tool om zoekwoordonderzoek mee te doen is Ubersuggest.

Onderzoek de relevantie van de zoektermen waarop je al scoort

Soms word je gevonden op zoektermen die misschien helemaal niet zo mega relevant zijn voor je business. Wanneer dit gebeurt kun je twee dingen doen.

  1. Je past de content aan op de zoekintentie van de bezoeker
  2. Je past de content aan en richt je op andere zoektermen

In de eerste situatie hebben we het over zoektermen die wel relevant voor je zijn, maar waarbij mensen snel weer van je website vertrekken omdat ze niet kunnen vinden waarnaar ze op zoek waren. Kortom, er was een mismatch tussen jouw content en de zoekintentie van de bezoeker. Wanneer deze zoektermen wel belangrijk voor je zij, kun je jouw content zo aanpassen dat het hier beter op aansluit.

In de tweede situatie word je gevonden op zoektermen die weinig tot niks toevoegen aan je business en die dan ook minder relevant voor je zijn. Hier zijn we zelf een goed voorbeeld van. In de afgelopen jaren hield ik tientallen interviews met ondernemers en online marketing experts. Een deel hiervan werkten wij uit tot blog en daarin gebruikten wij vaak de naam van de gast in de titel. Op zich vrij logisch toch?

Laten we een voorbeeld bekijken van een voor ons niet zo relevant zoekresultaat:

Zoekresultaat zonder relevantie

Direct onder de video-resultaten zie je ons interview staan. Er zijn best veel mensen die zoeken op de naam van Mitchel, soms in combinatie met internetmiljonair zoals hier, maar ook vaak in combinatie met paleo, waar hij ook om bekend staat. Hoewel het heel leuk is dat we hierop gevonden worden en de mensen vast het interview lezen, zitten hier nooit mensen tussen die op zoek zijn naar onze online marketing diensten.

Kortom, een to do bij ons is het herschrijven van deze content. Als je dit leest, zou het kunnen dat we dit al gedaan hebben.

Bouw een kennisbank of veelgestelde vragen sectie

Een kennisbank voor veelgestelde vragen sectie op je website helpt je niet alleen bij het beter verzorgen van je klantenservice en het voorkomen van onnodig e-mail verkeer, het heeft natuurlijk ook een enorme SEO waarde. Elke artikel is weer een extra kans om gevonden te worden. Wij zijn hier nu zelf al enige tijd mee bezig en merken dat het ook spontane links oplevert (dat moet de content natuurlijk wel top zijn).

Werk met gastbloggers

Content maken kost tijd en tijd is schaars. Hoewel ik het zelf enorm tof vind om dit soort content te maken, ben ik blij dat we tegenwoordig ook met gastbloggers werken. Een stukje exposure voor de blogger en een stukje content voor ons. Kortom, je creëert hiermee win-win situaties.

Schrijf voor positie nul (of juist niet)

Positie nul is een plek waar veel SEO specialisten hun hoofd over hebben gebroken de afgelopen paar jaar. Het levert namelijk een dilemma op. Aan de ene kant wil je er graag staan en wil je dus moeite doen om deze posities middels SEO optimalisaties te realiseren. Aan de andere kant wil je dit misschien juist niet.

Een voorbeeld:

google rijst koken


In het bovenstaande zoekresultaat zie je direct onder de advertentie een Google samenvatting, oftewel een positie nul resultaat. Het grote voordeel van het hebben van deze positie is dat je groot in beeld komt en opvalt. Het nadeel is dat er vaak al zo veel informatie staat, dat je niet meer door hoeft te klikken naar de website. En was dat niet juist jouw hele doel…. precies ;).

Maak infographics

Mensen zijn visueel ingesteld. Maak daarom infographics aan en plaats deze in je blogs waar je de kans ziet. Ze helpen erbij om je blogs levendiger te maken en om mensen langer op de pagina te laten blijven. De infographic voor deze paragraaf is nog in ontwikkeling ;).

Gebruik het AIDA-model in je content

Dit model raakt nooit uit de mode. Wanneer je content schrijft volgens het AIDA-model zul je de aandacht van de lezer beter vasthouden. Het maakt niet uit of het hierbij gaat om blogs, web pagina’s, e-mails, sociale media of andere geschreven content. Het AIDA-model staat voor:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Schrijf korte leesbare alinea’s

Maak je zinnen en alinea’s niet te lang. Dit maakt ze beter leesbaar voor mensen. Ook dit zorgt ervoor dat mensen langer op je blog blijven hangen en niet snel weer verdwijnen. De Yoast plugin binnen WordPress heeft een ingebakken controle hierop, wat het belang ervan onderstreept.

Maak gebruik van call-to-actions

Zonder call-to-actions zijn er geen vervolgstappen. Elk blog heeft uiteindelijk een bepaald doel naast het informeren en het overbrengen van kennis. Je wilt dat de lezer de volgende stap bij je gaat zetten en daarbij komen call-to-actions om de hoek kijken. Scroll maar even helemaal naar beneden. In de laatste alinea van dit monsterblog hebben wij het over onze online marketing diensten, seo uitbesteden, sea uitbesteden en meer. Need I say more ;).

Kies je schrijfstijl [formeel of informeel]

Hier is geen goed of fout, maar het is wel belangrijk om een keuze te maken. Ga je voor een informele schrijfstijl of houd je het juist heel formeel en zakelijk? Wij kiezen duidelijke voor de informele stijl.

Schrijf voor lokale vindbaarheid

Lokaal vindbaar zijn kun je zelf een handje helpen door hier de focus op te leggen. Denk bijvoorbeeld aan het benoemen van je locatie in zoekwoorden met een interne link, zodat de relevantie van de achterliggende pagina groter wordt. Zo hebben wij een aparte pagina over online marketing Venlo, omdat we zelf uiteraard in Venlo gevestigd zijn.

DGOC Online Marketing als sponsor van VVV-Venlo

Binnen je content kun je natuurlijk ook aandacht geven aan lokaal sponsorschap, zoals wij dat doen bij VVV-Venlo en andere lokaal georiënteerde activiteiten.

Vermijd duplicate content

Wanneer je content schrijft, publiceer deze dan bij voorkeur maar op één plek. Hiermee voorkom je duplicate content. In sommige gevallen is het moeilijk om duplicate content te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een webshop met boeken. De boekomschrijvingen zijn op alle sites gelijk. Dit valt dan ook buiten de boot wat betreft duplicate content. Het gaat vooral om pagina’s die 1-op-1 op de andere pagina lijken.

Schrijf voor jouw specifieke doelgroep

Weet voor wie je de content schrijft. Dat lijkt voor de hand te liggen, maar toch is het zaak om hier op te letten. Zo schrijven wij hier voor mensen die graag meer willen weten over online marketing of een specifiek onderwerp binnen online marketing, waarbij ook de kans bestaat dat ze het uitbesteden van online marketing taken nu of in de toekomst overwegen.

Verrijk je content met media

In dit blog zag je al vele voorbeeld van content verrijking met media. Denk aan afbeeldingen, video’s (geladen vanuit YouTube) en audio bestanden (podcast players). Dit zorgt niet alleen voor een zeer rijke ervaring op de pagina, maar ook dat mensen langer blijven hangen en je content daadwerkelijk consumeren.

Zet keywords vooraan in je titels en koppen

Scroll maar even naar boven of kijk in de titel balk naar de eerste woorden van de titel van dit blog. Weet jij al wat onze focus zoekterm van dit blog is? Juist! Wij proberen met dit blog te scoren op de term SEO optimalisatie en/ of SEO optimalisatie taken. We zetten ze niet voor niets vooraan ;).

Schrijf pagina’s met meer dan 250 tekens

Ik vermoed dat het met dit blog net aan gelukt is om iets meer dan 250 tekens te gebruiken ;). Zoekmachines hebben content nodig om te kunnen bepalen waar een pagina over gaat en hoe deze bekeken zou moeten worden. Te weinig content? Dan ga je niet hoger komen in Google.

Zorg ervoor dat je taalgebruik correct is

Correct taalgebruik is de basis van elke stuk content. Niks kan meer afleiden dan taalfouten. Doe dan ook je best om deze te voorkomen of corrigeer ze wanneer je ze alsnog tegenkomt. Zelf ben ik hier bepaald geen superheld in. Mocht je wat zien, laat het me dan gerust even weten via het contactformulier.

Zorg voor veel content die ook kwalitatief is

Content schrijven puur om content te hebben werkt niet (meer). Sta er bij stil dat elke pagina die je toevoegt aan het wereldwijde web ook een toevoeging moet zijn voor de potentiële lezers. Wat is de rol van de pagina die je toevoegt en waarmee help je de lezer? Houd deze vragen altijd in je achterhoofd.

De 20 SEO optimalisaties voor populariteit

Nu we uitgebreid hebben stilgestaan bij de factoren techniek en content, is het de beurt aan de meest ondergewaardeerde factor binnen SEO optimalisatie. Populariteit. Google bepaalt nog altijd voor een zeer groot deel de posities van zoekresultaten op basis van het aantal en de kwaliteit van de inkomende links. Hoog tijd om hiermee aan de slag te gaan.

Bouw een sterke interne linkstructuur

Laten we beginnen met de zaken waar je zelf direct invloed op kunt uitoefenen. De interne links heb je volledig zelf in de hand. Jij bepaalt immers de links in je navigatie en welke teksten je daarbij gebruikt. Wanneer je een linktekst bepaalt, geeft je aan Google de boodschap door dat de achterliggend pagina over die linktekst gaat. Het zorgt voor een kopppeling van relevantie.

Wordt gastblogger op relevante sites

We hadden het al eerder over het werken met gastbloggers op je eigen site, maar andersom werkt dit natuurlijk ook. Schijf zelf content voor andere sites en profiteer van de links die je vanuit die websites krijgt naar je eigen site. Op dezer manier heb ik links verzameld vanuit o.a. Frankwatching, IMU en Managementboek.nl.

Frankwatching profiel Marc de Groot

Zorg voor kwalitatieve binnenkomende links

Dit is de taak waar je de meeste tijd voor vrij zult moeten maken, tenzij je het door een extern bureau laat doen uiteraard. Zorg ervoor dat andere sites naar jouw site gaan linken. Hoe hoger de kwaliteit van de linkende site, hoe beter. Een van de manieren om te bepalen vanaf welke sites je links zou willen verkrijgen, is het doen van concurrentie-onderzoek.

Er zijn verschillende tools om dit uit te voeren, maar een mooie hack is het gebruik van de volgende zoekopdracht in Google: site:www.jouwconcurrent.nl. Hiermee krijg je een globaal beeld van welke sites naar je concurrent linken, zonder dat je een SEO tool hoeft aan te schaffen.

Link zelf naar kwalitatieve externe websites

Google kan het ook waarderen wanneer je zelf linkt naar waardevolle externe bronnen. Het is ook een kwestie van natuurlijk gedrag. Wanneer je een blog schrijft en je gebruikt daar bepaalde bronnen voor, dan is het toch logisch om daar ook naar te linken?

Probeer invloed uit te oefenen op de linkteksten naar jou toe

Dit is een van de meest uitdagende taken in de categorie populariteit. Je kunt bij vele site bij een linkaanvraag welk een voorkeur aangeven van de linktekst, maar deze zal niet altijd worden gehonoreerd. Sta er in elk geval bij stil dat je hier zo veel mogelijk op wilt sturen. De linktekst zegt volgens Google namelijk iets over het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt.

Verkrijg links van sites uit dezelfde niche

Links je je verkrijgt vanuit dezelfde niche als de niche waarin je zelf actief bent, worden als zeer relevant beschouwd. Daarmee zijn ze dan ook zeer waardevolle links. Een link naar ons vanuit Frankwatching is bijvoorbeeld meer waard als een link vanuit een nieuwssite, zoals het AD. Dit heeft puur met relevantie te maken. Als vakgenoten het de moeite waard vinden om naar je te linken, dan zegt dat iets over de kwaliteit van je website.

Gebruik je podcast als bron van inkomende links

Heb je een podcast? Mooi! Nog niet aan begonnen? Start er dan nu meer. Een podcast is stiekem een van de meest handige manieren om voor inkomende links te zorgen, waarbij je ook nog eens 100% invloed hebt op de linktekst waarmee naar jouw site gelinkt wordt.

Wanneer je een podcast hebt, dan publiceer je deze, bijvoorbeeld via Anchor.fm, naar zo veel mogelijke platformen. Sommige van deze platformen laten de links in je omschrijving gewoon staan, waardoor ze een SEO waarde krijgen.

Het gebeurt zeker niet overal. Zo zie je bij Apple Podcasts geen link op de web versie van een aflevering, maar wel in de Podcast App van Apple. Het plaatsen van relevantie links heeft daarom niet alleen een SEO functie.

Gebruik Pinterest als bron van inkomende links

Pinterest is anders dan alle andere sociale media. Het platform functioneert meer en meer als prikbord en plek van verzamelingen gebaseerd op onderwerpen. Het sociale aspect speelt hier een kleinere rol. Veel partijen zijn helemaal niet actief op dit platform en dat is zonde. Je kunt namelijk vanuit elke afbeelding, of Pin, een link leggen naar de relevante pagina op je eigen website. Als dat geen eenvoudige linkbuilding is ;).

Verkrijg links van .edu en .gov domeinen

Bepaalde domein extensies vertegenwoordigen extra waarde. Daarom is het extra waardevol om links te verkrijgen vanuit dit type domeinen. Domeinen met de extensie .edu en .gov worden uiteraard vooral gebruikt door overheden en onderwijsinstellingen. Dat geeft net een beetje extra gewicht aan de link.

Plaats niet teveel uitgaande links op één pagina

Hier zijn geen regels voor, maar als algemene stelregel kun je aanhouden dat je niet meer dan 10 uitgaande links op één pagina zou moeten plaatsen. Met elke uitgaande link lek je linkwaarde naar de pagina waarnaar je linkt. Dit gaat ook ten koste van je interne links. Wel doen dus, maar niet overdrijven.

Zorg voor binnenkomende links naar verschillende pagina’s

Over het algemeen zal de home pagina van je website de meeste inkomende links krijgen. Van naturen wordt hier het meest naar gelinkt. Om de waarde van je website meer evenredig te verdelen, is het verstandig om ervoor te zorgen dat je vanuit meerdere plaatsen links verzamelt naar verschillende pagina’s van je website.

Bij ons ontstaat dit deels door linkbuilding en deels door links van die van nature ontstaan. Een goed voorbeeld hiervan zijn de links die gasten van mijn interviews plaatsen naar hun artikelen hier op DGOC.

Vermijd links van domeinen in vreemde talen

Ineens veel links vanuit Aziatische domeinen? Dat is niet heel logisch en zo denkt Google er ook over. Het is helemaal niet gek als je af en toe internationale links hebt, maar het moet wel kloppen in lijn met je activiteiten. Ben je actief in Duitsland? Dan zijn links vanuit Duitse sites natuurlijk helemaal niet zo vreemd.

Ga voor de favorieten van Google Chrome gebruikers

Populariteit gaat ook daadwerkelijk over populariteit. Zo monitort Google ook de links die in de Google Chrome browser bij favorieten zijn opgeslagen. Het dan dan ook bepaald geen kwaad om je bezoekers op te roepen om jouw site daarbij te plaatsen.

Zorg voor interactie bij je content

De mate van interactie bij content zegt ook iets over de populariteit ervan. Heb je veel reacties? Dan ziet Google dit als een positief signaal. Waar wacht je nog op? Reageer hier onderaan het blog met jouw visie op SEO :).

Eer je oude inkomende links

Hoe ouder de link, hoe meer hij waard wordt. Websites die langer bestaan zijn immers ook meer waard. Zorg en dan ook zo veel mogelijk voor dat de pagina’s waarnaar je links ontvangt altijd blijven werken. Verander je een URL met veel inkomende links? Daar ga je last van hebben.

Wij hebben dit zelf ook ondervonden. Zo besloot ik ooit om de URL /online-marketing-podcast/ om te zetten naar het kortere /podcast/. Dat bleek geen goede zet, omdat er vele links naar de oude URL verwezen. Inmiddels hebben wij deze beslissing teruggedraaid.

Zorg voor een populair Twitter account

Hoewel Twitter door velen ook wel het afvoerputje van het internet wordt genoemd, heeft het platform nog altijd zijn waarde. Bovendien zijn vele profielen en de onderliggende content op Twitter openbaar en dus indexeerbaar voor Google.

Gebruik de afgewezen links functie van Google Search Console

Ik schreef enkele alinea’s terug al over het niet allemaal even waardevol zijn van de inkomende links, maar het is zelfs denkbaar dat er links naar je website gaan die schadelijk kunnen zijn. Er zijn zelfs partijen die bewust schadelijke links naar de websites van hun concurrenten aanleggen.

Gelukkig kun je hier iets tegen doen door de afgewezen links functie binnen Google Search Console. Maak hier gebruik van om de schade ongedaan te maken.

Zorg voor een natuurlijk linkprofiel

Wanneer je van start gaat met linkbuilding voor je bedrijf, loop dan niet te hard van stapel. Het is heel verleidelijk om direct op allerlei plaatsen honderden links aan te vragen, maar daar is Google geen fan van. Zorg ervoor dat je constant aan je inkomende links werkt en dat het een geleidelijk proces is, zodat het ook op een natuurlijke wijze groter wordt.

Verrijk je Google Mijn Bedrijf profiel

Binnen de zoekresultaten wordt steeds vaker je Google Mijn Bedrijf profiel weergegeven en wat de zoeker precies te zien krijgt kun je een voor een deel beïnvloeden. Maak hier dan ook gebruik van door aansprekende foto’s te publiceren, aanbiedingen te delen en door regelmatig een post te plaatsen via Google Mijn Bedrijf.

Zorg voor Google klantenreviews

Als je klanten van je houden, dan zal Google dit ook doen. Dit gezegde komt niet uit de lucht vallen, maar is heel duidelijk waar en belangrijk voor de CTR (Click Through Ratio) van je zoekresultaten. En een hogere CTR zorgt weer voor hogere posities.

Google recensies van onze klanten

Nu is de invloed hiervan wel kleiner geworden, omdat de klantenreviews minder vaak worden weergegeven in de niet-betaalde zoekresultaten, maar dan nog is het een hele grote factor. Ook binnen Google Mijn Bedrijf zie je de reviews terug.

Zoekmachine optimalisatie hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bereiken van hogere posities in Google? SEO uitbesteden is dan een logische stap om je hierbij te ondersteunen. Ga met ons in gesprek en verken de mogelijkheden om steeds meer bezoekers op jouw website te verwelkomen.

Zelf aan de slag? Bekijk dan eens de tool SE Ranking waarmee je waardevolle rapporten kunt genereren met de to do’s voor jouw website en nog veel meer.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.