Maegis besteedt SEO en SEA uit aan Search Cobra: ‘Schoenmaker blijf bij je leest’
04 maart 2024 
3 min. leestijd

Maegis besteedt SEO en SEA uit aan Search Cobra: ‘Schoenmaker blijf bij je leest’

Bij Maegis vinden klanten alles wat ze nodig hebben om hun marketingboodschappen te verspreiden. Bijvoorbeeld door auto’s en bestelbusjes te wrappen en te bestickeren, neonletters aan de gevel te hangen of door spandoeken, truien en ander textiel te bedrukken. Maar vóórdat ze die producten in hun winkelmandje leggen, heeft Search Cobra ervoor gezorgd dat die klanten Maegis konden vinden. En dat gaat volgens Lindy, marketingmanager bij Maegis, heel erg goed: ‘We zien dat onze omzet stijgt en dat er meer klanten binnenkomen via de webshop.’ 

Tot zeven jaar geleden had Maegis nog helemaal geen marketingafdeling. Daar kwam verandering in toen Maegis een bedrijf overnam dat al een webshop had. Lindy werkte er toen ook al en werd onderdeel van het nieuw op te zetten marketingteam. ‘Het was ons na die overname snel duidelijk dat we echt iets met online marketing moesten gaan doen, maar we hadden daar dus ook nog helemaal geen ervaring mee. Mijn collega Marco is toen een opleiding e-commerce gaan doen in Arnhem. Zo heeft hij Marc van Search Cobra leren kennen.’ 

Kneepjes van het vak

Terwijl Marc Marco de kneepjes van het vak leerde, had Marco al snel door dat ze dit nooit allemaal alleen konden gaan doen. ‘Marco heeft toen goed gekeken naar de expertise die we als team konden inbrengen en naar hoeveel uren we te besteden hadden. Het leek hem op basis van die analyse beter om SEO en SEA volledig bij Search Cobra neer te leggen en dat zijn we ook na zijn vertrek blijven doen. Dat idee wat Marco toen had, van schoenmaker-blijf-bij-je-leest, dat hebben we nu nog steeds.’ 

Een goed onderbouwd verhaal

Iedereen moet doen waar hij of zij goed in is, vindt Lindy. Maar ze is wel altijd nieuwsgierig én kritisch. ‘Het leuke aan Marc is dat als wij iets aangeven, hij er meteen induikt om tot op de bodem uit te zoeken hoe het zit. Hij komt dan ook altijd met een goed onderbouwd verhaal terug.’ Dat betekent ook dat hij niet overal alleen maar mee instemt. ‘Soms roepen wij iets, maar adviseert Marc iets anders. Hij is niet bang om tegen ons in te gaan. Dat geeft mij het vertrouwen dat hij echt voor het resultaat gaat en ons niet naar de mond praat.’

Het Maegis pand in Enschede

Volledig ontzorgd

Marc zorgt ervoor dat Maegis vindbaar is op Google. ‘Daarin ontzorgt hij ons volledig. Dus hij zet alles technisch goed, schrijft blogs en verbetert webteksten.’ Naast SEO heeft Marc ook de lead in SEA. ‘Marc regelt al onze campagnes in, monitort de resultaten en stuurt waar nodig bij. Soms zijn de resultaten zo goed dat we samen besluiten het budget op te hogen, terwijl er ook campagnes zijn die het budget opslurpen zonder resultaat. Doordat Marc bovenop de cijfers zit, kunnen we altijd ingrijpen.’ En ook buiten de ‘normale bezigheden’ helpt Marc hen uit de brand. ‘De overstap naar Google Analytics 4 was voor ons bijvoorbeeld een heel gedoe, maar dankzij Marc hebben we daar zelf helemaal geen last van gehad.’

Goed eigenwijs

Eens per maand stuurt Marc een rapportage. ‘Dan laat hij in een video van tien minuten zien wat hij de afgelopen maand gedaan heeft en wat hij volgende maand gaat doen. We zien dat onze online omzet groeit en dat er meer klanten binnen komen via de webshop.’ Lindy vindt Marc heel eager. ‘Hij toont zelf veel initiatief en is op een goede manier eigenwijs. En als er derde partijen betrokken zijn, zorgt hij ervoor dat de juiste poppetjes met elkaar praten. Dat is heel fijn, want zo hebben wij echt geen omkijken naar dingen waar wij geen kaas van gegeten hebben.’ 

Star Wars-dingen en plannen maken 

Eens in de drie maanden spreken ze af in Duiven. ‘Dat ligt lekker in het midden tussen Venlo en Enschede. Daar praat hij me eerst even bij over al zijn Star Wars-dingen en dan spreken we de komende periode met elkaar door.’ Lindy hoopt nog lang op precies dezelfde voet samen verder te gaan. ‘We hebben er wel over nagedacht om iemand in loondienst te nemen. Maar voor ons is het helder dat het geld dat we investeren in onze samenwerking met Search Cobra zich onderaan de streep dik en dwars terugbetaalt. Waarom zouden we het dan anders gaan doen?’

Over de schrijver
Jolanda de Jong werkte als communicatieadviseur en copywriter bij Unicef, War Child en Coolblue. Sinds 2021 schrijft ze op freelance basis voor ondernemers, commerciële bedrijven en maatschappelijke organisaties.