Search Cobra geeft KenJo Sabers meer grip op groei
10 januari 2024 
3 min. leestijd

Search Cobra geeft KenJo Sabers meer grip op groei

In 2021 zette Jorgo KenJo Sabers online. Een paar maanden geleden schakelde hij Search Cobra in. Sinds Marc de SEO en de SEA van de webshop voor zijn rekening neemt, neemt de traffic toe en groeit de omzet. Jorgo: ‘Dat is natuurlijk altijd van meerdere factoren afhankelijk, maar het effect is wel duidelijk zichtbaar.’

KenJo Sabers verkoopt sabers die lijken op de energiezwaarden met lichtgevende lemmets uit Star Wars. Het assortiment bestaat uit modellen die doen denken aan exemplaren die door de jaren heen in de serie verschenen, maar ook uit op de serie geïnspireerde variaties. ‘KenJo Sabers moest gaan voldoen aan de vraag van Star Wars- en lightsaber-fans zoals ik die op de Nederlandse markt niet vonden wat ze zochten. Eenmaal online bleken er inderdaad veel gelijkgestemden te zijn die KenJo Sabers warm ontvingen. Een breed aanbod, een supersnelle levering en een hoog gewaardeerde klantenservice zorgden samen voor de goede naam.’

Marketing is de motor

Dat hij op het juiste moment en met het goede idee in de markt sprong, betekent niet dat het vandaar allemaal vanzelf ging. ‘In eerste instantie ging alle aandacht naar het goed neerzetten van de basis: systemen inregelen, processen uitwerken, voldoen aan wet- en regelgeving en het opbouwen van de merknaam. Eigenlijk konden we in het derde jaar pas écht gas gaan geven op groei.’ Om verder te groeien stond marketing toen hoog op de prioriteitenlijst. ‘Mensen komen niet naar je webshop omdat je zo’n mooie webshop hebt. Ook als je de allerbeste service levert, is marketing uiteindelijk de motor achter de meeste bestellingen die de deur uitgaan.’

Uitbesteden of niet

De benodigde marketingexpertise had KenJo Sabers op dat moment niet in huis. ‘Marketing is voor een online business geen bijzaak, maar een kerntaak. Toch is het als eigenaar van een online business onmogelijk om naast de dagelijkse operationele zaken ook specialist te zijn in alle verschillende facetten van marketing. Als je het maximale uit je marketingmix wilt halen, moet je experts inschakelen.’ Uiteindelijk besloot Jorgo een breed marketingpakket af te nemen bij een bureau: SEO, SEA, Facebook-ads en het bijhouden van de website. Maar dat beviel niet. ‘Doordat het pakket te breed was, was er geen helder feedbackmoment. Hierdoor verliep het contact moeizaam en kreeg ik niet echt zicht op wat een investering opgeleverd had en wat de volgende stappen waren.’

Een screenshot van de webshop van Kenjo Sabers

Zichtbaar deskundig

En dus besloot Jorgo zelf weer even de regie te pakken, maar dan wel onder professionele begeleiding. ‘Ik kende Marc van Search Cobra nog van een winactie die we een keer gedaan hadden met de Star Wars-podcast die hij host. Ik had al meer partijen gesproken, maar had eigenlijk meteen een goed gevoel bij Marc: het gesprek was inhoudelijk, de prijzen waren eerlijk. Wat ik fijn vond, was dat hij zijn kennis niet voor zichzelf hield. Hij zette ook meteen een aantal dingen goed. Hierdoor kwam zijn deskundigheid heel duidelijk naar voren. Omdat ik meteen dingen leerde, besloot ik Marc in te huren als mijn marketingcoach.’

Een simpel sommetje

Na een paar coachingssessies besloot hij om de SEO en SEA toch over te dragen aan Marc. ‘Uiteindelijk is het ook een simpel sommetje: levert het me onderaan de streep meer op dan het me kost? Sinds ik met Search Cobra ben gaan werken, zie ik duidelijk een opwaartse trend in zowel traffic als omzet. Natuurlijk is dat van meer factoren afhankelijk. Ik kreeg er in die periode bijvoorbeeld ook een collega en een heleboel vijfsterren-reviews bij en zat überhaupt middenin een grote professionaliseringsslag. Maar uiteindelijk moeten mensen natuurlijk wel klikken. En daar zorgt Marc voor.’

Hoge kwaliteit

Die klikken haalt Marc binnen met SEA én met SEO. ‘Voor het SEO-stuk is het wel echt heel handig dat Marc ook alles weet van Star Wars. Hierdoor is de content die hij aanlevert inhoudelijk van hoge kwaliteit.’ Maar Marc verzorgt niet alleen de artikelen voor de website, hij zorgt er ook voor dat alles aan de achterkant Google-vriendelijk ingericht is. Waar nodig legt hij hiervoor ook taken bij Jorgo neer. ‘Als hij bijvoorbeeld een zoekterm ziet die heel veel oplevert, vraagt hij mij om een categoriepagina aan te maken.’

Grip op groei

Eens in de maand stuurt Marc Jorgo een rapportagevideo, maar ook tussentijds hebben ze regelmatig contact. ‘Ik vind Marc ook gewoon een heel aardige en relaxte gozer die altijd openstaat voor suggesties en actief meedenkt.’ KenJo Sabers bedient op dit moment al heel Europa en ook landen daarbuiten, maar richt de marketing nog vooral op Nederland en België, met Duitsland als groeimarkt. ‘Ik vind het belangrijk om gestaag te groeien zodat ik overal de uitstekende service kan leveren die klanten van KenJo Sabers gewend zijn. De samenwerking met Search Cobra geeft mij grip op de groei van de webshop, dat is natuurlijk heel prettig. Eigenlijk is het enige minpunt aan de samenwerking met Marc dat hij net zo fan is van Star Wars als ik. Hierdoor duren onze meetings altijd veel langer dan nodig.’

Over de schrijver
Jolanda de Jong werkte als communicatieadviseur en copywriter bij Unicef, War Child en Coolblue. Sinds 2021 schrijft ze op freelance basis voor ondernemers, commerciële bedrijven en maatschappelijke organisaties.