Doelgerichte SEO met Tonny Loorbach
05 februari 2019 
4 min. leestijd

Doelgerichte SEO met Tonny Loorbach

Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach verscheen afgelopen jaar en bestormde de hitlijsten. Maar dit is slechts het puntje van de ijsberg. Tonny is een multitalent en ondernemer met een strategische visie. Met bedrijven als Imu, Phoenix, The Huddle en Plug & Pay bouwt hij stap voor stap aan een steeds groter wordend netwerk van succesvolle bedrijven. In dit interview duiken we de diepte in en geeft Tonny ons vele waardevolle inzichten.

Wie is Tonny Loorbach?

Voor de mensen die mij nog niet kennen. Ik ben eigenaar van de IMU (de Internet Marketing Unie). Van daaruit leer ik ondernemers online marketing. Daarin hebben we ook een online community waarin we ondernemers met elkaar verbinden. Daarnaast ben ik tevens eigenaar van vijf andere bedrijven. De meeste daarvan zitten ook in de online marketing. Denk bijvoorbeeld aan software en dienstverlening. Ik weet in de acht jaar dat ik ondernemer ben wat ik leuk vind. Alles waar ik blij van word stop ik in mijn werkweek.

Hoe ben je begonnen met de IMU?

In 2010 was me al duidelijk dat het over internet marketing moest gaan en dat ik dit mensen wilde leren. Enerzijds was er de kennis, maar anderzijds waren website systemen zoals WordPress nog in opkomst en merkte ik dat veel ondernemers moeite hadden met de techniek. Wanneer ik tips gaf wisten veel ondernemers niet hoe ze dit concreet in de praktijk moesten brengen. Zodoende ben ik mijn eigen website software op de markt gaan brengen. Nu, zo’n acht jaar later, is dit uitgegroeid tot Phoenix.

Van welke activiteit gaat je hart sneller kloppen?

Het vak inhoudelijke, de psychologie. Daar ben ik gewoon verliefd op. De gedragspsychologie, wat mensen drijft tot wat ze doen en waarom ze doen wat ze doen, vind ik geniaal. Ik sta meer bekend als SEO specialist, maar stiekem vind ik dat al een paar jaar niet meer zo leuk. Mijn huidige passie ligt veel meer bij conversie en de gedragspsychologie. Verder vind ik bedrijven bouwen en zien groeien het leukst.

Waarom heb je het boek Doelgerichte SEO geschreven?

Ik had in 2010 al een boekje geschreven, toen was SEO absoluut mijn passie en heb ik dat in de jaren steeds meer verbeterd. Toen kwam er een uitgever die mijn e-book alsnog graag als boek wilde uitgeven. Toen heb ik het een beetje herschreven en werd het een bestseller.

Meer dan 5 BV’s op je naam… hoe doe je dat?

Het is meer ontstaan vanuit een bedrijf. IMU had als product Phoenix. Doordat Phoenix zo groot werd was het logischer om deze naar een eigen BV om te zetten. Het was voor mij tevens logisch om er een partner in toe te laten voor het operationele stuk. Dat is mijn geheim en hoe het mij lukt om meerdere BV’s tegelijk te runnen. In elke BV heb ik een partner. Het heeft mij enorm veel opgeleverd om met goede partners te werken. Ik hoef eigenlijk alleen maar voor de marketing te zorgen.

Je kunt bestaansrecht alleen afdwingen wanneer je anders bent dan wat er al is

Hoeveel ruimte is er nog in de Huddle markt?

Een Huddle is een hele specifieke oplossing. We leven in een informatietijdperk omdat er zoveel informatie voorhanden is. Het is dan ook de misvatting van veel ondernemers dat mensen naar informatie op zoek zijn. Dit is niet zo. Mensen zijn op zoek naar toegevoegde waarde op informatie. Wil jij fitter worden? Dan ga je niet naar Google om fitness oefeningen te leren of je spieren uit je hoofd te leren om expert te worden. Nee, je zoekt naar een personal trainer. Zo werkt het ook bij een community. Je kunt van elkaar leren. Dit geeft een stukje troost (je bent niet alleen), inspiratie en erkenning. Deze emoties zijn van toegevoegde waarde op de informatie.

Wat was jullie motivatie om te beginnen met een podcast?

Hij stond hier al heel lang op de planning. Ik vond dat je wel een concept moest hebben. We hebben al heel veel vormen van informatieoverdracht. Ik ben van mening dat elk kanaal een eigen bestaansrecht moet afdwingen. Je kunt een bestaansrecht alleen afdwingen wanneer je anders bent dan wat er al is. Alle platformen die er nu zijn hebben verschillende gedragscodes. Gebruik dus hetzelfde onderwerp maar pas het wel aan aan het het platform.

Het zou natuurlijk heel gemakkelijk zijn om een podcast vol te pompen met de audio van onze seminars. Maar je wilt mensen een reden geven om naar je podcast te luisteren. Je wil niet slechts schieten met hagel van content. Vandaar dat ik eerst een concept op tafel wilde hebben.

Ons concept is om nu elke week een inzicht delen wat op dat moment in die week bij ons actueel is. Iets waar we het toch al over zouden hebben. We bereiden het ook niet voor. We gaan gewoon voor onze microfoons zitten en praten alsof ze er niet zijn.

Wat is jouw stip op de horizon als ondernemer?

Ik ben een ambitieus persoon maar ik heb niet altijd concrete ambities. Mijn ambities komen en gaan. De bedrijven die nu staan wil ik nog zien groeien. Dat wat we doen nog beter doen en groter maken. Ik ben onlangs ook een eigen stichting begonnen. Daarmee gaan we ondernemerschap faciliteren in enkele kansarme gebieden. Dat is helemaal nieuw voor mij. Uiteindelijk willen we ook eigen projecten en dergelijke doen. Dit geeft me op dit moment veel energie. Tenslotte wil ik uiteindelijk een eigen investeringsmaatschappij starten. Met mijn broer heb ik afgesproken dat dit onze “endgame” is.

Wat is Plug&Pay?

Dat is onze nieuwste software. Heel simpelweg is het een betaalpagina, maar dan conversie geoptimaliseerd. Met een aantal marketing en up-sell triggers erin. Ik merk dat wanneer mensen producten willen verkopen ze meestal uitkomen bij een payment provider. Je krijgt dan bij het betalen alleen een betaal keuze scherm. Niet een checkout met titel, plaatje en benefits, zoals bij Booking.com. Verder bieden ze vaak ook geen up-sell faciliteiten en dat is een gemiste kans.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik denk een grapje op kantoor uithalen. Ik ben niet echt een handelsgeest dat ik ze zou verkopen.

Zoekmachine optimalisatie hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bereiken van hogere posities in Google? SEO uitbesteden is dan een logische stap om je hierbij te ondersteunen. Ga met ons in gesprek en verken de mogelijkheden om steeds meer bezoekers op jouw website te verwelkomen.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.