Wat worden de SEO trends in 2020? Wat in elk geval duidelijk is, is dat de ontwikkelingen bij Google razendsnel gaan. In 2019 zagen we diverse belangrijke updates met veel impact de revue passeren, waarvan de Google Bert update de meest voorname was.
De ontwikkelingen binnen SEO volgen elkaar in rap tempo op. Een aantal trends voor het komende jaar zijn vooral volgende stappen in wat al gaande is. Enkele andere trends zijn wellicht volledig nieuw voor je. Hoe dan ook, doe je voordeel ermee en ga aan de slag met de volgende ontwikkelingen op het gebied van SEO.
- Vertaal je content in markten met potentie
- Maak juist meer KORTE content
- Website snelheid blijft heel belangrijk
- Beantwoordt echte vragen van mensen
- De ene auteur is de andere niet
- Ververs je content vaker
Vertaal je content in markten met potentie
Dit is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar sta eens stil bij de kansen in andere markten qua taal. Zo zijn er alleen al in Nederland vele bedrijven actief waarvan bijvoorbeeld de hoofdvestiging in Duitsland of Amerika zit. Wij Nederlanders krijgen dan veelal een Engelstalige website voorgeschoteld. Een gemiste kans, zeker bij de wat grotere partijen die vaak op bergen content zitten.
Andersom werkt dit ook goed. De Nederlandse markt is zeer proactief. Het is hier nog niet zo verzadigd als in het Engelse taalgebied, maar er zijn vele thema’s waarover in het buitenland minder geschreven wordt dan hier.
Kun jij jouw producten of diensten ook leveren in het buitenland? Maak de content dan ook lokaal. Zo zetten wij zelf met DGOC in 2020 de stap om te lanceren in Duitsland. Het vertaalwerk is al begonnen (lang leve mijn Duitse schoonmoeder). In ons geval een zeer logische stap gezien onze ligging in het grensgebied.
Maak juist meer KORTE content
Goeroes en specialisten zijn jarenlang over elkaar heen gestruikeld om aan te tonen dat we vooral steeds langere content moesten maken. Gewone blogs waren niet meer genoeg, we moesten monsterblogs gaan schrijven. Tot op zekere hoogte zit hier wel iets in natuurlijk, maar de SEO trend voor het aankomende jaar is juist een tegenovergestelde beweging.
Mensen zijn steeds meer op zoek naar korte en concrete antwoorden. Korte content is hierbij vitaal. Men wil vinden wat men zoekt en dan weer verder met de dag. Zo proberen wij hier antwoord te geven op vele vragen in de vorm van korte content via de online marketing kennisbank.
Een andere reden om korte content te schrijven is het claimen van de positie nul. Hierbij zie je het antwoord op je vraag bovenaan in de zoekresultaten voordat je überhaupt doorklikt naar de website waar de uitgebreide informatie te vinden is. Dit werkt via de featured snippets, waarover Frankwatching al eerder schreef.
Website snelheid blijft heel belangrijk
Website snelheid is natuurlijk geen nieuwe trend, maar wel een die nog steeds de aandacht vraagt. Google vind dit namelijk steeds belangrijker. Is je website te langzaam? Dan doe je simpelweg niet meer mee. De impact kan enorm zijn.
Een goed begin om te onderzoeken hoe je ervoor staat is het doen van een snelheidstest via Google Pagespeed Insights.
Zelf doen we eigenlijk nooit iets aan website snelheid. Wij maken gebruik van het Phoenix site systeem en die jongens hebben het zo goed voor elkaar, dat wij er eigenlijk geen omkijken naar hebben. Sinds we overgestapt zijn van WordPress naar Phoenix is ons SEO-verkeer ook enorm toegenomen. Dit komt onder andere door de automatische toepassing van de AMP (Accelerated Mobile Pages) techniek, waardoor veel van onze pagina’s mobiel hoger zijn gaan ranken.
Beantwoordt echte vragen van mensen
Met de opkomst van voice search gaan mensen steeds meer op een andere manier zoeken. Op het moment dat je een zoekopdracht inspreekt in plaats van deze te typen gebruik je meer woorden en ga je hele concrete vragen stellen. Een paar online marketing gerelateerde voorbeelden:
- Wat is Google Ads?
- Welke soorten content zijn er?
- Hoe werkt e-mailmarketing?
- Is TikTok voor bedrijven interessant?
Een zoekopdracht wordt dan ook steeds vaker een concrete vraag. Deze trend sluit naadloos aan op het aanbieden van meer korte content. Beantwoord simpelweg aan de vraag van de zoeker.
De ene auteur is de andere niet
Waar we 5 jaar geleden nog afscheid namen van Google Authorship, een systeem waarmee de foto’s van auteurs van een blog werden weergegeven in de zoekresultaten, komt daarvoor nu auteur autoriteit terug. Het is niet zo letterlijk als destijds, maar waar het om gaat is een algoritme update van Google waarmee de mate van autoriteit van een auteur een grotere rol gaat spelen bij de ranking van content.
Ben je een ervaren (online) auteur en deel je vaak dingen van waarde? Dan heb je een streepje voor. Het is dan ook (nog steeds) heel nuttig om gastblogs te schrijven, regelmatig op je eigen kanaal te bloggen en om kennis te delen via sociale media.
Zelf doe ik al jaren niet anders, dus ik hoop dat ik goed zit ;).
Ververs je content vaker
Last but not least… het vaker verversen van je eigen content. Neil Patel zei het onlangs nog heel mooi in een podcast. Ik ververs meer content dan dat ik nog nieuwe content maak. Neil publiceert gemiddeld één nieuw blog per week, maar zijn team werkt op de achtergrond elke week aan het actualiseren en verbeteren van meer dan 50 artikelen die al online staan!
Voor ons staat dit ook heel hoog op de agenda van 2020. Wanneer ik nu mijn eigen content teruglees van enkele jaren geleden, kom ik heel regelmatig content tegen die wel een opfrisbeurt kan gebruiken. Om over de net iets te letterlijk uitgeschreven interviews nog maar te zwijgen…
Aan de slag met jouw SEO in 2020
Met welke SEO trends voor 2020 ga jij na het lezen van dit artikel als eerste aan de slag? Laat het mij weten in de reacties.
Zoekmachine optimalisatie hulp nodig?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bereiken van hogere posities in Google? SEO uitbesteden is dan een logische stap om je hierbij te ondersteunen. Ga met ons in gesprek en verken de mogelijkheden om steeds meer bezoekers op jouw website te verwelkomen.