Black Hat SEO en White Hat SEO technieken onder de loep
06 april 2021 
4 min. leestijd

Black Hat SEO en White Hat SEO technieken onder de loep

Vraag jij je wel eens af welke SEO technieken Black Hat SEO en welke White Hat SEO zijn? Dat komt goed uit, want vandaag gaan we deze twee eens onder de loep nemen. We leggen uit wat de verschillen zijn, waarom je sommige SEO technieken beter links kunt laten liggen en bespreken de meest populaire technieken.

De basis van deze technieken

Laten we beginnen bij de basis. Google zelf praat niet in termen van Black Hat SEO of White Hat SEO. Het zijn juist alle SEO-specialisten die dit onderscheid maken. Het is niet veel meer dan een manier om onderscheid te kunnen maken tussen werkwijzen die Google wel beloont en niet beloont of zelfs bestraft.

Veel van deze SEO technieken vallen dan ook niet in een van deze twee categorieën, maar zou je kunnen omschrijven als Grey Hat SEO. Daarover later meer.

Wat is Black Hat SEO?

Black Hat SEO omvat alle technieken die je kunt inzetten in een poging om de zoekresultaten te manipuleren waarvan bekend is dat ze ongeoorloofd zijn. Het zijn de dingen waarvan je met gezond verstand ook kunt vaststellen dat ze niet door Google gewaardeerd zullen worden.

Wanneer je Black Hat SEO inzet wordt je niet altijd bestraft door Google, maar verhoog je wel enorm de kans dat dit zal gebeuren.

Black Hat SEO forum

Wil je meer weten oven specifieke technieken en de risico’s? Bezoek dan het Black Hat SEO forum BlackHatWorld. Disclaimer: dit is uiteraard geheel op eigen risico.

Wat is White Hat SEO?

White Hat SEO is uiteraard precies het tegenovergestelde van Black Hat SEO. Dit zijn alle technieken die je kunt inzetten waarvan bekend is dat Google deze juist wel kan waarderen.

Hieronder vallen alle optimalisaties die je maar kunt bedenken die een positieve bijdrage leveren aan de gebruikerservaring van je webshop bezoekers.

Tot enkele jaren geleden was Varvy de meest gebruikte tool wereldwijd om snel te controleren of jouw webshop voldeed aan alle bekende richtlijnen van Google. Helaas is deze tool offline gegaan, maar er is wel een alternatief.

Lighthouse tool van Google

Lighthouse is een tool van Google waarmee je snel een overzicht krijgt van de kwaliteit van je pagina’s. Het is niet zo compleet als Varvy was, maar voor de best beschikbare tool.

Grey Hat SEO?

De categorie Grey Hat SEO wordt minder vaak genoemd. Misschien is dat wel inherent aan het grijze gebied ;). Bij de technieken die hier onder vallen zoek je de rand op van wat nog net wel mag/ kan, maar schuur je richting de kant van het donkere gebied aan.

Ons advies hier is simpel. Bij twijfel, doe het niet en stel jezelf de vraag of de aanpassing van toegevoegde waarde is voor je gebruikers.

Top 3 Black Hat SEO technieken

Het was lastig kiezen uit de vele technieken die er bestaan om in te zetten aan de donkere zijde van SEO, maar hier is dan toch mijn selectie.

1. Onnatuurlijk linkprofiel met hoge DA waarde

Bij deze techniek zie je dat websites die meestal nog niet zo lang bestaan opvallend goed scoren op bepaalde zoektermen. Wat ze dan gedaan hebben is het plaatsen van linken op sites die ze zelf beheren of waar ze mensen kennen of de links kunnen inkopen met een hele hoge DA waarde (lees ook: Wat is een DA waarde?). Hierdoor faken ze een hoge mate van populariteit.

2. Onleesbare teksten [onderaan de pagina]

Dit is echt een klassieker. Onleesbare tekst in de pagina verwerken die niet zichtbaar is voor gebruikers, maar wel voor de Google spider. Vaak gaat dit gepaard met het gebruik van dezelfde kleur letters als de kleur van de achtergrond en zitten deze teksten propvol zoektermen en interne linken.

3. Fake reviews van niet bestaande kopers

De afgelopen jaren zien we steeds vaker fake reviews voorbij komen en gelukkig wordt hier steeds meer tegen opgetreden. Reviews wekken vertrouwen op bij potentiële kopers en een positieve gebruikerservaring draagt dan ook bij aan goede posities binnen Google. Gelukkig prikken consumenten hier ook steeds vaker doorheen en lijkt het probleem al iets minder omvangrijk dan ongeveer een jaar geleden.

Top 3 White Hat SEO technieken

Natuurlijk zijn er ontzettend veel goede dingen die je kunt doen om de zoekresultaten positief te beïnvloeden. Oftewel, hier is onze top 3 van White Hat SEO technieken.

1. Maak en optimaliseer content

Blijf vooral waardevolle content maken. Van alle beschikbare White Hat SEO technieken is dit nog altijd de meest voorname. Sinds wij eind 2019 meer op content zijn gaan focussen is onze eigen organische bereik in Google al meer dan verdubbeld. Dat is geen toeval. Voeg waardevolle content toe en doe dit vaak.

Pas ook content updates toe. Kijk kritisch naar je eerdere blogs, pas ze aan en verrijk ze. Je kunt ze dan opnieuw publiceren als verse content.

2. Zorg voor hoge kwaliteit binnenkomende links

Het gaat niet (meer) om het aantal binnenkomende links, maar volledig om de kwaliteit. Een woordvoerder van Google zei onlangs nog dat ook sites met maar enkele links beter kunnen scoren dan sites met honderden links. Het hangt allemaal van de kwaliteit af.

Ga voor het schrijven van gastblogs met link naar je website en zorg ervoor dat je via PR in de media komt. Klassieke nieuws sites blijven super waardevol.

3. Focus op de gebruikerservaring

Met de komst van Google Analytics 4 heeft Google maar weer eens duidelijk gemaakt dat de metrics continu veranderen. Waar we nu nog heel veel kijken naar cijfers als bounce percentage en uitstappercentage gaat dit meer en meer bewegen naar metrics die meer zeggen over de gebruikerservaring. Hoe lang bleef men rondkijken op de webshop, was er enige mate van interactie en komen mensen terug. Verleg je focus dan ook vooral naar de kwaliteit.

Advies: ga volledig voor White Hat SEO

Dit advies zag je wel aankomen toch? Richt je volledig op alle White Hat SEO technieken en doe die dingen waarvan gebruikers blij worden. De conclusie is dan ook simpel. Maak jij de gebruikers blij? Dan is Google ook blij :).

Nog meer weten over de meest belangrijke SEO technieken? Download dan ons SEO e-book. Liever uit handen geven? Bekijk dan onze SEO diensten voor e-commerce sites.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.