Waarom SEO en branding hand in hand gaan
01 juni 2022 
2 min. leestijd

Waarom SEO en branding hand in hand gaan

SEO en branding worden vaak gezien als twee aparte dingen, aparte takken van sport. In essentie is dit natuurlijk ook zo, maar ze werken ook heel goed samen. Vandaag duiken we daar verder op in. Hoe kan jouw branding de SEO versterken en andersom?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Kortom, het optimaliseren van je webshop en daarom omheen hangende factoren met als doel om meer bezoekers uit zoekmachines naar binnen te halen. In essentie bestaat SEO uit drie pijlers waaraan je kunt werken. Techniek, content en populariteit. Wij leggen hierover alles uit in ons SEO e-book.

Wat is branding?

Branding is een stuk breder dan SEO. Het gaat over het totale beeld wat je als webshop uitstraalt. Je naam, logo, de huisstijl en alle uitingen die je online en offline publiceert. Met branding wil je het verhaal vertellen van je bedrijf en uitstralen waar je voor staat. Wanneer jij de gouden bogen van McDonald's langs de weg ziet krijg je daar direct een bepaald gevoel bij. Wanneer ik Coca-Cola noem is dat ook zo. Met branding wil je dit voor elkaar krijgen.

Wat vinden we belangrijker?

Onlangs hield ik een poll op LinkedIn en daaruit bleek dat 76% van de stemmers branding belangrijker vindt dan SEO. Er deden 74 mensen mee aan de poll, te weinig voor een representatieve steekproef, maar het geeft wel een beeld. Onze eerste ingeving is dat branding meer impact heeft.

SEO of branding?

Als SEO-specialist ben ik het daar volledig mee eens! Het is niet voor niets natuurlijk dat wij zelf onlangs een complete rebranding hebben doorgevoerd van DGOC naar Search Cobra. Met een merk straal je iets uit en die boodschap kun je overal laten zien, online en offline.

Hoe branding SEO helpt

Wanneer je branding inzet en je daarmee op allerlei manieren ook je naamsbekendheid weet te vergroten, heeft dat een impact op SEO. Mensen gaan vaker naar jouw merknaam zoeken en dat levert, ook via Google, meer bezoekers op. En doordat je meer bezoekers krijgt die rondkijken in jouw webshop kan Google meer data verzamelen. Met deze data in Analytics kun jij de webshop blijven verbeteren en hoe beter de gebruikerservaring in jouw webshop, hoe hoger je zult ranken in Google op allerlei relevante zoekwoorden.

Het effect is indirect, maar het is er. Google kijkt steeds meer naar de gebruikerservaring en deze speelt een steeds grotere rol in de rangschikking. Dit gaat ten kosten van bijvoorbeeld kwantitatieve linkbuilding. De tijd van linkjes aanvragen op startpagina's en dergelijker ligt grotendeels achter ons.

Hoe SEO branding helpt

Andersom werkt het ook. Wanneer jij hard werkt aan de vindbaarheid van je webshop en je steeds meer bezoekers aantrekt op zoektermen rondom jouw producten, productcategorieën en andere pagina's, hoe meer mensen in aanraking komen met jouw merk. Ook hierdoor gaan mensen in Google vaker zoeken op jouw merknaam. Kortom, de twee kunnen elkaar enorm versterken.

Hoe wij jou helpen met SEO

Natuurlijk wil je een beter resultaat met behulp van SEO. Dit is het moment om daarmee aan de slag te gaan en om de volgende stappen te zetten voor de groei van jouw webshop. Meer weten? Kijk dan even op onze SEO uitbesteden pagina.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.