Linkbuilding: Waarom het in 2023 nog steeds belangrijk is
14 januari 2023 
3 min. leestijd

Linkbuilding: Waarom het in 2023 nog steeds belangrijk is

Doe jij nog steeds aan linkbuidling in 2023? Dat ben je goed bezig! Het is misschien wel een van de meest saaie en oudste onderdelen binnen SEO, maar het blijft toch belangrijk. Nog steeds...

Een van de belangrijkste redenen waarom linkbuilding in 2023 nog steeds gedaan wordt, is omdat het helpt bij het verbeteren van de zoekmachineresultaten. Zoekmachines zoals Google gebruiken links om te bepalen hoe relevant een website is voor een bepaald onderwerp. Hoe meer kwalitatief hoogwaardige links een website heeft, hoe hoger deze zal scoren in de zoekresultaten. En ja, dit is wellicht frustrerend, want veel van de links komen op plaatsen waar geen mens ooit zal komen. Toch werkt het, zo wijst de praktijk uit. Google zal blijven proberen het effect hiervan minder belangrijk te maken, maar dat roepen we al meer dan 10 jaar.

Het blijven werken aan linkbuilding helpt ook bij het verhogen van de zichtbaarheid van een website. Wanneer andere websites naar jouw website of webshop linken, kan dit leiden tot meer verkeer naar de site. Dit kan vervolgens leiden tot meer leads en verkoop voor jouw bedrijf.

Frankwatching en linkbuilding

Ondanks dat veel geplaatste links amper bezoekers opleveren, zijn er altijd uitzonderingen. Zoek die dan ook op. Het is bijvoorbeeld niet voor niks dat ik af en toe een artikel schrijf voor Frankwatching. Vanuit die route komen altijd voor ons waardevolle bezoekers op deze site.

Links naar jouw website kunnen ook de autoriteit van je website versterken. Wanneer een website veel kwalitatief hoogwaardige links heeft, wordt deze als een autoriteit in de branche beschouwd door Google. Ook hier moeten we het verschil in de gaten houden tussen de kwalitatieve links en de kwantitatieve links. Zoals met bijna alles gaat kwaliteit boven kwantiteit, maar heb je ze beide nodig.

Linkbuilding kan ook helpen bij het opbouwen van verkeer via sociale media. Afhankelijk van je doelgroep zijn er verschillende strategieën om te gebruiken. Voor webshops is het plaatsen van content op Pinterest heel interessant. Voor b2b-bedrijven blijft LinkedIn het meest tot de verbeelding spreken en voor consumentenproducten is een mix van Facebook, Instagram en TikTok, afhankelijk van je doelgroep, nodig.

Linkbuilding kan ook helpen bij het verkrijgen van nieuwe klanten. Wanneer jouw website een hoge positie in de zoekresultaten heeft, is de kans groter dat deze wordt bezocht door potentiële klanten. Dit kan leiden tot meer leads en verkoop. Dit is natuurlijk te simpel voor woorden, maar je wilt niet weten hoeveel bedrijven dit allemaal laten liggen. Het is als de voetballer die wel een prachtige goal van buiten de 16-meter in de kruising jaagt, maar die ook een simpele kans voor open doel weet te missen.

Linkbuilding blijft in 2023 nog steeds een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het kan helpen bij het verbeteren van de zoekmachineresultaten, verhogen van de zichtbaarheid van een website, versterken van de autoriteit, opbouwen van een sociale media aanwezigheid en verkrijgen van backlinks van invloedrijke websites. Bedrijven die willen groeien en succesvol zijn in hun online aanwezigheid moeten linkbuilding serieus overwegen in hun SEO strategie.

Natuurlijk is de beste optie om linkbuilding uit te besteden. Neem contact met ons op voor meer informatie.