Romano Groenewoud, SEO Geek in hart en nieren
13 november 2015 
2 min. leestijd

Romano Groenewoud, SEO Geek in hart en nieren

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts en mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Romano Groenewoud, eigenaar van SEO Geek.

Wie is Romano Groenewoud?

Heel kort gezegd in drie woorden ben ik een nomadische SEO specialist. Ik doe mijn werkzaamheden terwijl ik aan het reizen ben. Ik ben heel blij met deze lifestyle. Ik kan bussiness en pleasure prima verbinden. Mijn kosten zijn veel lager hier op locatie. Ik zit hier in de zon en het eten is ook goed.

Jouw thuisbasis is Brielle, maar inmiddels ben je digitale nomade. Hoe is dat in de praktijk?

Ik ga af en toe terug naar Nederland. Als je in een druk land komt ben je des te blijer als je terug kunt komen naar de polder.

Waar is jouw passie voor zoekmachine optimalisatie door ontstaan?

Ik ben om eerlijk te zijn een beetje een geek. Ik heb een passie voor het web. Als iemand zoekt naar een SEO specialist en ze jou vinden is dat veel waardevoller dan wanneer je mensen lastig valt met advertenties.

Welk SEO project heeft jou de meeste voldoening gegeven?

Een van onze eerste campagnes voor een organisatie in de camping industrie. Ze rankten totaal niet totdat de website in orde was en goede content had. Na enige tijd stonden ze op de eerste plaats met diverse voor de organisatie belangrijke zoekwoorden. Het budget was niet heel groot en dus moesten we creatief zijn.

Wat zijn op dit moment de belangrijkste ranking factoren?

Een tijdje geleden zijn de jaarlijkse rapporten van Matrix en Moz uitgekomen. Hieruit blijkt dat links nog altijd belangrijk zijn. Maar het aandeel van links zal minder belangrijk worden doordat er meer dan 200 factoren zijn. De dingen die in opkomst zijn; merksignalen (hoe bekend is jouw merk), gedragssignalen (denk bijvoorbeeld aan CTR en BR) en sociale signalen (sociale media).

Waarom is jouw website nog niet omgezet naar https?

Om heel eerlijk te zijn heb ik het te druk gehad en ik wil het in één keer goed doen. Tevens vind ik het een beetje een hype. We zien bij klanten dat het weinig invloed heeft op de ranking. Wellicht komt dat nog.

Wat zijn je verwachtingen op het gebied van SEO in 2016?

Mobiele vriendelijkheid wordt steeds belangrijker. Ik denk dat Google daar veel meer eisen zal gaan stellen. Je kunt de mobiele vriendelijkheidstest van Google doen om een score van jouw website te krijgen. Het tweede punt is content. Het zal meer van belang zijn dat jij jouw boodschap deelt en niet wezenloos content post, puur om het posten zelf. Wees uniek en wees jezelf.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Qua business ben ik nog steeds actief binnen de SEO wereld. Ik blijf dit soort werk doen en er passie voor houden. Het is nooit saai en nooit hetzelfde.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Geef de boerderij weg. Het is van Neil Patel. Het betekent dat je niets achter moet houden. Vertel alles aan de klant.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.