Zoekwoordtypen: hoe het werkt
19 maart 2020 
1 min. leestijd

Zoekwoordtypen: hoe het werkt

Zoekwoordtypen beheersen al jaren de dagen van menig SEA-marketeer. Welke typen gebruik je nu wanneer en waar moet je allemaal op letten. En met alle automatiseringen die doorgevoerd worden binnen Google Ads door Google kunnen wij inmiddels ook de vraag stellen of we over enkele jaren uberhaupt nog wel zoekwoordtypen hoeven in te stellen.

De verschillende soorten zoekwoordtypen

De verschillende zoekwoordtypen zijn al jaren hetzelfde en kennen weinig geheimen meer. Je hebt de brede zoekwoorden met of zonder modifier het + teken voor een zoekwoord), de zinsdelen (tussen ” haakjes), de exacte zoekwoorden (tussen [ ] haakjes) en de uitsluitingswoorden (met een – teken ervoor). Een uitgebreide uitleg hierover is te vinden in onze Google Ads Kennisbank in het artikel over zoekwoordtargetting.

Omdenken binnen Google Shopping

Binnen Google Shopping kun je maar één van de zoekwoordtypen echt inzetten. Dat zijn de uitsluitingswoorden. Vele klanten vragen ons regelmatig of we op specfieke zoekwoorden kunnen targeten, maar dat zit er bij Google Shopping niet in.

Het werkt daar als volgt:

  1. Via de producten feed wordt een productpagina omgezet naar een advertentie
  2. Google bepaalt op basis van de inhoud van je pagina de relevantie en bij welke zoektermen de advertentie getoond kan worden
  3. Jij moet zelf alle niet relevante woorden uitsluiten waarop je de advertentie niet wilt zien

Zoekwoordtypen gebruik in de komende jaren

De laatste tijd zien we steeds meer vormen van automatisering binnen Google Ads en de verwachting is dat deze trend de komende jaren ook door zal zetten. Je ziet ook in de optimalisatie aanbevelingen van Google Ads dat de geautomatiseerde opties steeds meer gesuggereerd worden en de voorkeur beginnen te krijgen. Het is duidelijk dat Google echt deze kant op wil.

Voorbeelden zijn:

  • Dynamische tekstadvertenties
  • Dynamische display banners
  • Slimme Google Shopping campagnes

Doordat deze trends steeds duidelijker zichtbaar is, zie je ook dat de rol van de SEA-specialist aan het veranderen is. Wanneer je bijvoorbeeld een Slimme Google Shopping campagne inzet, kun je daar geen zoekwoordtypen wijzigingen meer doorvoeren. Het zelflerende systeem van Google doet al het werk voor je. Bij dit soort campagnes zien wij dat je in het begin vaak wat minder effectief bent, maar dat het algoritme van Google het op langere termijn vaak wel wint van menselijke arbeid.

Moeten we meer loslaten?

Voor SEA-marketeers is dit het meest lastige stuk. Loslaten. We zullen op termijn minder met de verschillende zoekwoordtypen gaan werken en er zal meer vanuit de automatisering gedaan worden. Dit zal niet betekenen dat de specialisten ineens zonder werk zitten. Integendeel, het zal eerder zo zijn dat ze binnen de projecten meer tijd zullen hebben voor de strategische en creatieve taken, omdat Google steeds meer het productiewerk uit handen neemt.

Zie jij door de zoekwoordtypen het bos niet meer? Denk dan ook eens aan uitbesteden van je Google Ads. Wij staan met ons team van specialisten klaar om je hierin te ondersteunen.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.