Hoe werkt zoekwoordtargeting?

Hoe werkt zoekwoordtargeting?

Zonder zoekwoorden geen Google Ads. Nagenoeg elke zoekopdracht in de zoekmachine staat garant voor een rijtje tekstadvertenties van adverteerders die graag de aandacht trekken van de zoeker, juist op de ene zoekwoord. In dit artikel lees je alles over zoekwoordtargeting.

De verschillende typen zoekwoorden

Maak gebruik van de kracht van de verschillende typen zoekwoorden van Google Ads. Zet brede zoekwoorden, brede zoekwoorden met modifer, woordgroepen en exact zoeken op de juiste manier in. Bespaar hiermee geld door gericht te werken met exacte zoekwoorden, hark veel verkeer binnen en krijg ideeën voor nieuwe effectieve zoekwoord combinaties door brede zoekwoorden. Wat zijn de termen waar jouw klanten op zoeken, hoe kom je hier achter en waarop wil je gevonden worden en dus adverteren? En natuurlijk, hoe zorg je voor een optimaal rendement uit de binnengehaalde kliks? We kijken naar de verschillende soorten zoekwoorden. Zorg voor de optimale zoekwoordtargeting.

Brede zoekwoorden

De brede zoekwoorden zijn de zoekwoorden die alles opvangen. Buiten de zoekterm om worden ook synoniemen, soortgelijke woorden en meervouden en enkelvouden getoond. Dit type zoekwoord wordt nauwelijks meer gebruikt, omdat er te veel vervuiling optreedt. Voorbeeld honden knuffels Wel: puppy knuffel hond knuffel bestellen hondenknuffel pluche honden Brede zoekwoorden met modifier In plaats van de standaard brede zoekwoorden raden wij het gebruik van brede zoekwoorden met modifier aan. De modifier is in dit geval een + voor het zoekwoord. Dit type toont, net als de brede zoekwoorden, verschillende varianten, maar dan minder extreem waardoor er minder vervuiling optreedt. Voorbeeld +honden +knuffels Wel: honden knuffels kopen knuffels honden bestellen Niet: puppy knuffels pluche honden kopen

[Exacte zoekwoorden]

De laatste stap waarmee je het net van zoekwoorden kunt verkleinen zijn de exacte zoekwoorden. Exacte zoekwoorden vul je in tussen vierkante haakjes [ ]. Hiermee verplicht je Google de advertentie alleen te tonen indien de zoekopdracht exact overeenkomt met de door jou opgegeven term tussen haakjes. Voorbeeld [honden knuffels] Wel: honden knuffels Niet: hondenknuffels kopen honden knuffel bestellen

De nieuwe woordgroepen of "phrase match" sinds februari 2021

Sinds februari 2021 zijn de phrase match en de broad match modifier zoekwoorden aangepast en samengevoegd tot de nieuwe versie van woordgroepen. Voorheen waren er drie verschillende opties:

  • Woordgroepen of "Phrase match": Je kon woordgroepen gebruiken als je de omvang van je zoekwoorden verder wou beperken. Een woordgroep voerde je in door voor en na het zoekwoord een dubbel aanhalingsteken “ te plaatsen. Je verplichtte Google hiermee de advertentie alleen te tonen indien alle zoekwoorden die binnen de woordgroep geplaatst zijn in de zoekopdracht voorbijkomen. Voorbeeld "honden knuffels" Wel: 'honden knuffels kopen' Niet: 'puppy knuffels honden kopen'
  • +Broad +Match +Modifier zoekwoorden: Deze vorm van zoekwoorden zijn eigenlijk Broad zoekwoorden met een plusje ervoor. Het plusje zorgt ervoor dat dat woord of een directe variant (afkortingen, accenten, acroniemen, spelfouten, meervoud / enkelvoud) ervan in je zoekterm terug moet komen. Je targeting zal dus relevanter worden en veel ver gerelateerde zoektermen wordt je niet meer op gevonden. Je hoeft ook niet bij alle woorden een plusje te gebruiken, alleen de woorden waar je specifieker op gevonden wilt worden.
  • +Phrase.Match.Modifier zoekwoorden: Dit is een hybride vorm van phrase en broad match modifiers. Je zorgt er op deze manier voor dat de volgorde van de zoekwoorden ook het zelfde blijven. Dit is bij normale broad match zoekwoorden niet het geval en kan soms erg handig zijn. Je zet in dit geval puntjes tussen de woorden in plaats van spaties.

Na februari 2021 is er dus een nieuwe samengevoegde variant van de woordgroep. Deze komt het exact overeen met de +Phrase.Match.Modifier zoekwoorden omdat de volgorde van de woorden hetzelfde blijft. Je krijgt dus geen combinaties meer met een onlogische volgorde. Je hebt dus eigenlijk de voordelen van de woordgroepen en de voordelen van de +broad +match +modifier zoekwoorden. Het nadeel is dat je geen specifieke phrase match meer kunt gebruiken en je resultaten breder zullen zijn. 

Gebruik van bestemmings-URL’s

Wist je dat je ook op zoekwoordniveau landingspagina’s kunt instellen? Je kunt daardoor bij één enkele advertentiegroep toch specifieke pagina’s aangeven waar de zoeker naartoe gestuurd mag worden. Dit heeft een zeer positief effect op de kwaliteitsscore, omdat je veel relevanter kunt zijn dan wanneer je dit nalaat. Gerichte zoekwoordtargeting en passende landingspagina's hebben een positieve invloed op jouw score.

Zoekwoorden verwijderen

Word je gevonden op woorden die je zelf belangrijk vindt maar leveren ze geen conversies op? Laat dan je ego los en verwijder deze niet rendabele woorden vandaag nog. Het is zonde om budget te besteden aan woorden die wel relevant lijken maar niks opleveren.

Longtail zoekwoorden

Hoe breder een zoekwoord, hoe meer je per klik zult moeten betalen. Maak daarom gebruik van longtail zoekwoorden en adverteer zo breed mogelijk. Hieronder een voorbeeld van 3 zoekwoorden waarbij de longtail zich steeds uitbreidt. • luisterboek • download luisterboek • download luisterboek kopen

Uitsluitingswoorden

Niets is zo zonde als geld weggooien als het niet nodig is. Hier zijn uitsluitingswoorden je beste vriend. Deze woorden helpen je voorkomen dat je gevonden wordt op woorden waarvan je weet dat je er geen omzet mee zult behalen. Een praktisch voorbeeld is de situatie van 123luisterboek.nl. Mensen die zoeken op het woord “torrent” willen wel luisterboeken downloaden, maar hebben geen koopintentie. Wegstrepen dus.

Het maken en onderhouden van Google Ads campagnes is een vak apart. Google Ads uitbesteden zodat jij niet bezig hoeft te houden met zoekwoordtargeting? Neem dan een kijkje bij onze online marketing diensten pagina.