Google Ads specialist selecteren: de aandachtspunten
09 juni 2022 
2 min. leestijd

Google Ads specialist selecteren: de aandachtspunten

Wij zijn Google Ads specialisten.... en we zijn bepaald niet de enigen in Nederland. Zonder overdrijven zijn er inmiddels duizenden bureaus, groot en klein, en evenzoveel freelance specialisten in ons land die zich met Google Ads bezighouden. Niet zo vreemd, want voor elke specialist zijn er minstens honderd bedrijven die hun hulp goed kunnen gebruiken. Maar waar let je op bij het selecteren van een Google Ads specialist?

De ene Google Ads specialist is de andere niet

Laten we beginnen met het vaststellen dat er verschillende soorten Google Ads specialisten zijn. Ze hebben allemaal goede bedoelingen en ze zullen allemaal vanuit hun overtuiging de best mogelijke campagnes maken. Toch zijn er grote verschillen in het online marketing landschap. Ik onderscheid al jaren de Pure Players en de Cowboys.

Pas op voor Google Ads Cowboys

De Cowboys zijn lastig te herkennen, maar dit type specialisten zijn vooral goed in het verkopen van hun dienst. Wanneer het werk eenmaal begonnen is krijg je in het begin vaak te maken en met een senior specialist en gaat het best goed. Maar dan komt de wisseling van de wacht en zit je ineens met een junior opgescheept die nog niet de helft weet van je eerdere contactpersoon. Herkenbaar?

Ga altijd voor Pure Players

Pure Players zijn mensen met passie voor hun vak en ze zullen zich niet alleen in het begin van een Google Ads traject, maar ook later optimaal blijven inzetten voor het beste resultaat van de klant. Gelukkig zijn er hier ook een heleboel van.

Let op: het is niet mijn bedoeling om hier modder te gooien en ik zal ook zeker geen namen noemen, maar mijn jarenlange ervaring leert nu eenmaal dat dit grofweg de twee typen zijn waar je tegenaan kunt lopen. Ik kan de keren al niet meer tellen dat wij een campagne mochten overnemen van een Cowboy en eerst druk bezig waren met "puin ruimen".

Zo controleer jij jouw Google Ads specialist

Natuurlijk kijk je elke maand naar de resultaten en zul je aan de hand daarvan bepalen in hoeverre jouw bureau succesvol is in het Google Ads werk of niet. Maar er is meer om op te letten. Wat voor de meeste  van onze klanten een eyeopener is, en wij vertellen dat al op dag 1, is dat er binnen Google Ads een functie wijzigingsgeschiedenis bestaat. Hier kun je precies zien welke handelingen zijn uitgevoerd, wanneer en door wie.

Natuurlijk zeggen die handelingen niet alles, maar het geeft wel een beeld van de mate van activiteit en hoe vaak er aan campagnes voor jullie wordt gewerkt.

De drie dingen om op te letten

Je hebt besloten dat het tijd is om te gaan werken met een Google Ads specialist of om een overstap te maken van de ene naar de andere specialist. Dit zijn de drie dingen om echt op te letten:

  1.  Wat zeggen anderen over deze Google Ads specialist?
  2.  Hoe lang is het bedrijf al actief?
  3.  Wat is het specialisme van dit Google Ads bureau?

Wat zeggen anderen over deze Google Ads specialist?

Reviews spreken boekdelen. Wat zeggen de klanten van deze specialist? Kijk naar Google klantenreviews, aanbevelingen op LinkedIn en alle andere plaatsen waar mogelijk reviews achtergelaten worden.

Hoe lang is het bedrijf al actief?

Natuurlijk zegt het niet altijd alles, maar hoe langer een bedrijf actief is, hoe stabieler deze partner zal zijn. Maak wel onderscheid in grote of kleine bureaus en freelance specialisten. Als ik voor mezelf spreek ben ik al meer dan 15 jaar actief met Google Ads. De vele succesvolle campagnes spreken voor zich en bezorgen mijn mond-tot-mond reclame. Ervaring kun je niet faken, maar maak het ook niet heilig.

Wat is het specialisme van dit Google Ads bureau?

Heeft het bureau waarmee je wilt gaan werken zelf een specialisme? Dat zou nog wel eens heel handig kunnen zijn. Zo zijn wij volledig gespecialiseerd in e-commerce bedrijven. Kunnen we dan geen campagnes maken voor dienstverleners? Tuurlijk wel, maar we kiezen heel duidelijk voor een focus op e-commerce. Daardoor zijn we bovengemiddeld veel bezig met campagnes die direct omzet moeten opleveren, zoals Google Shopping.

Zijn wij jouw Google Ads specialist?

Ben jij klaar om jouw keuze te maken voor een Google Ads specialist? Natuurlijk zouden wij het dan enorm waarderen als je even contact met ons opneemt voor een intake gesprek. Je zit nergens aan vast en je krijgt altijd een eerlijk advies.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.