VSB Sierbestrating ziet groene cijfers in het dashboard: ‘Juist dat Marc geen gouden bergen beloofde, wekte vertrouwen’
Céleste Derks doet de marketing voor familiebedrijf VSB Sierbestrating. Voor Covid deden zij eigenlijk nooit ‘iets online’. Céleste: ‘Dat hadden we helemaal niet nodig, de klanten kwamen toch wel. Maar na de pandemie veranderde dat.’ En dus besloten ze een webshop op te zetten en te beginnen met online marketing.
Geen webshop, geen online marketing. Zo zag de business van VSB Sierbestrating eruit voor Covid. Céleste begon achter de receptie bij het familiebedrijf, maar was al snel officemanager. Nu ligt ook een deel van de marketing op haar bordje. ‘Na de pandemie kwamen er ineens een stuk minder klanten binnen. Toen was het vrij snel duidelijk dat we niet meer om online heen konden. We richtten de webshop in en begonnen met online marketing: SEO met oog op de lange termijn en SEA om op te starten.’
Verkeerde focus
Samen met de eigenaren begon ze vol enthousiasme, maar door een gebrek aan kennis kwam het project al snel tot stilstand. ‘Toen hebben we iemand ingehuurd om de SEO van ons over te nemen. Maar omdat de beloofde resultaten steeds uitbleven, hebben we die samenwerking ook weer stopgezet. Pas toen we met Search Cobra gingen samenwerken, leerden we dat de eerste partij zich al die tijd op de verkeerde dingen focuste.’
Geen toverstaf
Céleste en haar collega’s vonden het best moeilijk om na die tegenvallende ervaringen met een nieuwe partij een doorstart te maken. Maar toen Marc een filmpje maakte waarin hij de website analyseerde en uitlegde wat hij voor het bedrijf zou kunnen betekenen, gingen ze toch in gesprek. ‘Zijn eerlijkheid trok ons over de streep. Marc zei: voor een toverstaf moet je niet bij mij zijn. Ik kan je alleen zeggen wat ik voor je kan doen, maar ik kan geen gouden bergen toveren en ga die dus ook niet beloven.’
Puin ruimen
In eerste instantie was Marc - aldus Céleste - vooral aan het puinruimen. ‘De basis stond bij ons nog helemaal niet. We hadden bijvoorbeeld geen idee dat we ons moesten aanmelden bij Google Search Console, hadden nog helemaal geen dashboard waarmee we onze resultaten kunnen meten en op onze website ontbraken alle meta beschrijvingen en relevante tags. Daar had de voorganger van Marc ons allemaal niet op gewezen.’
Gewone-mensen-taal
Dat Marc veel leservaring heeft, is mooi meegenomen. ‘Ik heb zelf geen marketingachtergrond en de eigenaren zijn niet zo thuis in het digitale. Maar we willen wél graag meegenomen worden in wat we aan het doen zijn en waarom. Marc vindt dat helemaal geen probleem. Doordat hij veel ervaring heeft met lesgeven, komt hij niet met een opeenvolging van vaktermen die wij niet begrijpen. 'Hij legt alles zo vaak als nodig uit in gewone-mensentaal.'
Schakelen met de webbouwer
VSB Sierbestrating neemt iedere maand een vast aantal uren af dat Marc besteedt aan zowel SEO als SEA. Eens per maand stuurt hij een rapportage met wat hij gedaan heeft én wat dat oplevert. ‘In het begin was Marc vooral druk met fouten wegwerken. Hij schakelde toen bijvoorbeeld veel met de webbouwer om ervoor te zorgen dat alles technisch goed stond. Hoe ontzettend belangrijk dat is voor SEO, wist ik eigenlijk helemaal niet voordat we met Search Cobra gingen werken.’
Samen aan het werk
Dat Marc nu voor hen aan de slag is, betekent niet dat Céleste zelf achterover kan leunen. Integendeel: ‘Ik heb de afgelopen maanden behoorlijk wat van mijn werktijd in SEO gestoken. Marc is absoluut niet bang om mij aan het werk te zetten. Elke maand nemen we door wat Marc gaat doen en wat ik ga doen. Als ik twijfel, pols ik tussendoor wel of iets goed staat of hoe iets ook alweer moet. We doen het echt samen: als de een niet levert, kan de ander niet door.’
Hogere positie, meer klanten
Nu de basis staat, begint al dat harde werken zich uit te betalen. En dat betekent: groene cijfers in het dashboard. ‘Voordat we met Marc gingen werken stonden we op pagina weet-ik-hoeveel in Google, nu staan we op pagina vijf. En we kruipen nog steeds gestaag omhoog. We zien ook dat er meer klanten binnen komen via Google dan eerst en dat die klanten langer blijven hangen en vaker doorklikken.’
Duurzame toestroom van klanten
En dat is maar goed ook. Want de via-via-klanten kwamen na de pandemie niet in dezelfde aantallen terug. ‘Onze business is definitief veranderd. Was online vroeger optioneel, nu is het onmisbaar. We moeten onze SEO en SEA dus echt op orde hebben, waarbij wij SEA wel echt zien als iets voor ‘erbij’. Uiteindelijk moet SEO gaan zorgen voor een duurzame toestroom van klanten.’
De juiste professional inschakelen
Voor wie ook op zoek is naar hulp bij SEO en SEA, heeft Céleste nog wel een tip: ‘Zoek iemand die eerst de basis stevig neerzet. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan paginatitels, URL’s, tags en meta beschrijvingen. Alleen als dat allemaal goed staat, haal je alles uit je content.’ Een waarschuwing heeft ze ook: ‘Kijk uit met bedrijven die resultaten garanderen. Online marketing succes is afhankelijk van zoveel factoren dat er geen garanties zijn. Een echte professional weet dat, een betrouwbare professional durft dat ook te zeggen.’