Wat is CPC?
CPC staat letterlijk voor Cost Per Click oftewel de kosten per klik. Dit komt neer op de kosten die jij aan Google of iemand anders betaald als iemand op jouw advertentie klikt. Je krijgt bij verschillende platformen te maken met CPC-kosten:
CPC bij Search engine advertising (SEA)
Bij Google Ads of Microsoft Advertising betaal je per klik. Je kunt bij veel campagnes bieden op bepaalde zoekwoorden of je stelt een budget in en laat de biedingen automatisch gaan. Je maakt gebruik van bepaalde bied strategieën zoals Manual CPC, Target CPA of Target ROAS. Maar hoe dan ook betaal je uiteindelijk alleen op het moment dat iemand op jouw advertentie klikt.
Hoe duur de CPC is ligt vooral aan de populariteit van een zoekwoord. Als er heel veel concurrentie op de advertentieplekken zit boven aan de pagina dan kan een zoekwoord soms wel 75 euro kosten. In het geval van minder concurrentie sommige kliks ook maar een paar eurocent. Het ligt verder ook aan de gewenste positie en de kwaliteitsscore van het zoekwoord. Hoe hoger je je advertentie in de resultaten wilt laten vertonen hoe duurder. De kwaliteitsscore heeft dan weer vooral met de relevantie van de landingspagina en de advertentie in combinatie met het zoekwoord te maken. Hoe beter dit aansluit hoe goedkoper het is.
CPC bij Social media advertising
Bij Social media adverteren heb je ook vaak met de CPC-kosten te maken. In veel gevallen kun je echter niet specifiek op zoekwoorden bieden en wordt de CPC vooral in de analytische cijfers weergegeven. Zo weet je vaak ook wat je per click gemiddeld betaald bij Facebook, Instagram of Pinterest bijvoorbeeld. Bij Facebook bijvoorbeeld kun je wel budgetten instellen maar je betaalt meestal ook voor de weergaven van je advertenties. Dit ligt ook weer aan de verschillende bied strategieën en type campagnes.
CPC bij Marketplaces
Bij verschillende marktplaatsen krijg je ook te maken met kosten per klik omdat je binnen de zoekfunctie van deze websites ook te maken krijgt met biedingen en zoekwoorden. Je kunt bij Amazon en Bol bijvoorbeeld kun je ook bieden op zoekwoorden, categorieën of zelfs productpagina’s van je concurrentie. Dit zijn de Sponsored products, Sponsored Brands en Sponsored Display advertentiecampagnes.
Andere variaties:
Cost Per Mille (CPM)
Bij CPM betaal je voor het aantal vertoningen per 1000 vertoningen. Hoe veel er dan uiteindelijk op geklikt wordt maakt niet uit. Uiteindelijk kun je dan natuurlijk je gemiddelde CPC zelf uitrekenen.
Cost Per Sale (CPS) of Cost Per Acquisition/ Action (CPA)
Je kunt de natuurlijk ook focussen op de kosten per conversie wat ze meestal CPS of CPA noemen. In dit geval dan focust de biedstrategie zich om niet meer per conversie uit te geven dan wat jij aangeeft. Dit is meestal gebaseerd op historische data en is ook een automatische biedstrategie. Uiteindelijk betaal je uiteraard wel voor de kliks.