Wat is het Google Merchant Center?

Wat is het Google Merchant Center?

Om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die Google Shopping biedt, heb je een Google Merchant Center account nodig. Daarnaast dien je te beschikken over minimaal één product feed die aan de eisen van Google voldoet. De meeste webwinkel softwarebedrijven bieden een dergelijke feed standaard aan.

Google Merchant Center account

Het begint met het aanmaken van een account, waarbij het handig is om dit te doen met hetzelfde Google account als het account waarmee u inlogt bij Google AdWords. Ga naar https://merchants.google.com. Na het aanmaken van het account zijn er enkele zaken in het bijzonder van belang. Verifieer en claim je website meteen. Deze stap kun je niet overslaan, anders werkt het account niet. Deze verificatie vind je onder het tabblad “Instellingen” en dan “Websiteverificatie”. Ook je bedrijfsgegevens moeten hier ingevuld worden. De winkelnaam is hier in het bijzonder van belang. Dit is ook de naam die wordt weergegeven bij uw Google Shopping advertenties.

Product feeds

Het allerbelangrijkste onderdeel van Google Shopping zijn de product feeds. Zonder feeds geen Google Shopping, zo simpel is het. Afhankelijk van je startpunt kan dit heel eenvoudig te regelen zijn of een behoorlijke klus zijn. Ben je met jouw webwinkel aangesloten bij een van de grotere webwinkel software platformen of pakketten? Dan is de kans groot dat daar al een feed URL voor u klaarstaat. Een product feed is voor elke webwinkel van belang en zo zien deze software partijen het over het algemeen ook. Wordpress met Woocommerce als shop? Ook dan zijn er plugins beschikbaar die je het gemakkelijk zullen maken om snel een geschikte feed te realiseren. Geen webwinkel pakket en ook geen Wordpress? Dan is het zaak om zelf een feed te laten bouwen door een IT-specialist. De Google product feed specificaties zijn enorm uitgebreid en daarover zou een apart boek geschreven kunnen worden. Een overzicht van alle specificaties en richtlijnen vind je hier: https://support.google.com/merchants/answer/188494?hl=nl.

Product feed in Google Merchant plaatsen

Wanneer de product feed beschikbaar is kun je deze gaan opvoeren in Google Merchant. Ga hiervoor naar het tabblad “Feeds” en klik op de rode knop “+Feed”. Het registreren van de feed verloopt vervolgens in drie stappen. In de eerste stap bepaal je het soort feed, de naam en het doelland. In de tweede stap geef je de URL op van de feed. Je kunt hier ook kiezen voor een handmatige feed via Google Spreadsheets, maar dat raad ik je niet aan. In de laatste stap bepaal je de instellingen voor de feed. Het maken en onderhouden van Google Ads campagnes is een vak apart. Google Ads uitbesteden? Neem dan een kijkje bij onze online marketing diensten pagina.