Wat zijn Discovery Ads?
Discovery campagnes zijn de nieuwste vorm van Google-campagnes en zijn vanaf april 2020 pas in alle accounts uitgerold. Discovery-advertenties worden op drie plaatsen weergegeven; de Google Discover-feed onder de zoekbalk in de app en in mobiele browsers, op de YouTube-homefeed en de sociale en promotiemappen in Gmail.
Verspreid over de feed zijn ze vergelijkbaar met advertenties in social media nieuwsoverzichten zoals Facebook en Instagram. Discovery ads worden weergegeven op basis van onderwerpen of merken waarin gebruikers interesse hebben getoond in het Google-netwerk. Gebruikers kunnen de instellingen wijzigen om meer of minder van bepaalde onderwerpen te zien, ze te volgen of ze helemaal te verwijderen.
De advertenties zien eruit als een soort van shopping advertentie met een afbeelding, een kop en een beschrijving. Het is echter anders dan een shopping ad omdat hier niet een product aan hoeft te hangen.
Bekijk hier voorbeelden van Discovery Ads:
Hoe werkt de targeting?
Je kunt bij discovery ads alleen targeten op doelgroepen zoals affiniteitsdoelgroepen of remarketing lijsten. Je kunt niet op zoekwoorden targeten. Je kunt welk een custom intent doelgroep maken waar je zoekwoorden aan toe voegt.
In-market audiences en aangepaste intentiedoelgroepen zijn goede targetingmethodes voor Discovery ads. Google gebruikt klikken op gerelateerde advertenties, daaropvolgende conversies, site-inhoud en recentheid en frequentie van bezoeken om te bepalen of iemand in aanmerking komt voor een product of service.
Hoe werken discovery ads?
Net als responsieve zoekadvertenties zijn Discovery-advertenties geautomatiseerd. Met Discovery-advertenties kunnen bij het instellen meerdere afbeeldingen worden geüpload en wordt automatisch de afbeelding weergegeven die het meest geschikt is voor de gebruiker.
Dit maakt Discovery Ads ook bijzonder geschikt voor branches die een breed scala aan producten of diensten aanbieden, zoals de mode-industrie, waardoor de meest relevante beelden kunnen worden getoond aan klanten die geïnteresseerd zijn in een specifieke productcategorie. Bij het instellen kunnen adverteerders maximaal vijf koppen en vijf beschrijvingen invoeren om hun best presterende bericht verder te testen.
Discovery-advertenties zijn niet voor iedereen geschikt maar ze zijn voor veel merken zinvol. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat Google probeert in te spelen op advertenties in nieuwsoverzicht stijl die vergelijkbaar zijn met Facebook, en in veel opzichten is dit waar. Maar er is een duidelijk onderscheidingspunt dat het idee van Discovery-advertenties erg aantrekkelijk maakt. Je komt ze niet random tegen wanneer je in een nieuwsoverzicht scrolt. Je zult ze alleen zien wanneer je actief naar iets zoek dat al met het onderwerp ter maken heeft.
Wil jij ook met discovery ads aan de slag gaan? Laat ons je helpen, bekijk onze Google Ads uitbesteden pagina en laten we samen gaan knallen!