Wat zijn universele app-campagnes?

Heb je een eigen app en wil je deze promoten? Dan is de universele app-campagne een enorme uitkomst. Met dank aan dit type campagne is het nu mogelijk om directe app downloads te stimuleren en kliks 1-op-1 naar de App Store te laten gaan. Er is wel één zeer belangrijke beperking op het moment van schrijven, namelijk het feit dat dit alleen werkt voor Android apps. Uw iOS app kunt u bijvoorbeeld nog niet via deze route promoten.

Wat zijn universele app-campagnes?

De basis van een universele app-campagne is heel simpel. Via dit type campagne promoot je direct, zonder ook maar een advertentie aan te maken, je Android app en stimuleer je downloads van jouw app. De advertenties worden op verschillende manieren geautomatiseerd weergegeven in de Google Play Store, via Google zoeken, in het Display Netwerk en binnen de YouTube app.

Een universele app-campagne aanmaken

Je kiest voor een nieuwe campagne en selecteert daar “Universele app-campagne”. Vervolgens kom je in het bekende instellingen scherm met deze keer uiteraard een aantal voor dit type campagne unieke opties. De eerste stap in het maken van een dergelijke campagne is het toevoegen van je app. Als je jouw app nog niet ziet staan kun je hier nog niet verder. In dat geval is het zaak om 1 stap terug te gaan en om via de accountinstellingen een koppeling te leggen tussen het Google Ads account en je Google Play account. Wanneer dit gedaan is kun je verder met het aanmaken van een campagne.

Advertentieteksten

Je voegt aan je campagne maximaal vier regels losse tekst toe. Deze regels tekst moeten ook los van elkaar te begrijpen zijn. Dit omdat Google de tekstregels door elkaar weergeeft qua volgorde en zo de beste combinatie probeert te vinden. In de meeste gevallen worden twee van de regels tekst weergegeven.

Een video toevoegen

Je denkt er misschien niet direct aan, maar je kunt ook een YouTube video koppelen aan uw advertentie. Heb je een video waarin de app wordt besproken of een demonstratie wordt gegeven? Dan is dit de plek om hem te koppelen. Google Ads zal deze data dan meenemen in de te creëren advertenties.

De biedstrategie

Het bieden binnen een universele app-campagne werkt net even anders dan binnen de meeste andere typen campagnes. Het doel is namelijk altijd hetzelfde, het realiseren van downloads voor je app. Jef plaatst dan ook geen bieding voor een klik, maar een bod op de maximale kosten per download. Met dat gegeven gaat Google Ads aan de slag.

Google Play Developer Console

Zoals met elke type campagne is het van groot belang om de resultaten door te meten. Bij universele app-campagnes heb je hiervoor een extra tool beschikbaar, namelijk de Google Play Developer Console, in het Nederlands de Google Play-ontwikkelaarsconsole. Binnen deze tool kun je onder de categorie “Gebruikersacquisitie” data bekijken over hoe mensen tot een download zijn gekomen, waaronder uiteraard via jouw campagne binnen Google Ads.