Wat is een Google Analytics aangepast rapport?

Wat is een Google Analytics aangepast rapport?

Een aangepast rapport oftewel een custom report is een verzameling van data die je zelf samen kunt stellen in een rapport. Je kunt ook gebruik maken van al bestaande rapporten en deze eventueel aanpassen. Je vindt dit bij ‘aanpassing’ in het linker menu van Google Analytics onder ‘aangepaste rapporten’. Aangepaste rapporten bieden verschillende waardevolle opties:

  • Bekijk en controleer aangepaste statistieken en dimensies in de interface
  • Maak een aangepast geautomatiseerd e-mailrapport
  • Maak snel een aangepast rapport zonder dat je visuals hoeft te maken

Er zijn drie verschillende soorten aangepaste rapporten beschikbaar in Google Analytics. Welke voor jou het meeste geschikt is hangt af van de redenen en doelen van je rapport. De verschillende soorten rapporten zijn:

  • Verkenner: Het aangepaste rapport van verkenner is vergelijkbaar met de meeste van je ingebouwde rapporten in GA. Je hebt één dimensie en een reeks statistieken. De eerste statistiek wordt bovenaan in een grafiek weergegeven.
  • Platte tabel: Het aangepaste rapport ‘Flat Table’ bevat een tabel met de unieke combinaties van maximaal 5 dimensies met de statistieken die je selecteert. Dit is vergelijkbaar met het toevoegen van een secundaire dimensie aan een standaardrapport en kan ideaal zijn voor veelgebruikte combo's.
  • Kaartoverlay: Het kaartoverlay-rapport is vergelijkbaar met het standaard locatierapport en stelt je in staat om elke metriek op een kaart te visualiseren voor een geografische analyse. Dit is ideaal om veranderingen in je KPI's regionaal te volgen.

Volg de volgende stappen om een aangepast rapport te maken:

  1. Geef je rapport een naam.
  2. Kies je rapportinhoud, je kunt meerdere tabbladen toevoegen.
  3. Geef je tabbladen een naam.
  4. Voeg de statistiekgroepen toe die je wil zien. (je kunt er meerdere toevoegen, hoeveel hangt af van je type rapport)
  5. Kies je dimensies.
  6. Voeg filters toe.
  7. Selecteer je weergaven.

Nu je een rapport hebt voltooid en op ‘opslaan’ hebt geklikt word je naar je aangepaste rapport geleid. Het mooie van aangepaste rapporten in Google Analytics is dat je er interactie mee kunt hebben op dezelfde manier als met standaardrapporten. Inclusief deze dingen en meer:

  • Aangepaste segmenten toepassen
  • Een tweede metriek wijzigen of toevoegen aan de grafiek
  • Wijzig de rapportdatum
  • Een secundaire dimensie toevoegen
  • Extra filteren

Je kunt dit rapport ook opslaan en e-mailen als PDF of gegevensexport. Het instellen van een terugkerende e-mail van dit rapport is een geweldige manier om gegevens in de mailbox van mensen te krijgen, vooral belanghebbenden die niet snel Google Analytics zullen openen.

Het is relatief gemakkelijk om zo’n rapport samen te stellen met de informatie die jij nodig hebt als je er even induikt. Kom je er toch niet uit? Neem dan contact op zodat wij je verder kunnen helpen!