Hoe maak je Analytics doelgroepen?
Een doelgroep in Analytics kun je relatief makkelijk en snel aanmaken. Je kunt dit doen als je linksonder in het scherm op het tandwieltje ‘beheerder’ klikt en vervolgens naar ‘Doelgroepdefinities’ gaat. Vervolgens klik je op ‘doelgroepen’:
Wanneer je een doelgroep aanmaakt dan kun je deze eigenlijk alleen maar aanmaken op basis van website bezoekers. Wanneer je daar vervolgens weer vergelijkbare lijsten van wilt maken of combinatie lijsten dan zul je dit binnen Google Ads moeten doen.
Er zijn 2 verschillende manieren om je doelgroepen toe te voegen. Dit is importeren via de galerij of je moet zelf lijst per lijst aanmaken:
Zelf een lijst aanmaken
Wanneer je zelf een lijst aan wilt maken dan klik je op ‘nieuwe doelgroep’ en kun je gemakkelijk zelf kiezen en selecteren hoe je je lijst samen wilt stellen. Je kunt onder andere kiezen tussen alle gebruikers, nieuwe of terugkerende gebruikers, converteerders of mensen die een specifieke pagina hebben bezocht.
Nadat je een doelgroepdefinitie hebt gekozen zoals bijvoorbeeld een Smart list (die zelf door Google geoptimaliseerd wordt) kun je je doelgroep een naam geven en invoeren hoeveel dagen deze terug gaat.
Als laatste stap kun je deze doelgroep toevoegen aan je Google Analytics en Google Ads accounts. Je kunt het ook aan beide toevoegen. Je doelgroep wordt automatisch geïmporteerd in het geselecteerde Google Ads account.
Doelgroepen importeren vanuit de galerij
Wanneer je doelgroepen importeert vanuit de galerij dan kun je doelgroep-pakketten downloaden die terug te vinden zijn in de galerij van Google Analytics. Deze pakketten bevatten een combinatie van doelgroepen zodat je deze niet allemaal zelf apart aan hoeft te maken. Er zijn verschillende aanbieders van deze doelgroepen en je zult voor je zelf moeten kijken wat het beste bij je past. Dit scheelt in ieder geval wel veel tijd.
Kom jij er niet uit? Neem snel contact op met ons team dan helpen wij je verder met het instellen van je Google Analytics account.