Wat is de gemiddelde bezoekduur?
De gemiddelde bezoekduur van jouw website of webshop kun je gemakkelijk terugvinden in je Google Analytics-account. Dit getal is zeer belangrijk en geeft aan hoe lang iemand per bezoek gemiddeld op jouw website of webshop aanwezig is.
Gemiddelde bezoekduur
In de gemiddelde bezoekduur worden bouncers ook verwerkt. Dat zijn bezoekers die niet doorklikken in jouw webshop of website.
De gemiddelde bezoekduur zegt eigenlijk vooral iets over de betrokkenheid van de bezoeker en de kwaliteit van de content wat op de website te vinden is. Als de gemiddelde sessieduur erg lang is, dan weet je dat de bezoeker geĂ¯nteresseerd is.
Als je echt antwoord gaat geven op de vraag wat de gemiddelde bezoekduur is, dan is dat echt per bedrijf verschillend. Maar er zijn wel een paar trends die herkenbaar zijn:
-Bij succesvolle webshops ligt de gemiddelde bezoekduur vaak tussen de 2 en de 6 minuten.
-Bij websites die voornamelijk voor lead-werving gebruikt worden, ligt de gemiddelde bezoekduur tussen de 1.30 en 4 minuten.
Als de bezoekduur hoger ligt, levert dit in de meeste gevallen ook een hogere conversie op. Wat kun je doen om de bezoekduur van jouw website of webshop te verhogen?
-Verbeter je positionering. Zorg ervoor dat de content op jouw website of webshop duidelijk maakt wat je aanbiedt zodat de bezoekers niet afhaken.
-Zorg voor waardevolle content. Hierdoor verhoog je de kwaliteit van de content en blijven bezoekers langer lezen.
-Zet in op intern linken. Als de kwaliteit van jouw content goed is, moet je gebruik maken van intern linken zodat je in een artikel of landingspagina gerelateerde content kunt aanbieden. Hiermee wordt het doorklikken in jouw website gestimuleerd waardoor de bezoekduur ook weer wordt verhoogd.
-Gebruik ook andere content. Gebruik niet alleen teksten maar ook media. Denk hierbij bijvoorbeeld aan videomateriaal, maar varieer je content ook een beetje. Het beste is om afbeeldingen en video’s te gebruiken.