Wat is een goed bouncepercentage?
Laten we eerst even uitleggen wat een bouncepercentage is en wat jij ermee kunt. Een bouncepercentage geeft aan hoeveel procent van jouw paginabezoekers na één pagina, de website direct weer verlaat. Dit houdt in dat de bezoekers hun browser sluiten, teruggaan naar de vorige pagina of naar een andere link gaan. In Google Analytics heet het bouncepercentage, bounce rate.
Deze bezoekers bouncen eigenlijk weer weg van de website, daarom wordt het bouncepercentage genoemd.
Wat kun je met dit percentage?
Met dit percentage weet jij hoe succesvol jouw pagina is in het verleiden van de bezoeker. Je wilt natuurlijk dat de bezoeker meer pagina’s bekijkt en niet gelijk weer weg ‘bouncet’. Het is dus beter als dit percentage zo laag mogelijk is. Als dit percentage namelijk laag is, weet je dat de meeste bezoekers doorklikken op jouw website. Als je een hoog bouncepercentage hebt, weet je dus dat er iets moet veranderen aan jouw website.
Je kunt een hoog bouncepercentage hebben omdat:
-De laadtijd van de website is niet goed
-Er staan niet genoeg links op de website
-De pagina is niet goed te bekijken op een mobiel
-De pagina is niet aantrekkelijk
Wat is een goed bouncepercentage?
Dit is een blijft een lastige vraag. Het ideale percentage blijft een discussie onder online marketeers. Het hangt namelijk sterk van van het type website (blog of webshop) en van de branche van het bedrijf. Op NOS.nl ligt het bouncepercentage bijvoorbeeld hoger dan auto.nl. Dit komt doordat het doel van het bezoek van de website anders is.
Toch zijn er wat cijfers bekend. Meestal ligt het bouncepercentage van websites tussen de 26% en de 70%. Gemiddeld is dit tussen de 40% en de 60%. Je weet dus dat er dingen op jouw website veranderd moeten worden als jouw percentage hoger dan dit ligt!