Wat is Google Analytics?

Wat is Google Analytics? 📈

Google Analytics is online software van Google om de statistieken van je website te kunnen bekijken. Het is een gratis platform waar je al gebruik van kunt maken wanneer je alleen een Google-account hebt. Je kunt diepgaande details analyseren over je website bezoekers.

Op deze manier kun je jouw online strategie optimaliseren en kun je er beter achter komen wat je goed en nog niet goed genoeg doet met je website.

Wanneer je een website hebt is het altijd aan te raden om ook een Google Analytics account te maken. Wanneer je dit niet hebt mis je namelijk veel data. Het is dus niet slim om dit niet te doen. Je kunt precies zien hoelang je bezoekers op de website blijven, wat ze doen en op welke pagina’s ze komen. Je ziet ook interessante statistieken zoals het bouncepercentage.

Hoe installeer je Google Analytics?

Google Analytics kun je eenvoudig installeren met de Google Analytics tag. Je kunt dit stukje code in de HTML-code van je website zetten. Voor de meeste websites is het mogelijk om dit eenvoudig te installeren en je bent binnen een paar minuten hiermee klaar. Dit is per websitesysteem verschillend. Er zijn voor Wordpress, Wix, Shopify, Phoenix en talloze andere web aanbieders talloze tutorials beschikbaar over hoe dit werkt.

In het geval dit niet mogelijk is dan kun je alsnog handmatig de code installeren. Dit moet dan op elke pagina die je wilt meten.

Wat kun je allemaal met Google Analytics?

Analytics heeft veel verschillende opties en het is is allemaal erg ingewikkeld als je er voor de allereerste keer naar kijkt. Je weet dan niet waar je op moet letten en wat alles betekent. Wij leggen je in dit artikel een aantal belangrijke basisfuncties van Google Analytics uit.

Custom reports

Je kunt je eigen rapporten samenstellen binnen Google Analytics. Je kunt dan alle variabelen en statistieken toevoegen die je zelf in één oogopslag kunt bekijken. Dit is makkelijk omdat je op deze manier niet alles apart hoeft te bekijken. Er zijn templates beschikbaar maar je kunt ook je eigen rapport samenstellen via drag and drop. Je kunt dit vinden via ‘aanpassing’ > ‘aangepaste rapporten’.

Custom reports voorbeeld

Dashboards

Je kunt naast custom reports ook dashboards maken. Dashboards zijn vergelijkbaar met custom reports maar zijn wat meer vanuit een helikopterview. Een dashboard laat vooral de cijfers zien en een custom reports laat wat meer zien waarom iets zo is. Een dashboard kun je aanmaken via ‘aanpassing’ > ‘dashboards’.

Remarketing lijsten

Met Google Analytics kun je heel erg gemakkelijk remarketing lijsten aanmaken. Dit is een stuk gebruiksvriendelijker dan wanneer je het bijvoorbeeld via Google Ads doet. Je kunt de lijsten zo specifiek maken als je zelf wilt en dit is echt super.

Je kunt deze lijsten vervolgens analyseren en importeren in Google Ads. Vanuit daar kun je dan weer sterke remarketing campagnes inzetten. Je kunt dit hier aanmaken:

Doelgroepen Google Analytics

Je vindt doelgroepdefinities via het tandwiel linksonderaan.

Bounce ratio

Kom erachter op welke pagina’s je bezoekers snel weg bouncen en waarom dit zo is. Google Analytics biedt een gedetailleerd rapport van de pagina's met een hoog bouncepercentage.

De reden voor een hoog bouncepercentage kan zijn dat je website niet goed is geoptimaliseerd of dat je bestemmingspagina niet interessant genoeg zijn.

Kom erachter wie je doelgroep is!

Via Google Analytics kun je zien welke leeftijdsgroepen je website bezoeken. Je kunt daarnaast ook zien wat het geslacht is, de interesses van je doelgroep, de gebruikte apparaten en de locatie.

Je vindt al deze informatie via ‘doelgroep’ in het menu aan de linkerkant van de Analytics pagina.

Kom erachter hoe iemand op je website is gekomen.

Het is een van de belangrijkste statistieken omdat te weten waar je websiteverkeer nou echt daadwerkelijk vandaan komt. Je kunt deze statistieken combineren met je conversie statistieken en dan weet je meteen ook welk soort bezoekers het beste converteren.

Op deze manier kun je erachter komen op welke platformen je het meeste de focus moet houden. Is dit social media, SEO of misschien SEA? Je komt er allemaal achter via Google Analytics.

Begin zelf ook met Google Analytics als je dit nog niet deed! Wij kunnen je daar natuurlijk altijd mee helpen. Neem gewoon even contact op als je hulp nodig hebt!

Bekijk hier een video over de Google Analytics account structuur: