Storytelling binnen content marketing
22 augustus 2014 
1 min. leestijd

Storytelling binnen content marketing

Ieder bedrijf heeft zijn eigen verhaal en het is de kunst om deze te vertellen. Dit wordt ook wel storytelling genoemd.

Storytelling heeft niet als doel om een verkooppraatje te zijn, maar is juist een content marketing methode om een sterke relatie met je publiek op te bouwen en daarmee op langere termijn een loyale klantengroep op te bouwen. De bedoeling van storytelling is dus om je publiek te boeien met jouw verhaal, betrokkenheid te creëren en uiteindelijk te binden aan jouw producten of diensten.

Dat de populariteit van storytelling de afgelopen tijd een vlucht heeft genomen is niet echt verwonderlijk. Het biedt een alternatief voor commerciële boodschappen en geeft de mogelijkheid om je verhaal te vertellen.

Door het verhaal van je bedrijf te vertellen kun je jouw bedrijf tot leven brengen bij je publiek. Een verhaal blijft namelijk veel beter hangen dan een advertentie. Maar wanneer vertel je een goed verhaal?

Hieronder heb ik vijf punten die samen een goed verhaal vormen:

Persoonlijkheid

Door het verhaal persoonlijk te maken betrek je jouw publiek er veel sneller bij. Dit kan al in de woordkeuze of zinnen die je gebruikt, maar ook de thema’s die je behandelt. Schrijf in je eigen stijl en probeer niet iemand te kopiëren, maar wees uniek. Op deze manier vertel je jouw eigen verhaal.

Eerlijkheid

Wees eerlijk in de verhalen die je vertelt. Iedereen maakt fouten, dus deel bijvoorbeeld je grootste blunders. Hiermee laat je de persoon achter het verhaal zien, zonder dat je hier iemand beschadigt. Mensen kunnen leren van jouw fouten en zullen je eerder zien als iemand die zij kunnen vertrouwen. Met zorgt voor een stukje menselijkheid.

Interactie

Een goed verhaal zorgt meestal uit zichzelf voor interactie. Mensen zullen reageren op jouw verhaal of deze delen met hun netwerk. Op deze manier vergroot je jouw naamsbekendheid en zullen mensen eerder geneigd zijn om terug te komen om meer te weten te komen over jouw verhaal.

Focus

Probeer in je verhaal jouw publiek goed voor ogen te hebben. Als je voor iedereen probeert te schrijven zal jouw verhaal nooit succes hebben, omdat het dan vaak te algemeen wordt. Probeer daarom jouw ideale klant voor ogen te krijgen en schrijf voor hem/haar een uniek verhaal.

Begrijpbaar

Goede verhalen maken moeilijke begrippen of concepten begrijpelijk. In je verhaal probeer je iets uit te leggen, waardoor jouw publiek beter begrijpt waar je mee bezig bent.

Dit artikel is tot stand gekomen met de hulp van Christian Slagter, auteur van het hoofdstuk “Content marketing” in het aankomende boek “Succes met e-commerce”.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van Google Marketing. Marc is eigenaar van Search Cobra en daarnaast actief als mentor voor online marketing agencies.