Wat zijn biedstrategieën?

In dit kennisbank artikel staan we stil bij de verschillende biedstrategieën waarmee je kunt werken binnen Google Ads. Je kunt deze instellingen beheren onder het tabblad campagnes en dan instellingen.

Zoeknetwerk campagne

• Richten op klikken • Richten op conversies • Een flexibele biedstrategie

Richten op klikken

Verreweg de meeste campagnes maken gebruik van de biedstrategie richten op klikken. De meest voor de hand liggende optie hierin is het handmatig instellen van je biedingen voor een maximale CPC. Hier kun je tot op het niveau van het individuele zoekwoord nauwkeurig de biedingen instellen. De tweede optie is om het bieden aan het Google Ads systeem over te laten. Deze optie is vooral handig wanneer de doelstelling is om zo veel mogelijk kliks te genereren en wanneer je weinig tot geen tijd hebt om onderhoud aan de campagne uit te voeren. Optioneel kun je hierbij wel een maximale CPC opgeven, zodat er een bovengrens is, maar dat zou de resultaten qua maximaal aantal kliks kunnen beïnvloeden. Los van de keuze voor een van de twee biedopties is er de optionele keuze voor het inschakelen van de verbeterde CPC. Deze optie zorgt ervoor dat het Google Ads systeem op basis van gestelde doelen of conversies de biedingen van individuele zoekwoorden verhoogd tot maximaal een 30% hoger bod waarbij de kans groot is dat dit een hoger aantal behaalde doelen veroorzaakt. Google benoemt het niet, maar je zou dit kunnen categoriseren onder de noemer marketing automation.

Richten op conversies

Bij de biedstrategie richten op conversies betaal je ook per klik, alleen geef je geen maximale CPC op aan het systeem, maar een maximale totale kostenpost per conversie. Deze optie is alleen beschikbaar indien je conversies hebt ingesteld, zoals verkopen binnen een webwinkel. Je laat het bieden geautomatiseerd over aan het Google Ads systeem en deze zal de biedingen aanpassen aan de hand van de eerdere resultaten en conversies.

Een flexibele biedstrategie

De hierboven behandelde biedstrategieën werken op basis van één set instellingen voor je campagne. Bij een flexibele biedstrategie echter heb je een hele set aan mogelijkheden die je kunt toepassen waar je maar wilt. Van campagneniveau tot aan zoekwoordniveau. • Verbeterde CPC • Locatie van doelzoekpagina • Doel-CPA • Overtreffingspercentage • Klikken maximaliseren • Doelrendement op advertentie-uitgaven De verbeterde CPC functie is hier dezelfde als bij richten op klikken, maar dan toepasbaar op elk niveau binnen een campagne. Bij de functie locatie van de doelzoekpagina worden de biedingen geoptimaliseerd met als doel om bovenaan de pagina of om op pagina één van de zoekresultaten te worden weergegeven. De biedstrategie doel-CPA functioneert hetzelfde als de optie richten op conversies. Bij de strategie overtreffingspercentage kun je de strategie specifiek richten op het hoger gepositioneerd staan dan een ander specifiek domein. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij agressieve concurrentie die je voor wilt blijven. Als je gebruik maakt van klikken maximaliseren geef je dezelfde optie mee als bij de biedstrategie waarbij je de biedingen geautomatiseerd laat instellen door het Google Ads systeem. De laatste in te zetten strategie binnen flexibele biedstrategieën is het richten op een doelrendement op advertentie-uitgaven (doel-ROAS). Het Google Ads systeem zal de biedingen dan zo inrichten dat een maximaal rendement wordt behaald uit de investering. Deze optie zal echter wel een beperking geven in het volume van verkeer. Het maken en onderhouden van Google Ads campagnes is een vak apart. Google Ads uitbesteden? Neem dan een kijkje bij onze online marketing diensten pagina.