Wat zijn mobiele advertenties?

Een mobiele campagne hebben is leuk, maar het moet wel nut hebben. Nog veel te vaak zie ik campagnes voor mobiele apparaten voorbijkomen die verwijzen naar websites die nog NIET mobiel vriendelijk gemaakt zijn. Dat is zonde van het geld natuurlijk. Dus optimaliseer je site als je dit nog niet gedaan hebt direct, want meer dan de helft van al het zoekverkeer komt nu mobiel binnen en dit zal alleen nog maar verder toenemen.

Mobiel wordt leading

In sommige branches is mobiel al leading en in vele andere is het onderweg om snel leading te worden. Van alle kanten zijn er dan ook signalen die aangeven dat ons internetgebruik zich meer en meer verplaatst naar mobiel internetgebruik. Sterker nog, volgens een onderzoek van Comscore is het omslagpunt in 2014 al bereikt voor wat betreft het bezit van apparaten. Ook snel in populariteit groeiende apps als Instagram en Snapchat werken volgens een mobile first of zelfs een mobile only principe. Kortom, het is geen vraag meer of mobiele advertenties binnen zoekmachine adverteren ingezet zouden moeten worden. Het is hooguit de vraag hoe.

Soorten mobiele advertenties

Natuurlijk kun je alle soorten advertenties die je op pc of laptop tegenkomt ook zien in een mobiele variant. Van tekstadvertenties tot aan TrueView video-advertenties, je komt het allemaal tegen. Ook advertenties speciaal voor het promoten van apps vallen hieronder. Wat zijn de aandachtspunten per type mobiele advertentie?

Mobiele tekstadvertenties

Bij het aanmaken van een tekstadvertentie kunt je een vakje aanvinken dat heet “Apparaatvoorkeur”. Deze advertentie zal dan de voorkeur krijgen op mobiele apparaten boven de andere advertenties in dezelfde advertentiegroep. Op mobiele appraten is de mindset van de gebruiker anders en heeft hij of zij vaak minder tijd om bij je boodschap stil te staan. Hier dien je dan ook rekening mee te houden bij je mobiele tekstadvertenties. De beste manier om dit te doen is in de tekst zelf. Speel specifiek in op de behoefte van de mobiele gebruiker. Een voorbeeld bij luisterboeken. Desktop advertentie: Marelle Boersma luisterboek? www.123luisterboek.nl/Marelle-Boersma Bestel hier alle luisterboeken van bestseller auteur Marelle Boersma. Koop nu online! Mobiele advertentie: Marelle Boersma luisterboek? www.123luisterboek.nl/Marelle-Boersma Bestel hier alle luisterboeken van Marelle Boersma. Download en luister direct! Het verschil tussen beide advertenties is klein, maar de tweede advertentie speelt in op de directe behoeftebevrediging van de consument.

Mobiele beeldadvertenties

Voor mobiele beeldadvertenties gelden andere formaten dan voor beeldadvertenties op desktop apparaten. Logisch natuurlijk, de schermen zijn immers kleiner. De populaire formaten zijn als volgt: • 320 x 50 (Leaderboard voor mobiele apparaten) • 200 x 200 (Klein vierkant) • 250 x 250 (Vierkant) • 300 x 250 (Geïntegreerde rechthoek) • 320 x 100 (Grote mobiele banner) Het formaat 320 x 50 is het meest gangbare formaat en mag in je mobiele beeldcampagne dan ook niet ontbreken.

HTML5-advertenties

Ook op mobiele apparaten kunt u aan de slag met HTML5-advertenties. Let hierbij wel op, want alleen advertenties gemaakt met de Google Web Designer worden geaccepteerd. U vindt de Google Web Designer hier: https://www.google.com/webdesigner/.

Alleen bellen-advertenties

De alleen bellen-advertenties zijn alléén beschikbaar voor campagnes weergegeven op mobiele apparaten. Dat kan ook niet anders, want het gaat hier om advertenties waarbij je met één druk op de knop in de advertentie niet naar de website gaat, maar belt.

Adverteren in apps

Mobiele advertenties kunnen worden weergegeven in apps. De vraag die hier gesteld moet worden is in welke gevallen je dit wel wilt en in welke gevallen niet? De resultaten kunnen per app erg wisselend zijn, afhankelijk van het soort app. Bij spelletjes apps leert de ervaring dat men echt gefocussed is op het spel niet zo snel op een banner zal klikken. Dit neemt niet weg dat het opbouwen van naamsbekendheid hier wel een goede mogelijkheid is. Zoals met bijna alles binnen online marketing campagnes is het een kwestie van testen. Bij de targeting kun je via “Plaatsingen” mobiele apps per stuk of zelfs in het geheel uitsluiten. Andersom is ook mogelijk. Je kunt een aparte campagne aanmaken om je advertenties juist wel in specifieke categorieën apps weer te geven.

Aparte of gemixte campagnes?

Bij de keuze om aparte of gemixte campagnes op te zetten voor desktop en mobiel ligt tegenwoordig de keuze voor de hand om voor de gemixte aanpak te gaan. Google Ads biedt binnen campagnes uitstekende mogelijkheden om speciaal voor mobiele apparaten geldende instellingen toe te passen. Denk aan: • Bodaanpassingen voor mobiele apparaten; • Voor mobiel geoptimaliseerde teksten; • Aparte bannerformaten voor mobiel. Doordat deze mogelijkheden te zijn en het ook heel eenvoudig is om per type apparaat (desktop, tablet en mobiel) de resultaten te monitoren is het simpelweg niet nodig om aparte campagnes aan te maken.