Wat is Google BERT?
Het algoritme van Google bepaalt welke pagina's naar voren komen bij welke zoekopdrachten. Wil je dat jouw pagina's hoog scoren in Google? Dan is het van belang om te begrijpen hoe het algoritme werkt en met welke dingen het algoritme rekening houdt. In 2019 rolde Google de grootste algoritme-update in 5 jaar uit: de Google BERT-update. Daarom in dit artikel: Wat is Google BERT?
Zoekopdrachten interpreteren
Als jij een zoekopdracht invoert in Google, bepaalt het algoritme welke pagina's je te zien krijgt. Google wil hierbij dat de pagina's precies die:
- pagina's zijn die jij zoekt;
- die antwoord geven op de vraag die jij hebt;
- of informatie geven over datgene waar jij informatie over wilt hebben.
Dat lijkt misschien eenvoudig, maar dat is het niet. Het algoritme van Google moet hiervoor namelijk jouw zoekvraag 'begrijpen' en deze matchen met het juiste 'antwoord' online. Om deze opdracht zo goed mogelijk uit te voeren, wordt het algoritme van Google voortdurend geüpdatet.
Het algoritme gaat allang niet meer alleen op zoek naar exacte kopieën van de woorden die jij invoert. Het houdt bijvoorbeeld ook rekening met synoniemen, meervoud en enkelvoud, werkwoordvervoegingen, et cetera. Het doel van Google is om de bedoeling achter jouw zoekopdracht steeds beter te begrijpen.
Wat is Google BERT?
BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformer. De BERT-update zorgt ervoor dat Google zoekopdrachten nog beter begrijpt. Het is een update in Google's natuurlijke taalverwerking. Met deze update is Google beter in staat om woorden in een zoekopdracht te begrijpen in relatie tot elkaar, in plaats van één voor één.
Met de BERT-update kan Google de volledige context van een woord in overweging nemen, waardoor het de bedoeling achter een zoekopdracht beter kan begrijpen en zoekresultaten kan tonen die hier beter op aansluiten.
Wat is het effect van Google BERT?
Google meldt dat de BERT-update waarschijnlijk 1 op de 10 zoekopdrachten zal beïnvloeden. Dit zal vooral effect hebben op langere zoekopdrachten.
De groei van voice search speelt hierin ook een belangrijke rol. Wanneer we Google een zoekopdracht geven via een voice-apparaat, spreken we vaker volledige zinnen uit of stellen we complete vragen, in plaats van dat we alleen een paar zoektermen invoeren. Met BERT is Google beter in staat om deze zoekopdrachten te begrijpen.
Google BERT en SEO
Google BERT heeft geen enorme gevolgen voor jouw SEO. Het juist toepassen van zoekwoorden is nog steeds van belang. Wel geldt dat het sinds deze update nog belangrijker is om niet alleen voor de zoekmachine te schrijven, maar content te maken die relevant is voor jouw lezer.
Google is steeds beter in staat om te begrijpen wat mensen willen weten of op welke vragen ze antwoord willen krijgen. Het maken van content waarmee je antwoord geeft op vragen die mensen daadwerkelijk hebben, is daarom volgens ons the way to go.
Hulp nodig bij SEO?
Hopelijk heb je zo een goed beeld van wat Google BERT is. Wil je dat jouw webpagina's beter scoren in Google? Dan kan het uitbesteden van jouw SEO een goed idee zijn. DGOC Online Marketing heeft jarenlange ervaring in het verbeteren van de vindbaarheid van websites in Google en andere zoekmachines. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vandaag nog contact met ons op.