Wat is Google for jobs?

Wat is Google for Jobs?

Sinds 2020 is Google for Jobs ook in Nederland beschikbaar. Wanneer je een zoekopdracht invoert waaruit blijkt dat je op zoek bent naar een vacature, verzamelt en toont Google de vacatures van diverse vacaturewebsites in één eigen overzicht. Hiermee wil Google de zichtbaarheid van vacatures vergroten en het makkelijker en effectiever maken om vacatures te vinden. De werkzoeker hoeft niet langer verschillende vacaturewebsites af te gaan. Hij of zij krijgt alle vacatures in één overzicht. 

Hoe werkt Google for Jobs?

Je kunt Google for Jobs vergelijken met Google Shopping, alleen worden er geen producten, maar vacatures getoond. Stel je voert de zoekopdracht: "banen maastricht" in, dan krijg je het volgende overzicht te zien in de zoekresultaten:

Google for Jobs platform

Klik je onderaan op ‘nog 100+ vacatures’, dan kom je op Google For Jobs-platform uit. In dit platform kun je zoeken en filteren op vacatures.

Wanneer je klikt op één van deze vacatures word je doorverwezen naar de site waar deze vacature op staat. Dat kan bijvoorbeeld een recruitment-pagina zijn op de website van een bedrijf, of een pagina op een vacaturewebsite of jobboard. 

Google for Jobs en de vindbaarheid van jouw vacature

Nu je weet wat Google for Jobs is, ben je waarschijnlijk benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor de vindbaarheid van jouw vacature. 

Om bij het bovengenoemde voorbeeld te blijven: wanneer jij iemand zoekt voor een vacature in Maastricht, heb je er baat bij als jouw vacature hoog scoort in de zoekresultaten van Google. Maar liefst 73% van de werkzoekenden begint zijn of haar zoektocht namelijk op Google.

Met de komst van Google Jobs zet Google microdata in om vacatures van allerlei bronnen in één overzicht te zetten. Kortom, wanneer je jouw vacature optimaliseert voor Google for Jobs, wordt je vacature beter gevonden!

Hoe optimaliseer ik mijn vacature voor Google for Jobs?

Wil je ervoor zorgen dat jouw vacature optimaal ingericht is voor Google for Jobs? Let dan op de volgende aspecten:

  • Technische aspecten:
  • zorg ervoor dat Google je website kan indexeren
  • zorg er met structured data voor dat Google je website goed kan lezen

Vacaturetekst:

  • zorg ervoor dat de tekst goed aansluit op de gezochte kandidaat
  • schep de juiste verwachtingen
  • geef duidelijk aan wat je van de kandidaat verwacht
  • vermijd clichés
  • gebruik de juiste functietitels
  • gebruik de juiste zoekwoorden in de titel, kopjes en de tekst

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw vacature?

Wil je ervoor zorgen dat jouw vacaturetekst beter gevonden wordt? Laat ons dan helpen met het technische aspect en het optimaliseren van de vacaturetekst. Neem contact met ons op voor meer informatie.