Google Mijn Bedrijf is de gratis Google App die jouw bedrijf letterlijk en figuurlijk online op de kaart zet.
Het Google Mijn Bedrijf kader is dat kader dat meteen rechts op je scherm opduikt wanneer je de naam van je bedrijf opzoekt. Met Google Mijn Bedrijf kan je potentiële klanten al een pak informatie laten zien nog voor ze naar je website gaan.
Je bedrijfsadres in Google Maps
Openingstijden
Telefoonnummer
Enkele foto’s van je bedrijf
Hoe meld je jouw bedrijf aan op Google Mijn Bedrijf?
Een bedrijfskader aanmaken is gratis. Al wat je nodig hebt voor je jouw bedrijf kan aanmelden is een Google-account.
Daarna surf je naar de website van Google Mijn Bedrijf en doorloop je de verschillende stappen om je bedrijf te registreren. Afhankelijk van de verificatiemethode zal Google je per mail, SMS of per gewone post een verificatiecode doorsturen die je dan kan invullen.
Wat kan je allemaal doen met Google Mijn Bedrijf?
Heb je Google Mijn Bedrijf geactiveerd? Mooi zo, dan kan je nu inloggen op de applicatie en even gaan kijken wat je daar allemaal kan instellen.
Je bedrijfsgegevens vervolledigen
Je zal meteen zien dat je heel wat gegevens over je zaak kan invullen. Naast de eerder vermelde gegevens zoals je telefoonnummer en openingstijden, kan je bijvoorbeeld ook de link naar je website plaatsen, aangeven in welke sector je werkt, of je een winkelpunt hebt of net klanten op locatie bedient (en wat dan je werkgebied is) en extra foto’s toevoegen. Kortom: een schat aan basisinformatie voor je potentiële klanten.
Reviews verzamelen
Google Mijn Bedrijf is een uitstekend kanaal om klanten reviews samen te brengen. Spoor je tevreden klanten dus actief aan om even een waardering te geven. Dat maakt je bedrijf niet alleen betrouwbaar, het heeft ook wat voordelen voor je lokale ranking. Klanten gaan makkelijker klikken op een bedrijf dat meer positieve reviews heeft dan de concurrenten uit de buurt.
Posts en evenementen aankondigen
In je basisinfo kon je al een link naar je website plaatsen, maar je hebt nog meer opties om klanten naar je site te trekken.
Zo kan je met de functie “Posts” heel makkelijk een blogbericht of een andere pagina vanop je eigen website delen. Je geeft een korte omschrijving, zet er een foto bij en je plaatst de link naar je bericht. De posts verschijnen dan mee in je Google kader.
De functie “evenementen” werkt op dezelfde manier. Heb je een opendeurdag in ’t verschiet? Of geef je een groepslezing? Sta je ergens op een beurs? Dan kan je dat via deze functie ook direct aan je klanten laten weten. Je vult simpelweg in wat je gaat doen en wanneer.
Moeten mensen zich registreren voor je event? Dan geef je meteen de link mee naar de inschrijvingen. Wanneer je event is afgelopen, verdwijnt het ook automatisch uit je Google kader.
Klantvragen beantwoorden
Google Mijn Bedrijf beschikt over een Q&A functie. Klanten kunnen dus via je Google Mijn Bedrijf ook vragen stellen. Via de mobiele app van My Business kan je die snel en eenvoudig beantwoorden. Zo geef je dus een stukje extra service.
Direct offertes scoren
Je kan een link leggen naar je website, maar je kan daar ook een Call To Action van maken. Zo kan je mensen direct aansporen om een offerte aan te vragen of een afspraak met je te maken. Je zet ze meteen op het goede conversiepad voor jou.
Producten tonen
Heb je een webshop? Dan kan je op je Google Mijn Bedrijf ook al een handvol producten in de kijker plaatsen.
Andere features van Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf heeft nog een aantal andere functies. Zo kan je ook gratis een eenvoudige Google Website maken (in principe kan je dat ook vanuit Google Drive doen). Je krijgt dan een domein op sites.google.com.
Die websites zijn echter heel beperkt qua functionaliteit en je beschikt dan niet over een eigen domein. Dat is dus minder aan te raden, tenzij je net met je bedrijf bent gestart en snel toch iets online wil zetten.
Vanuit Google Mijn Bedrijf kan je ook een versimpelde Ads campagne maken via een soort express omgeving van Google Ads.
Ook dat is niet meteen aan te raden. Je maakt dan een betalende campagne aan met standaardinstellingen die vooral in het voordeel spelen van Google zelf. Wil je gaan adverteren? Maak dan meteen werk van een stevige campagne voor goede resultaten in plaats van die fast lane te proberen.
Google Mijn Bedrijf Insights
Een functie waar we wel nog graag op wijzen, zijn je Insights. In Google Mijn Bedrijf zie je een handvol eenvoudige statistieken van hoe vaak je bedrijf de laatste tijd is opgezocht. Je krijgt er ook een indicatie bij van welke zoekopdrachten de mensen daarvoor zoal hebben ingevoerd.
Die statistieken gaan heus niet Google Analytics vervangen, maar ze zeggen wel iets over je lokale vindbaarheid.
Dit Google Marketing kennisbank artikel werd geschreven door Davy Haegeman van Digigids.