Wat is Google Trends?
Wat is Google Trends en hoe gebruik je het in jouw online marketing? Ben je als bedrijf actief op sociale media en/of onderhoud je een blog? Dan is het belangrijk dat je berichten up-to-date en relevant blijven. Hiervoor moet je wel weten wat er op dat moment trending is op het internet. Met andere woorden: waar wordt nú over gepraat? Je kunt dit gemakkelijk en snel achterhalen door gebruik te maken van Google Trends. Heb je nog nooit gehoord van Google Trends of weet je niet hoe je deze dienst het beste inzet om jouw marketingdoelen te bereiken? Lees dan snel verder, want in dit artikel bespreken we:
- Wat is Google Trends?
- Hoe gebruik je Google Trends effectief in jouw online marketing?
Wat is Google Trends?
Google Trends is een overzicht van zoekwoorden die populair zijn op Google. In dit overzicht zie je dus in één oogopslag op welke woorden mensen op dit moment het meeste zoeken. Ook zie je welke artikelen Google laat zien wanneer mensen op deze woorden zoeken. In de top staan meestal woorden die gerelateerd zijn aan grote nieuwsberichten. Op het moment van schrijven is bijvoorbeeld 'Max Verstappen' het meest gebruikte zoekwoord, omdat deze autocoureur net bekend heeft gemaakt zijn contract met Red Bull te verlengen. Ook is: 'PlayStation 5' populair, omdat Sony net het nieuwe logo van Playstation 5 heeft onthuld. Klik je op één van deze zoekwoorden, dan zie je gemakkelijk hoeveel, wanneer en waar (in welke stad) er de afgelopen uren er op dit zoekwoord gezocht is.
Hoe gebruik je Google Trends in jouw online marketing?
Er zijn een aantal manieren waarop je Google Trends kunt inzetten in jouw online marketing:
- Om goede inhakers te maken voor je socialmedia-pagina's. Google Trends maakt het heel eenvoudig om erachter te komen wat 'het gesprek van de dag' is. Zo kun je eenvoudig achterhalen op welke grote gebeurtenissen je kunt inspelen met jouw Facebook-, Twitter- en Instagram berichten.
- Voor het vullen van jouw contentkalender. Bepaalde woorden zijn elk jaar rond dezelfde periode populair. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als 'wk voetbal', 'wie is de mol', 'boer zoekt vrouw', of 'staatsloterij oudejaarstrekking'. Met Google Trends kom je er eenvoudig achter welke zoekwoorden op welk moment populair zijn en ervoor zorgen dat je hiervoor ruim op tijd content klaar hebt liggen.
- Als een tool voor zoekwoordenanalyse. Wil je een blog schrijven over een bepaald onderwerp en ben je benieuwd welke woorden je het beste als zoekwoorden gebruikt? Ook dan kun je Google Trends goed gebruiken. In Google Trends kun je een woord invullen en controleren hoe vaak, waar en wanneer er op dit woord wordt gezocht.Daarnaast kun je zoekwoorden met elkaar vergelijken om te zien op welk van de twee het meest wordt gezocht. Heb je bijvoorbeeld een bakkerij? Zoek dan op 'taart' en 'cupcakes' om erachter te komen op welk van deze twee woorden men op dit moment het meeste zoekt.
- Voor het vinden van onderwerpen voor je blog. Wanneer je een bepaald zoekwoord invult in Google Trends, dan geeft Google je gerelateerde zoekopdrachten. Om bij het voorbeeld van een bakkerij te blijven: zoek je bijvoorbeeld op 'taart' dan kom je erachter dat op dit moment 'zwevende taart' een populaire zoekopdracht is. Hierop kun je inspelen door een blogartikel te schrijven over zwevende taarten, wat het is en hoe je ze maakt. En als je zelf dan ook nog verkoopt, is dat natuurlijk een mooie gelegenheid om ook dat onder de aandacht te brengen!
Hulp nodig bij jouw online marketing?
Laat je je online marketing liever aan professionals over? Neem dan vooral contact met ons op.