Hoe ga je om met negatieve reviews?
Negatieve reviews kunnen een grote impact op je online business hebben. Daarom is het belangrijk om je goed bewust te zijn van wat klanten over je te zeggen hebben online. Het beste is om hier zelf bovenop te blijven zitten. Het hoeft dus niet zo te zijn dat door een negatieve review al je omzet verloren gaat.
Reageer snel op je reviews
Het is belangrijk om er snel bij te zijn zodat in de tussentijd zo min mogelijk potentiële klanten de review lezen. Het is natuurlijk niet nodig om een hele discussie te voeren online. Kijk dus goed wat het probleem is en kom met een passende oplossing en antwoord.
Blijf altijd aardig tegen je klanten
Reageer op een beleefde en professionele manier. Reageer nooit persoonlijk op en review en zorg dat je het niet te persoonlijk opvat. Het is ook niet slim om een excuus te verzinnen of om anderen de schuld te geven.
Probeer het offline op te lossen
Nadat je het probleem hebt erkend kun je aanbieden om de kwestie offline af te handelen zonder dat nog meer mensen alles mee kunnen lezen. Geef je e-mailadres of telefoonnummer zodat je het samen verder kan bespreken. Je kunt dan aan de hand van het probleem een goede oplossing vinden zoals een vergoeding of een tegoedbon of iets dergelijks.
Als het probleem uiteindelijk is opgelost zou je kunnen vragen of de klant de negatieve review verwijderd. Je kunt zelf ook een uitgebreide reactie plaatsen die de oplossing van het probleem en de oorzaak hiervan beschrijft.
Laat misleidende of nep reviews verwijderen
Als je weet dat beoordelingen nep of misleidend zijn, moeten ze worden verwijderd. Dit kan bijvoorbeeld een concurrent zijn of iemand die betaald wordt om een negatieve review te schrijven.
Vraag bestaande klanten om een review
Je kunt je vaste klanten vragen om reviews te schrijven. Dit zullen dan over het algemeen veel positieve reviews zijn wanneer je een tevreden klantenbase hebt.
Het beste is dus om altijd snel erbij te snel en met een snelle en goede oplossing te komen. Je moet dus goed je Facebookpagina of Google reviews in de gaten houden. Je kunt je ook aanmelden bij bijvoorbeeld Kiyoh. Dit is een bekende review tool. Het is altijd een goed idee om veel oprechte reviews over je bedrijf en producten te hebben.
Kom je er nog steeds niet uit? Laat ons je helpen en neem contact op!