Waarom zijn online reviews belangrijk?

Waarom zijn online reviews belangrijk?

Online reviews zijn steeds belangrijker. Mensen zijn sociale dieren en geneigd naar anderen te kijken om te bepalen welk gedrag passend is. Bijvoorbeeld kijken we naar buiten om aan anderen te zien of we een jas aan moeten trekken. En we kijken hoe tevreden anderen met een product zijn, om te zien of dit product ook geschikt is voor ons. Reviews zijn daarom heel belangrijk om de verkoop te stimuleren.

Social proof met online reviews

Als anderen bevestigen dat ze een goede keuze hebben gemaakt, zijn we eerder geneigd ervan uit te gaan dat dit ook voor ons het geval is. Iedereen kan namelijk beweren dat zijn product het beste is, maar we kunnen niet beïnvloeden wat anderen erover zeggen. Reviews geven de mogelijkheid voor een onafhankelijke mening.

Zichtbaarheid dankzij online reviews

In de offline wereld is mond-op-mond reclame een krachtige manier om een product of bedrijf te promoten. In de online wereld is dit ook mogelijk via bijvoorbeeld social media, maar wordt de zichtbaarheid ook beïnvloed door zoekmachines. Door online reviews kun je hoger in de lijst met zoekresultaten komen, waardoor meer mensen jouw product te zien krijgen. En gezien worden is natuurlijk een voorwaarde om ook gekocht te kunnen worden.

Invloed van reviews op betrouwbaarheid

Het aantal sterren van een review is voor velen een indicatie van de betrouwbaarheid van een bedrijf. Bij 4 sterren zit er voor veel kopers al een luchtje aan en zoeken ze liever verder. Bij vele positieve reviews is het vertrouwen al gauw hoog, wat de kans dat iemand het product kiest vergroot.

Het keuzeproces beïnvloeden

Een groot gedeelte van online kopers bekijkt reviews voordat ze besluiten een product te kopen. Daardoor zijn reviews een belangrijk onderdeel van het keuzeproces. Zeker in het geval van twijfel of onduidelijkheid zijn reviews belangrijk om een koper over de drempel te helpen.

In gesprek met de klant

Een ander niet te onderschatten voordeel van reviews is dat het een gesprek mogelijk maakt. Door op een negatieve review constructief in te gaan, is het mogelijk iets recht te zetten en te laten zien dat de mening van de klant er toe doet. Dit kan ook een positieve invloed op je image hebben.

Focus op review kwaliteit

Daarnaast helpen reviews een klant te focussen op kwaliteit en minder op bijvoorbeeld prijs of levertijd. Zou je namelijk zelf liever een product kopen dat met 100 reviews gemiddeld 3 sterren heeft, of een product met 10 reviews en gemiddeld 5 sterren? De kans is groot dat het laatste product je voorkeur heeft, ook zonder iets over prijs te weten.

Uitnodiging voor meer reviews

Tot slot nodigen reviews andere klanten uit ook een review achter te laten. Mensen zijn namelijk minder geneigd als eerste hun mening te geven. Maar als vele andere hen al voor zijn gegaan, is de drempel een stuk lager het ook te doen.

Heb je nog vragen over de relevantie van online reviews? Laat ons je helpen en neem contact op!